بن بست زیست محیطی در کارخانه سیمان تهران - ۲۷ خرداد ۹۴
* محمدهادی حیدرزاده : نزدیک به 10000 واحد صنعتی در شهرستان ری وجود دارد که میزان و تجمع آن برابر واحدهای صنعتی در چندین استان کشور است محمدهادی حیدرزاده رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تهران در جلسه شورای اداری شهرستان ری که در محل فرمانداری این شهرستان و با حضوردکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دکتر جمالی پور معاون استاندار و فرماندار ویژه این شهرستان برگزار شد، گفت: پایش مستمر واحد‌های صنعتی متعدد در اطراف شهر ری از اولویت‌های دستگاه محیط زیست استان است.
به گزارش سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران(سامات)، حیدرزاده در این جلسه با اشاره به معضلات اساسی قبلی در حوزه آب، خاک و هوا در این شهرستان اظهار داشت: نزدیک به ۱۰۰۰۰ واحد صنعتی در شهرستان ری وجود دارد که میزان و تجمع آن برابر واحدهای صنعتی در چندین استان کشور می باشد وی با اشاره به موضوع مرکز دفن زباله‌های کهریزک و همچنین مجاورت آرامستان تهران به این شهرستان گفت: تعدادی از واحدهای صنعتی بزرگ و راهبردی مانند پالایشگاه نفت شهید تندگویان، سیمان تهران، صنایع نفتی و واحدهای مکمل و تولیدکننده قطعات خودروسازان در این شهرستان استقرار دارند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: بزرگترین مجتمع صنعتی خاورمیانه با حضور 1400 واحد صنعتی در شهرک صنعتی شمس آباد واقع گردیده و همه اینها نشانگر بارگزاری بالای صنایع و حجم مسایل و مشکلات زیست محیطی در این شهرستان می باشد.
وی با اشاره به اقدامات موثر زیست محیطی در این شهرستان اظهار داشت: رفع مشکلات گزارش شده مردم از طریق سامانه گویا ۱۵۴۰ و پایش مستمر و حتی شبانه واحدهای صنعتی و نیز نمونه برداری‌های حضوری از خروجی دودکش واحدهای آلاینده و حتی کنترل سیستم پساب واحدهای صنعتی از جمله اقدامات و اولویت‌های محیط زیستی در این شهرستان بوده است.
وی ضمن تشکر از همکاری مقامات قضایی شهرستان ادامه داد: تعداد زیادی از واحدهای آلاینده و متخلف بخصوص چربی سوزی‌ها در این شهرستان با دستور قضایی تعطیل شد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: در خیلی از واحدهای بزرگ صنعتی دستورات قضایی و پیگیری‌های دستگاه محیط زیست منجر به بهبود وضعیت و روند رو به رشد شده است. حیدرزاده با اشاره به مشکلات صنعتی سیمان تهران با توجه به تداخل بین زوم مسکونی و این صنعت اظهار داشت: علیرغم سرمایه گذاری‌ها و تلاش‌های این واحد صنعتی در حوزه محیط زیست ولی باید بگویم که موضوعات زیست محیطی در این صنعت به بن بست رسیده و می طلبد با کمک دولت موضوع انتقال این واحد با جدیت پیگیری گردد.
حیدرزاده همچنین ادامه داد: ایجاد واحدهای HSE در شهرک‌های صنعتی این شهرستان مورد پیگیری بوده که در شهرک صنعتی شمس آباد واحد HSE فعال شده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: کارگروه ساماندهی موضوع کشاورزی در جنوب تهران با دستور استاندار تهران تشکیل شده است که یکی از وظایف محول به حوزه محیط زیست جلوگیری از ورود فاضلاب واحدهای صنعتی به اراضی کشاورزی است.
وی یکی از مشکلات این شهرستان را کمبود نیروی انسانی و تخصصی در حوزه محیط زیست شهرستان دانست و اعلام آمادگی کرد. با توجه به اهمیت شهرستان ری، حجم عمده اقدامات در حضور محیط زیست استان به سمت این شهرستان معطوف گردد.