خوانندگی آرزوی من بود

لی‌لا رضایی

بهنوش بختیاری یکی از بازیگران سرشناس ایران است که همواره سعی می‌کند مسیرهای تازه‌ای را تجربه کند. به همین دلیل گاهی فیلم بازی می‌کند و گاهی وارد عرصه روزنامه‌نگاری می‌شود و مجله منتشر می‌کند و حالا هم قرار است در یک گروه موسیقی به‌عنوان خواننده حضور داشته باشد. این بازیگر سینما در سال‌های اخیر فعالیت چشمگیری در فضای مجازی هم داشته است، به‌طوری‌که شبکه اجتماعی او از پربازدید‌ترین شبکه‌های ایرانی است و همین داستان گاهی برای او حاشیه‌های زیادی هم به‌وجود آورده است. در همین رابطه حتی در چند روز اخیر خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه بختیاری قصد دارد از آنهایی که از عکس‌های شخصی او سوءاستفاده می‌کنند شکایت کند. به‌هرحال اخبار فعالیت‌های بهنوش بختیاری در سال‌های اخیر همواره روی خط خبرهای فرهنگی منتشر شده است و همین نکته نشان از و فعالیت‌های گسترده‌اش دارد. قرار است گروه پلاریس تازه‌ترین کنسرتش را با حضور بختیاری روی صحنه ببرد. این گروه از معدود گروه‌های موسیقی بانوان است که به سرپرستی بهار ایلچی فعالیت می‌کند و تاکنون با خوانندگان مطرحی کار کرده است که پری زنگنه یکی از آنهاست. به بهانه حضور بهنوش بختیاری در عرصه خوانندگی با او گفت‌وگو کرده‌ایم.

از فعالیت‌تان در گروه پلاریس و چگونگی آن بگویید.

از مدت‌ها پیش دوست داشتم به‌عنوان خواننده در گروه پلاریس حضور داشته باشم و درکنارشان فعالیت کنم. به همین دلیل قرار است مانند دیگر خوانندگان گروه که از مدت‌ها پیش با این گروه فعالیت دارند، سه تا چهار قطعه اجرا کنم.

قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌کنید، چه قطعاتی هستند؟

قطعاتی که در این کنسرت و در کنار دوستان پلاریسی اجرا خواهم کرد، یک سری قطعات محلی هستند که از میان آنها می‌توانم به قطعات لری، بختیاری، کردی و فولکلوریک محلی و... اشاره کنم. البته ما چند قطعه که نزدیک‌ترین قطعات به صدای من و محدوده صوتی‌ام بودند انتخاب کردیم تا در این کنسرت اجرا کنیم.

یعنی صدای شما برای موسیقی محلی مناسب است؟

شاید همین طور است. در تمرین‌ها به‌خوبی توانستم از پس اجرای این قطعات بر بیایم و اکنون در شرف برگزاری کنسرت هستیم.

اصلا چطور سر از این گروه در آوردید، در حالی که کم نیستند گروه‌های زنانه‌ای که اتفاقا این روزها نیز در زمینه برگزاری کنسرت فعالیت‌های بسیاری دارند.

بهار ایلچی سرپرست این گروه، از دوستان یکی از فعالان عرصه موسیقی است که شخصیت محترمی هم دارد. پیشتر‌ها به من پیشنهادهایی برای همکاری با گروه پلاریس شده بود و من نیز کنسرتشان را دیده بودم و با کارهایشان آشنایی داشتم و از همان موقع به کارهایشان علاقه‌مند شدم. واقعیت این است که فضای کنسرت‌های این گروه، فوق‌العاده فراتر از تصاویر ذهنی من از کنسرت‌های بانوان در ایران بود. همیشه من تصورات دیگری از موسیقی بانوان داشتم که با دیدن کنسرت‌های این گروه کلا تصوراتم به هم ریخت و شکل دیگری شد. این گروه خیلی متفاوت کار می‌کند و کارهای ریتمیک اجرا می‌کند و به جرات می‌توان گفت از معدود گروه‌هایی است که همه جور موسیقی را از هر قوم و هر محل اجرا می‌کند. اجرای مختلف از ۴-۵ خواننده به زبان‌های مختلف دنیا شاهدی بر همین مدعاست.

