مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی از: کارگران به‌عنوان چشمه جوشان توسعه و رونق اقتصادی کشور یادکرد و کمک به رفع مشکلات شغلی و حرفه‌ای آنان و توجه به بسترسازی و فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم برای تامین رفاه کارگران را از اولویت‌های کاری این اداره کل دانست. وی گفت: همه تلاش‌ها باید در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) باشد تا با همت و کوشش کارگران و کارفرمایان در نهایت به افزایش رشد اقتصادی و توسعه پایدار برسیم. به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، محمود احمدی در جشن روز جهانی کارگر که در سالن ورزشی سردار شهید بابانظر برگزارشد، در جمع کارگران ضمن تبریک روز جهانی کارگر به تشریح ضرورت ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی کارگران در جامعه پرداخت و از جایگاه والای کارگران و کار و تلاش در دین مبین اسلام و تأکید پیشوایان دینی بر اهمیت کسب و کار سخن گفت. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در این همایش، توسعه و پیشرفت کشور را مدیون مجاهدت و تلاش خستگی‌ناپذیر کارگران و کارفرمایان عزیز با الگو گرفتن از شهدای گرانقدر دانست.
احمدی در ادامه با اشاره به اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام عظمای ولایت (مدظله العالی) است، گفت: باید با تکیه بر استعدادها و توانمندسازی‌ ذاتی اقتصاد کشور، یعنی بهره‌گیری از توانمندی‌های بالقوه و تکیه بر دانش، تجربه و تخصص در تولیدات داخلی به سمت شکوفایی و پیشرفت حرکت کنیم. ایشان به حضور فعال شبکه‌های تعاونی از تولید تا مصرف در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: افزایش کیفیت کالاهای تولید داخلی و ارائه کالاهای مورد نیاز با کیفیت برتر و بالاتر از لوازم اصلی اقتصاد مقاومتی است.
لزوم کاهش اتکای اقتصاد کشور به درآمد های نفتی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بحث افزایش نظارت اثربخش در جهت کنترل بازار در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و یادآور شد: فعال‌سازی اصلی رقابت‌پذیری و کاهش اتکای اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی از ضروریات اقتصاد مقاومتی است که لازم است به منصه ظهور برسد.
احمدی توجه ویژه به مسائل و مشکلات کارگران و کارآفرینان را خواستار شد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های مناسب سعی کرده‌ایم کارگران و کارفرمایان در کنار هم و در تعامل با یکدیگر به فعالیت بپردازند. وی ضرورت توجه به معیشت کارگران و مسائل رفاهی و ورزشی آنان را از برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواند و اظهار کرد: عملیاتی کردن این برنامه‌ها نیازمند مدیریت جهادی است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تاکید کرد: امروز افتخارات عظیم و ارزشمندی در عرصه‌های مختلف کار و سازندگی کشور به ثمر رسیده است که بی‌شک بخش وسیعی از آن، مرهون کوشش و تلاش، مقاومت و پایداری، قناعت و هوشمندی کارگران متعهدی است که با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی، مسیر تعالی هرچه بیشتر میهن عزیز اسلامی را هموار می‌نمایند.
کارگران، خط مقدم کار و تلاش هستند
در سال اقتصاد و فرهنگ قطعا باید کار، تولید، سرمایه‌گذاری و ارزش افزوده بیشتری در واحدهای کاری استان محقق شود. کارگران خط مقدم کار و تلاش در جامعه هستند و به‌عنوان نیروی محرکه چرخه اقتصاد، نقش برجسته و ویژه‌ای دارند.
وی همچنین گفت: دولت، کارگران و کارفرمایان می‌توانند با همکاری، همدلی، تعامل مناسب و رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی به بهترین شکل ممکن شعار اقتصاد را با مدیریت جهادی در سال جاری رقم بزنند.
پنجمین یادواره شهدای کارگر
خراسان رضوی در نیشابور
پنجمین یادواره شهدای کارگر خراسان رضوی در نیشابور با حضور معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، یادواره شهدای کارگری استان و شهید برونسی اسوه شهدای کارگر در شهرستان نیشابور برگزار شد .
