بازی PWC برای تسهیل فرآیند استخدام

مترجم: مریم رضایی

در هفته‌های گذشته در مورد ماهیت بازی‌سازی به‌عنوان یک ابزار انگیزه‌بخش برای کارکنان گفته و سپس مزایا و معایبی در مورد آن عنوان شد. از این پس به موردکاوی شرکت‌هایی که از بازی‌سازی به شکل موفقی در بخش‌های مختلف استراتژی مدیریت خود استفاده کرده‌اند، می‌پردازیم. در ادامه خواهیم گفت که شرکتPWC چگونه اهداف کسب‌وکار مشخصی را که می‌خواست از طریق بازی‌سازی به آن دست یابد، شناسایی کرد. این شرکت متقاضیان کار را درگیر شناخت بیشتر در مورد شرکت قبل از ورود به فرآیند مصاحبه کرد.

واحد منابع انسانی هر شرکتی وظیفه دشوار تلاش برای استخدام بهترین کارکنان و سپس حفظ آنها را بر عهده دارد. این وظیفه سنگینی است. از آنجایی که بیشتر جست‌وجوهای شغلی اکنون در اینترنت صورت می‌گیرد، یک متقاضی کار خوب تنها با یک کلیک می‌تواند از دست شما برود.

شرکت مشاوره PWC به دنبال این بود که بداند آیا می‌تواند فرآیند استخدام و حفظ کارکنان را به شکل بهتری انجام دهد یا نه. بر همین اساس، واحد منابع انسانی شرکت تصمیم گرفت هدفی را مشخص کند مبنی بر اینکه خود متقاضیان کار بیشتر درگیر فرآیند استخدام شوند. متقاضیان خیلی سریع و ظرف ۱۰ دقیقه یا کمتر وب‌سایت PWC را مرور می‌کردند. این شرکت اعتقاد داشت درگیری بیشتر متقاضیان در این فرآیند، به استخدام افراد بهتر و حفظ طولانی مدت آنها منجر می‌شود.

به همین دلیل، PWC به یک بازی جدید به نام «مولتی‌پولی» (که از اسم بازی مشهور روپولی گرفته شده) روی آورد. مولتی‌پولی یک بازی دو مرحله‌ای است که مرحله اول آن به‌صورت آنلاین و مرحله دوم آن با مشارکت حضوری فرد انجام می‌شود. در طول بازی فرد ابتدا اپلیکیشن مجازی شرکت را نصب می‌کند، سپس در یک مصاحبه مجازی شرکت می‌کند و به کارآموز مجازی تبدیل می‌شود. مرحله بعد نیز با حضور شخصی در دفاتر شرکت پیش می‌رود. این بازی متقاضیان کار را در تیم‌هایی قرار می‌دهد و آنها را با مشکلاتی شبیه آنچه در کار واقعی با آن مواجه می‌شوند، روبه‌رو می‌کند تا آمادگی آنها را برای استخدام در کار مورد نظر به‌صورت مجازی بسنجد. متقاضیان کار بعد از یک مصاحبه شغلی شبیه‌سازی شده، می‌توانند در قالب نقش‌هایی مثل مشاور، مشاور ارشد و مدیر براساس قابلیت‌های شرکت قرار بگیرند. آنها باید از هوش کسب‌وکار، مهارت‌های دیجیتال و مهارت‌های ارتباطی برای درگیر شدن در این بازی استفاده کنند. نائومی بیرو، مدیر مسوول استخدام منطقه‌ای شرکت PWC، در مصاحبه‌ای گفته متقاضیانی که وارد بازی مولتی‌پولی می‌شدند، برای حضور در مصاحبه رودررو آمادگی بهتری داشتند، چون این بازی با تاکید بر مهارت‌های مورد نیاز برای موفق شدن در شغل مورد نظر، آنها را ورزیده می‌کرد.