برنامه‌های پیش‌روی این گروه در همکاری با شما چیست؟

در ماه‌های مرداد و شهریور با دو، سه اجرای خوب و در روزهای مختلف به استقبال بانوان هنر دوست می‌رویم. هم‌اکنون نیز مشغول تمرین برای اجرای بهتر این کنسرت‌ها هستیم. همانگونه که اشاره کردم سرپرست این گروه خانم بهار ایلچی است و تمامی نوازنده‌ها و خواننده‌ها بانوان هنرمندی هستند که برای این حرفه زحمات بسیاری را متحمل شده‌اند. اجراهای این گروه همگی برای بانوان است؛ ولی کاملا حرفه‌ای و فنی به موسیقی می‌پردازند. من نیز از اینکه با این گروه همکاری می‌کنم، بسیار خوشحالم.

اینکه همکاری با این گروه را پذیرفتید چه دلیلی داشت؟

علاوه‌بر شخصیت خوب خانم ایلچی، من کارهایشان را دوست داشتم و فکر می‌کنم این گروه از هنرمندان درجه یک عرصه موسیقی تشکیل شده است. من با سرپرست گروه ارتباط دوستانه‌ای دارم و یک روز که با هم بودیم، صحبت از موسیقی و علاقه من به آواز شد و در حرفهایم گفتم کاش کنسرتی بود که می‌توانستم در آن آواز بخوانم که خانم ایلچی خیلی استقبال کرد، اما گفت باید تست بدهی و اگر هم صدایت خوب نبود این آرزو در حد یک رویا باقی می‌ماند.

و شما رویایتان را واقعیت بخشیدید!

من بر این باورم که آدم‌ها رویاهای زیادی دارند ولی باید پشتکار داشته باشند. تک تک بچه‌های گروه پلاریس عمرشان را در این راه گذاشته‌اند و برای همین وقتی کسی قرار است وارد این گروه شود باید مورد آزمایش و تست قرار بگیرد. برای من این اتفاق افتاد و بهار ایلچی از من تست گرفت. بعداز اینکه صدایم مورد تایید واقع شد، آوازهای مختلف محلی را با هم تمرین کردیم. پس از این تمرین‌ها بالاخره قبول شدم و سرپرست گروه آهنگ‌هایی را که تنظیم کرده بود در اختیارم قرار داد تا با آنها تمرین کنم. چون اولین کنسرتم را برگزار می‌کنم دلم نمی‌خواهد معمولی باشم و می‌خواهم حرف برای گفتن داشته باشم.

فکر می‌کنید جای کدامیک از خواننده‌های زن را بگیرید؟

من نمی‌خواهم جای کسی را بگیرم. اصلا قرار نیست پا جای پای خوانندگان قدیمی و اصیل بگذارم. به‌دلیل علاقه‌ای که به گروه پلاریس داشتم، این همکاری برایم بسیار لذت‌بخش و شیرین است. دیگر اینکه وقتی در فضای موسیقی پلاریس قرار گرفتم، احساس می‌کنم روح معنوی‌ام شکوفا شده است. موسیقی به من کمک قابل‌توجهی در مواجهه با خواسته‌ها و رویاهایم کرده است. همین طور موسیقی به بازیگری‌ام کمک فراوانی می‌کند. موسیقی لازمه بازیگری است و یک بازیگر باید موسیقی بلد باشد یا خوب موسیقی گوش کند. موسیقی و بخصوص آواز هنری جدا از بازی و بازیگری نیست. بازیگر باید موسیقی، آواز، ریتم و... را بشناسد تا بتواند خوب بازی کند. من واقعا خوشحالم که بخشی از رویاهای من تبدیل به واقعیت شد.

حرف آخر؟

امیدوارم در کنسرتی که پیش رو داریم حرف‌هایی هم برای گفتن داشته باشیم و بتوانیم مانند گذشته با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم.