سرعت آی‌فون‌تان را افزایش دهید

اگر از سرعت عملکرد آی‌فون خود راضی نیستید و احساس می‌کنید که نسبت به روزهای اول خرید، عملکرد آن کاهش یافته است، می‌توانید در اینجا با بهترین راهکارها برای افزایش سرعت عملکرد آی‌فون آشنا شوید.

بستن همه‌ نرم‌افزارهای در حال اجرا

ساده‌ترین راهکار برای افزایش سرعت عملکرد آی‌فون، بستن نرم‌افزارهای غیرضروری است. برای انجام این کار، روی دکمه‌ هوم (Home) دستگاه دوبار ضربه بزنید تا نرم‌افزارهای درحال اجرا در سیستم عامل iOS ۷ یا نسخه‌های جدیدتر قابل دسترس باشد. حال برای بستن این نرم‌افزارها، باید انگشت خود را روی هر یک از آنها گذاشته و به طرف بالا بکشید.

پاک‌سازی حافظه‌ رم

ابتدا نرم‌افزار Battery Doctor را دانلود کنید. برخلاف نام نرم‌افزار یاد شده، قرار است از آن به‌عنوان ابزار پاک‌سازی حافظه‌ رم آی‌فون استفاده کنیم. اگر موفق به نصب این نرم‌‌افزار شوید، می‌توانید با لمس دکمه‌ «Boost» به‌طور آشکار افزایش فضای خالی حافظه‌ رم را مشاهده کنید. در کمال تعجب، نرم‌افزار Battery Doctor هیچ اشاره‌ای به این ویژگی در فروشگاه نرم‌افزاری اپل (App Store) نکرده است اما کاربران می‌توانند پس از نصب نرم‌افزار به سربرگ Memory دسترسی داشته و حافظه‌ رم آی‌فون را پاک‌سازی کنند. اجرای نرم‌افزار و سردرگم شدن میان گزینه‌های مختلف به منظور پاک‌سازی حافظه‌ رم زمان زیادی را صرف می‌کند؛ به همین دلیل توسعه‌دهندگان نرم‌افزار یاد شده، گزینه‌ای تحت عنوان One Tap Boost را به این نرم‌افزار اضافه کرده‌اند که پس از نصب به‌صورت یک آیکون میان‌بر از صفحه‌ خانگی آی‌فون قابل دسترسی است. با لمس این آیکون، بلافاصله حافظه‌ رم دستگاه پاک‌سازی شده و باعث افزایش سرعت عملکرد آی‌فون می‌شود. در حقیقت، توسعه‌دهندگان اظهار می‌کنند که اجرای ابزار One Tap Boost قبل از انجام بازی در دستگاه، باعث بهبود تجربه‌ کار با آی‌فون و انجام بازی خواهد شد. برای نصب ابزار One Tap Boost، ابتدا نرم‌افزار Battery Doctor را اجرا کرده و سپس به منوی Memory مراجعه کنید. به جای لمس دکمه‌ Boost واقع در بخش پایینی نرم‌افزار، روی آیکون موشک واقع در گوشه‌ بالایی سمت راست ضربه بزنید. در ادامه باید فرآیند نصب را برای اضافه شدن آیکون میان‌بر One Tap Boost در صفحه‌ خانگی دنبال کنید. نصب این پروفایل در نرم‌افزار Battery Doctor خطری برای کاربران ندارد و به وسیله‌ توسعه‌دهندگان این نرم‌افزار تایید شده است. پس از اتمام فرآیند نصب، کافی است که روی آیکون نرم‌افزار TapBoost موجود در صفحه‌ خانگی ضربه بزنید تا حافظه رم (RAM) آی‌فون به سرعت پاک‌سازی شده و سرعت عملکرد آن افزایش یابد. وب‌سایت Macworld در انگلیس تجربه‌ کار با این نرم‌افزار را داشته و افزایش سرعت آی‌فون را پس از بهره‌مندی از این نرم‌افزار تایید می‌کند.

راه‌اندازی دوباره

برای راه‌اندازی دوباره‌ آی‌فون (Restart)، دکمه‌ خاموش یا روشن (On/ Off) آن را به مدت چند ثانیه بفشارید تا دکمه‌ لغزنده‌ خاموش کردن (Power Off) دستگاه نمایان شود. این دکمه را لمس کرده و به سمت راست بکشید (سوآیپ کنید) تا دستگاه خاموش شود. پس از اتمام این فرآیند که حدود ۱۰ ثانیه طول می‌کشد، دوباره دکمه‌ Sleep آی‌فون را به مدت ۵ ثانیه بفشارید تا آی‌فون روشن شود. در این مرحله آیکون اپل تقریبا به مدت یک دقیقه نمایان شده و آی‌فون از نو راه‌اندازی خواهد شد. فقط در مواقع ضروری از راهکار راه‌اندازی دوباره‌ آی‌فون (Restart) استفاده کنید. توصیه می‌کنیم که از انجام مداوم این کار خودداری کنید.