این بازی که به‌عنوان یک ابزار استخدام به کار رفت، توانست باعث پیشرفت قابل‌توجهی در روند استخدام PWC شود و بازدید از صفحه استخدام وب‌سایت این شرکت را بالا ببرد. برخی متقاضیان کار کمتر از ۱۰ دقیقه زمان در وب‌سایت PWC صرف می‌کردند. اما بعد از معرفی بازی مولتی‌پولی آنها ۹۰ دقیقه صرف انجام این بازی می‌کردند. شرکت اعلام کرده از زمان معرفی بازی، تعداد متقاضیان کار تا ۱۹۰ درصد رشد داشته و ۷۸ درصد کاربران نیز برای افزایش اطلاعات خود در مورد کار کردن در PWC ابراز علاقه کرده‌اند. همچنین متقاضیانی که بعد از انجام این بازی استخدام شده بودند، خیلی راحت‌تر با شغل مورد نظر ارتباط برقرار می‌کردند، چراکه با انجام این بازی پیشاپیش با فرهنگ شرکت آشنا شده بودند.

تسهیل استخدام با بازی‌سازی

البته به‌طور کلی بازی‌ها، شبیه‌سازی و دیگر برنامه‌های کاربردی چندرسانه‌ای، علاوه بر اینکه عملکرد شغلی افراد را با به تصویر کشیدن رفتار طبیعی متقاضیان پیش‌بینی ‌می‌کنند، به سازمان استخدام‌کننده در این موارد کمک می‌کنند: جذب گروه متنوع‌تری از متقاضیان؛ نشان دادن تصویری از نوآوری؛ ارائه دیدگاه در خطوط مختلف کسب‌وکار درون سازمان و ایجاد سرگرمی بیشتر در فرآیند استخدام. اگر برای راه‌اندازی یک بازی در مقیاس کامل آمادگی ندارید، هنوز روش‌هایی برای ایجاد عوامل بازی‌سازی در فرآیند استخدام شما وجود دارد که عبارتند از:

نمایشگاه شغلی مجازی

وب‌سایت‌ها مملو از ابزارهایی هستند که به شما امکان می‌دهند به راحتی یک نمایشگاه مجازی ایجاد کنید که برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات بیشتر در مورد پست‌های مختلف تمام و کمال باشد. اگر طراحی نمایشگاه جذاب باشد، کمک می‌کند متقاضیان بیشتری جذب کنید و قابلیت‌های آنها را بسنجید.

تست‌ها و معماها

این یک استراتژی مفید و نسبتا ارزان برای دریافت داده‌های ارزشمند طی فرآیند استخدام است. راه‌اندازی بازی‌ها، بحث‌های چند نفری، تست‌های کوتاه و وظایف حل مشکل، کمک می‌کنند به قابلیت‌های یک متقاضی کار پی ببرید.

اگر وب‌سایتی را مدیریت می‌کنید که به‌عنوان بخشی از فرآیند استخدام بر متقاضیان متمرکز است، می‌توان از فضای آن برای بازی‌سازی استفاده کرد. هر وقت یک متقاضی نظری ارسال می‌کند، به یک فیلم امتیاز می‌دهد، در نظرسنجی شرکت می‌کند یا کارهای مشابه دیگر، می‌توانید از جوایزی مثل امتیاز دادن به آنها یا اعطای نشان استفاده کنید تا تعهد بیشتری در این فرآیند برای آنها ایجاد کنید.

پیشرفت آنی

یک ایده خوب دیگر برای وب‌سایت‌های متمرکز بر متقاضیان کار این است که یک نوار پیشرفت تعبیه کنید تا متقاضیان بتوانند روند پیشرفت خود در فرآیند استخدام را ببینند. این مساله به آنها در دستیابی آسان‌تر به مراحل بعدی کمک می‌کند.

مصاحبه‌های ویدئویی

شرکت‌های بزرگی مثل استارباکس این روزها برای برخی مشاغل خود از آزمون‌های ویدئویی استفاده می‌کنند. این ابزار بسیار مفید است. یک دوربین آماده کنید، متنی بنویسید و از طریق فیلم از متقاضیان تست بگیرید. واکنش‌های واقعی آنها را می‌توانید بعدا مرور کنید.