در این مراسم که در پنجمین روز از هفته گرامی‌داشت کار و کارگر برگزار شد، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل و جمعی از کارشناسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خانواده شهید برونسی، خانواده شهید شوشتری و جمعی از مسئولان استانی و بیش از ۲۵۰۰ نفر از ایثارگران و جانبازان دفاع مقدس و مردم شهیدپرور نیشابور حضور داشتند. دکتر طاهایی در این همایش با اشاره به جایگاه شهدا و نقش کارگران در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: خراسان رضوی سرزمین برونسی‌ها، شوشتری‌ها، شریعتی‌ها و بابانظرهاست. اینجا سرزمین هزاران شهید آغشته به خون است که باید در مقابل عظمت و ایثار آنان سر تعظیم فرود آورد .
در ادامه این مراسم فرماندار نیشابور اظهار کرد: بدون شک پایه و اصل بنیادین حفظ بقای انقلاب اسلامی گلواژه‌های ایثار، رشادت و شهادت است.
فاطمه برونسی دختر اسوه شهدای کارگر «شهید برونسی» نیز با اشاره به حدیث نبوی گفت: امیدوارم که همه کارگران و کارفرمایان با تاسی از مبانی اخلاق اسلامی در پیشبرد جامعه گام‌های مثبت و مؤثری بردارند. شایان ذکر است در این مراسم فیلمی از بیانات مقام معظم رهبری درخصوص شهید برونسی پخش شد و سپس با اهدای لوح تقدیر به خانواده شهید شوشتری، شهید بابانظر و شهید برونسی از این عزیزان تقدیر به عمل آمد.
سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی که در اولین روز هفته گرامیداشت کار و کارگر و به‌عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد و در جمع نمازگزاران صحبت می‌کرد، ضمن تبریک این ایام به کارگران گفت: بدون تردید کارگران بازوان توانمند تولید هستند و نقش بسزایی در رونق اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند. حمایت و صیانت از نیروی کار یکی از مهمترین ماموریت‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و دولت تدبیر و امید نیز نگاه ویژه‌ای به این عزیزان دارد.
محمود احمدی افزود: همه ما می‌دانیم که در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری مشکلات اقتصادی و تولید است که در اثر تحریم‌های ناجوانمردانه خارجی و بعضا سوءمدیریت داخلی، اقتصاد میهن اسلامی را با چالش مواجه کرده و بازار کسب و کار کشور را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است.
احمدی ادامه داد: نامگذاری سال‌های اخیر از سوی رهبر فرهیخته و دلسوز انقلاب با محورهای اقتصادی-سیاسی نشان از تدبیر والا و توجه ایشان به معیشت آحاد جامعه به‌خصوص اقشار کم‌درآمد به موازات دستاوردهای سیاسی- علمی دارد. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مجموعه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز همراستا با سیاست‌های دولت تدبیر و امید با تمام توان خود می‌کوشد مشکلات موجود را برطرف کند و با بسترسازی مناسب زمینه‌های رونق تولید و به تبع آن شکوفایی اقتصادی پایتخت معنوی کشور را فراهم آورد.
دیدار با امام جمعه مشهد
به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی مدیرکل، مدیران و جمعی از رؤسای ستادی و کارکنان این اداره کل به همراه نمایندگان تشکلات کارگری و کارفرمایی، اتحادیه‌های شرکت‌های تعاونی و بسیج کارگری استان با آیت‌ا. . . علم الهدی امام جمعه مشهد دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار ابتدا مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان با ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های این اداره کل اظهار کرد: روز جهانی کارگر، روز تکریم انسان‌هایی است که با درک حساسیت‌های موجود در عرصه اقتصاد کشور و در فضایی توام با همدلی و تعامل با کارفرمایان به سازندگی و پیشرفت و آبادانی میهن اسلامی مشغولند و در محیطی سرشار از امید به آینده، دوشادوش سایر اقشار جامعه با مشکلات ناشی از تحریم‌ها مبارزه و دست دشمن زبون را از اقتصاد مملکت کوتاه کرده‌اند.وی همچنین اظهار کرد: دقت نظر و حساسیت مقام معظم رهبری درخصوص نامگذاری سال‌های اخیر با محوریت راهبردهای اقتصادی و سیاسی نشان از دغدغه‌های معظم‌له در این زمینه دارد و چشم‌اندازها و افق‌ها را برای دست‌اندرکاران عرصه اقتصاد کشور ترسیم می‌نماید. همه ما باید در هر جایگاه شغلی با تاکید بر وفاق ملی و همدلی همه‌جانبه، اشاعه فرهنگ کار شایسته و گسترش سه‌جانبه‌گرایی و در سایه مشارکت اجتماعی دست به دست یکدیگر داده و مشکلات را پشت سر بگذاریم.