حذف نرم‌افزارها

با مراجعه به مسیر settings → general → usage → manage storage، می‌توانید نرم‌افزارهایی را که نیازی به آنها ندارید حذف کنید. در بخش manage storage، فهرستی از نرم‌افزارهای نصب شده و مقدار حافظه‌ای که هر یک از آنها اشغال کرده‌اند، قابل مشاهده است. با ضربه روی هر یک از نرم‌افزارهای مورد نظر و لمس دکمه‌ delete app مربوط به آن، می‌توانید فضای ذخیره‌سازی آی‌فون خود را آزاد کنید. برای اینکه افزایش سرعت عملکرد را در گوشی اپل خود احساس کنید، حداقل باید ۱ گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی را با حذف نرم‌افزار آزاد کنید.

از بین بردن خودکار پردازش‌های پس‌زمینه

این ویژگی در سیستم عامل iOS ۶ پشتیبانی نمی‌شود. برای غیرفعال کردن دانلودهای خودکار به مسیر Settings → iTunes & App Store رفته و در بخش Automatic Downloads، به انتخاب خود روی دکمه‌ لغزنده‌ مربوط به گزینه‌های Music، Apps، Books و Updates ضربه بزنید. همچنین برای غیرفعال کردن قابلیت تازه کردن نرم‌افزار پس‌زمینه باید به مسیر Settings → General → Background App Refresh مراجعه کرده و دکمه‌ لغزنده‌ آن را برای بردن به حالت Off لمس کنید. بیشتر کاربران نیازی به فعال بودن این موارد نداشته و با غیرفعال کردن آن علاوه‌بر افزایش کارایی آی‌فون، می‌توانند مدت زمان شارژدهی دستگاه اپلی را هم افزایش دهند.

غیرفعال کردن عناصر گرافیکی

عناصر گرافیکی و جلوه‌های بصری فانتزی فقط در سیستم عامل‌های iOS ۸، iOS ۷ و iOS ۹ وجود دارند. به منظور کاهش دادن انیمیشن‌های رابط کاربری سیستم عامل، به مسیر Settings → General → Accessibility → Reduce Motion مراجعه کرده و روی دکمه‌ لغزنده‌ Reduce Motion ضربه بزنید تا در حالت On قرار بگیرد. این کار باعث غیرفعال شدن جلوه‌ بصری اختلاف منظر (parallax) آیکون‌ها و پیام‌های هشدار می‌شود. برای افزایش کنتراست هم باید به مسیر Settings → General → Accessibility → Increase Contrast مراجعه کرده و با لمس دکمه‌ لغزنده‌ مربوط به گزینه‌ Reduce Transparency، آن را در حالت On قرار دهید. با فعال شدن این گزینه، جلوه‌ شفافیت (Transparency) پس‌زمینه غیرفعال خواهد شد که باعث افزایش سرعت عملکرد iOS۷ و نسخه‌های جدیدتر می‌شود.

حذف موسیقی‌ها، تصاویر و ویدیوهای غیرضروری

اگر واقعا به دنبال افزایش سرعت عملکرد آی‌فون هستید، باید فایل‌های موسیقی، تصاویر و ویدیوهای خود را هم گلچین کرده و موارد غیرضروری را حذف کنید. بهتر است ابتدا نرم‌افزار Settings را باز کرده و پس از لمس گزینه‌ General و سپس Usage، وارد بخشی شوید که می‌توانید اقدام به حذف (uninstall) نرم‌افزارها کنید. در این بخش می‌توانید میزان حافظه‌ کلی اشغال شده، فضای آزاد ذخیره‌سازی و حافظه‌ استفاده شده به وسیله‌ هر نرم‌افزار را مشاهده کنید. اگر به جز نرم‌افزار، فایل‌های چندرسانه‌ای هم در حافظه‌ آی‌فون کاربر موجود باشد، میزان حافظه اشغال شده به وسیله‌ این فایل‌ها در دو بخش مربوط به نرم‌افزارهای Music و Photos & Camera، در بالای فهرست جاری قابل مشاهده خواهد بود. فایل‌های موسیقی مربوط به نرم‌افزار Music بوده و تصاویر و ویدیوها هم مربوط به نرم‌افزار Photos و Camera است. پیشنهاد می‌کنیم که حداقل یک گیگابایت از فایل‌های چندرسانه‌ای موجود را حذف کنید تا فضا برای فایل‌های سیستم عامل آزاد شود. برای این کار، نرم‌افزار Music را باز کرده و موسیقی‌ها و آلبوم‌های غیرضروری را با سوآیپ کردن به راست و لمس دکمه‌ Delete حذف کنید. برای حذف تصاویر هم می‌توانید تصاویر از طریق خود آی‌فون حذف کنید. برای این کار، نرم‌افزار Photos را باز کرده و پس از یافتن تصاویر مورد نظر، روی لینک Select ضربه بزنید. سپس روی تصاویر مورد نظر ضربه زده یا انگشت خود را روی تعداد پیوسته‌ای از تصاویر بکشید تا انتخاب شوند. حالا روی آیکون سطل زباله ضربه زده و حذف تصاویر و ویدیوهای انتخابی را تایید کنید.

