از یک پروژه خوابگاهی به یک پلت‌فرم 100 میلیون دلاری

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

زمانی که کاسالنا در مریلند شمالی دوران کودکی و نوجوانی خود را پشت سر می گذاشت، با مفهوم اینترنت آشنا شد. در آغاز هزاره، زمانی که این مرد که شروع به تاسیس Squarespace کرد تازه دانشکده را شروع کرده بود. او می‌خواست برای خودش خانه‌ای در اینترنت بسازد؛ اما در آن روزها ابزارهای ضروری برای ایجاد یک وب‌سایت، ابتدایی و چند تکه بود. و این بسیار ناامیدکننده بود. کاسالنا تصمیم گرفت تا راه‌حل بهتری بسازد. او نرم‌افزاری برای جمع‌آوری و اتحاد همه ابزارهای متمایز که برای ایجاد یک وب‌سایت زیر یک سقف دیجیتال ضروری بود، خلق کرد. او می‌گوید: «من هرگز برنامه‌نویسی یا طراحی را یاد نگرفتم؛ چرا که می‌خواستم یک کارآفرین باشم یا یک کسب‌و‌کار راه بیندازم. من این کار را انجام دادم؛ چرا که می‌خواستم چیزی خلق کنم.»

 

در آوریل ۲۰۰۳ گرچه کاسالنا هنوز در دانشگاه مریلند یک دانشجو بود، شروع به کدنویسی اساس آن چیزی کرد که بعدها به Squarespace تبدیل شد. امروزه Squarespace یک ابزار آنلاین برای ایجاد و انتشار وب‌سایت است. این استارت‌آپ از بیش از یک میلیون وب‌سایت برای کسب‌و‌کارها، کارآفرینان، خلاقان و افراد حمایت می‌کند. با وجود رشد موثر این شرکت در همان روزهای اولیه، کاسالنا می‌گوید تصور نمی‌کرد که او در حال ایجاد یک کسب‌و‌کار است. او تنها مشکل خود را حل کرده بود. او تنها کسی نبود که در تلاش برای ایجاد یک وب‌سایت در سال ۲۰۰۳ بود. کاسالنا اندک اندک دریافت که پلت‌فرم خدماتی که او برای خودش ساخته بود برای سایرین نیز مفید است. در ژانویه ۲۰۰۴ کاسالنا شروع به تکثیر ابزاری که برای خدمات رسانی ساخته بود، کرد و به این ترتیب Squarespace متولد شد.

کاسالنا در حالی که هنوز در دانشگاه بود، ۳۰ هزار دلار از پدرش قرض کرد تا سرورهای کامپیوتر را بخرد که میزبان کد Squarespace باشند. در سه سال اول فعالیت، کاسالنا به تنهایی Squarespace را راه‌اندازی کرد. او کد‌های مورد نظر را نوشت؛ به مشتریان آموزش داد و بازاریابی را مدیریت کرد؛ البته اگر خرید ۱۰۰ دلار ارزش Google Adwords را بتوان «بازاریابی» نامید. تا زمانی که کاسالنا از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد، Squarespace بیش از یک میلیون دلار درآمد کسب کرده بود. او به نیویورک جایی که او سرورهای موردنظر را نصب کرده بود مهاجرت کرد و طی چند سال بعد کاسالنا کسب و کار خود و تیمش را گسترش داد تا جایی که تیم او ۳۰ کارمند را شامل می‌شد. در آن چند سال اولیه خارج از دانشگاه، کاسالنا و دو نفر از اعضای تیمش کد را بازنویسی کردند. آنها ورژنی را که در خوابگاه دانشگاه شکل گرفته بود، بهبود بخشیدند و آن را مقیاس‌پذیر کردند.هدف Squarespace تقویت هر فرد برای توانمندسازی او برای ایجاد، حفظ و رشد یک وب‌سایت زیبا و هوشمند بود. قیمت‌ها از ۵ دلار در یک ماه برای حفظ یک صفحه ساده شروع شد. یک صفحه تبلیغاتی ۲۶ دلار در ماه برای حفظ هزینه دارد و وب‌سایت‌های پیچیده‌تر تا ۷۰ دلار در ماه هزینه خواهد داشت.Squarespace در هر مرحله با مشتریان همراه بود. از طراحی صفحه‌آرایی تا جست‌وجوی استراتژی بهینه‌سازی، ویژگی‌های تجارت الکترونیک و منابع تجزیه و تحلیل وبسایت. برای حمایت بیشتر Squarespace دفاتری درشهر دوبلین در ایرلند و پورتلند در اورگان آمریکا به علاوه چندین شعبه در نیویورک افتتاح کرد. حدود دو سوم کارمندان فعلی در Squarespace به حمایت از مشتری اختصاص دارند. Squarespace ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته در دسترس است.

رشد Squarespace کند نشده است. در سال ۲۰۱۵ درآمد این شرکت به ۱۰۰ میلیون دلار رسید. ۵۵۰ کارمند در این شرکت خصوصی کار می‌کنند.موفقیت این شرکت چشم‌گیر بوده است؛ اما کاسالنا تنها مراحل برجسته را تجلیل می‌کند؛ چرا که می‌داند این کار برای روحیه تیمش خوب است. او به نقطه اوج نگاه می‌کند. او می‌گوید «سال گذشته تعداد مشتریان ما از یک میلیون نفر گذشت. بیایید جشن بگیریم، اما آگاه باشید که هیچ دلیلی وجود ندارد که این رقم ۱۰ میلیون نباشد. هیچ دلیلی وجود ندارد که ۲۰ میلیون یا ۳۰ میلیون نباشد.» هنگامی که Squarespace رشد می‌کند این شرکت به تقویت ساختار وب‌سایتش و خدمات میزبانی ادامه می‌دهد. اکنون Squarespace یک بازار برای دامنه‌هاست. دامنه‌های اینترنت یکسری حروف در غالب کاراکتر در نوار جست‌وجوی یک وب‌سایت هستند. به‌عنوان مثال "www.entrepreneur.com یک دامنه اینترنتی است. خدمات جدید دامنه Squarespace را مستقیما علیه GoDaddy به رقابت واداشت. کاسالنا می‌گوید: ایجاد یک محصول که به خوبی کار کند و زیبا به نظر بیاید خط مبنای ماست. چه شما نیاز به یک صفحه هدف قوی داشته باشید (در تجارت آنلاین یک صفحه هدف به‌عنوان یک صفحه معرف یا هدایت‌کننده معرفی می‌شود. یک صفحه که در پاسخ کلیک بر روی تبلیغ به نمایش در می‌آید) چه یک وبلاگ قوی یا یک فروشگاه آنلاین، همه اینها در وب‌سایت Squarespace شما وجود دارد. ایجاد وب‌سایت با Squarespace یک فرآیند ساده و شهودی است. در هر جا که می‌‌خواهید محتوا و ویژگی‌هایتان وارد شود تنها با یک کلیک آنها را اضافه و تنظیم کنید.