در ادامه این دیدار آیت‌ا... علم الهدی به نقش ممتاز کارگران در پیروزی انقلاب و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی، دفاع مقدس و شکوفایی اقتصادی اشاره کرده و افزودند: احقاق حقوق کارگران باید محور فعالیت‌ها و اقدامات قرار گیرد و مشکلات آنان در محیط کار به گونه‌ای حل و فصل گردد که استان خراسان رضوی سرلوحه و الگویی برای سایر استان‌ها باشد.
امام جمعه مشهد ادامه داد: این نقش‌آفرینان عرصه کار و تولید امروز نیز با تمام توان در صحنه حضور دارند و با همت و غیرت در راستای تحقق فرموده رهبر عظیم‌الشان انقلاب و تحقق اقتصاد مقاومتی می‌کوشند تا نقشه‌های شوم دشمنان را همچون گذشته نقش برآب سازند و از این آزمون الهی نیز سربلند و پیروز خارج شوند.
برگزاری بیست و پنجمین جشنواره امتنان
این مراسم با حضور مهندس طاهایی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، تنی چند از مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های استان و همچنین جمع کثیری از مدیران بنگاه‌های اقتصادی خراسان رضوی، نمایندگان تشکلات کارگری و کارفرمایی در سالن آمفی‌تئاتر تربیت بدنی کارگران برگزار شد.
احمدی که در جمع تعداد زیادی از دست‌اندرکاران جامعه کسب و کار استان سخن می‌گفت به لزوم گسترش و تقویت مناسبات فی‌مابین کارگر و کارفرما و بخش دولتی اشاره کرد و افزود: تقویت سه‌جانبه‌گرایی یکی از مهمترین و شاخص‌ترین عوامل توسعه اقتصادی است و افزایش تعامل بین جامعه کارگری و کارفرمایی و بخش دولتی می‌تواند بسترهای لازم به‌منظور حفظ و توسعه اشتغال و دستیابی به خودکفایی و رشد و شکوفایی اقتصادی را فراهم آورد. در ادامه این مراسم مهندس طاهایی به لزوم ارتقای فرهنگ کار اشاره و تصریح کرد: اعتقاد داریم در فضایی به‌دور از تنش و تقابل می‌توان با همگرایی و هم‌افزایی و روحیه مشارکت و همدلی مشکلات را از پیش رو برداشت و از بحران‌ها عبور کرد. امروزه کشور نیازمند حفظ و توسعه اشتغال است و ارتقای فرهنگ کار قطعا یکی از اساسی‌ترین محورها و رویکردها در زمینه دستیابی به این هدف بزرگ است.
مشاور وزیر و معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین عنوان کرد: کشور اکنون نیازمند کارآفرینان و کارگرانی متعهد، خلاق، متفکر و توانمند است تا با حضور اثرگذار خود در صحنه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشیده و نقشه‌های پلید دشمنان را نقش برآب کرده و همچون گذشته موجب سرفرازی و اعتلای میهن اسلامی گردند. شایان ذکر است در این مراسم دبیر اجرایی خانه کارگر و نمایندگان کارگر و کارفرما نیز به ایراد سخن پرداختند و مطالبی در زمینه ارتقای فرهنگ کار و تحقق فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی عنوان کردند.
در ادامه از ۵ نفر از کارگران نمونه، ۵ گروه کار نمونه، ۵ واحد تولیدی نمونه، ۵ نفر تلاشگر نمونه و ۲ ورزشکار نمونه با اهدا لوح تقدیر و هدایا قدردانی به‌عمل آمد.