بازنشانی

موثرتر از راه‌اندازی دوباره‌ آی‌فون، انجام بازنشانی کامل تنظیمات است که اندکی زمان‌بر خواهد بود. با این حال، برترین راهکاری است که می‌توان از آن برای حل کردن مشکلات مختلف آی‌فون در حال کار استفاده کرد. در این راهکار هیچ‌گونه داده‌ شخصی حذف نخواهد شد. برای بازنشانی (Reset) تنظیمات آی‌فون، باید به‌صورت هم‌زمان دکمه‌های Home و Sleep را فشار داده و تا زمانی که صفحه نمایش گوشی تاریک شود، آنها را نگه دارید. اگر در حین این فرآیند، دکمه‌ لغزنده‌ خاموش (power off) نمایان شد، تا زمان نمایان شدن آرم شرکت اپل فشردن دکمه‌ها را ادامه دهید. سپس می‌توانید دکمه‌ها را رها کنید.

بازگردانی از طریق نسخه‌ پشتیبان

مرحله‌ بعد از بازنشانی تنظیمات آی‌فون، بازگردانی حالت پایدار قبلی از طریق نسخه‌ پشتیبان است. اگر اخیرا اقدام به تهیه‌ نسخه‌ پشتیبان از آی‌فون خود کرده باشید، به راحتی می‌توانید اقدام به بازگردانی (restore) کنید. برای این کار، آی‌فون خود را به رایانه‌ ویندوزی یا مک متصل کرده و نرم‌افزار آیتونز (iTunes) را اجرا کنید. در گوشه‌ بالایی سمت چپ پنجره‌ نرم‌افزار آیتونز، روی آی‌فون خود کلیک کرده و در بخش Backups روی دکمه‌...Restore Backup کلیک کنید. به علاوه، برای پشتیبان‌گیری از آی‌فون در نرم‌افزار آیتونز می‌توانید روی دکمه‌ Back Up Now کلیک کنید. با استفاده از گزینه‌ Restore Backup، می‌توانید تغییرات ناخواسته‌ای را که در سیستم عامل یا فایل‌های شخصی خود اعمال کرده‌اید (مانند حذف نرم‌افزار یا فایل‌های موسیقی و تصویر)، خنثی کرده و به حالت قبلی بازگردانید. البته در صورتی که پس از اعمال تغییرات ناخواسته اقدام به پشتیبان‌گیری کرده باشید، قادر به بازگردانی تغییرات به حالت پایدار قبلی نخواهید بود.

بازگردانی به تنظیمات کارخانه

در نهایت، موثر‌ترین راهکار برای افزایش سرعت عملکرد آی‌فون مربوط به همین مرحله است. در این مرحله با انجام فرآیند بازگردانی به تنظیمات کارخانه، همه‌ داده‌های موجود در آی‌فون حذف شده و دستگاه شما به وضعیت اولیه‌ خود که بلافاصله پس از خرید با آن مواجه شدید بازخواهد گشت؛ با این تفاوت که اجزای سخت‌افزاری آن مانند روز اول نخواهند شد، به خاطر اینکه در این مرحله همه‌ داده‌های موجود در آی‌فون حذف خواهد شد، الزاما باید از دستگاه اپلی خود نسخه‌ پشتیبان تهیه کنید. برای انجام این کار می‌توانید از پشتیبان‌گیری در آیتونز که راهکار آن در مراحل قبلی توضیح داده شد استفاده کرده یا در آی‌کلود اقدام به پشتیبان‌گیری مبتنی‌بر فضای ابری کنید. برای پشتیبان‌گیری در آی‌کلود، نرم‌افزار Settings را در آی‌فون اجرا کرده و گزینه‌ iCloud موجود در فهرست جاری را لمس کنید. در این‌جا پس از ضربه روی گزینه‌ Storage & Backup، گزینه‌ Back Up Now در سیستم عامل iOS ۶ یا دکمه‌ لغزنده‌ iCloud Backup را در سیستم عامل‌های iOS ۸، iOS ۷ و iOS ۹ لمس کنید. حالا می‌توانید با مراجعه به مسیر Settings → General → Reset → Erase All Content and Settings، آی‌فون خود را به حالت کارخانه‌ای بازگردانید. پس از لمس Erase All Content and Settings، باید رمز عبور (passcode) خود را وارد کرده و سپس تایید کنید که قصد بازگردانی تنظیمات کارخانه و حذف همه‌ فایل‌های چندرسانه‌ای و داده‌ها را دارید. پس از اتمام فرآیند بازگردانی تنظیمات کارخانه، با صفحه‌ خوش‌آمدگویی مواجه خواهید شد. اگر به خاطر داشته باشید، این صفحه را برای اولین بار در زمان روشن کردن دستگاه پس از خرید مشاهده کرده‌اید.

سرعت آی‌فون‌تان را افزایش دهید