نمایش محتوای دیجیتال با سایز بزرگ‌تر
با پیشرفت تکنولوژی، برخی از دستگاه‌ها با کاربرد اداری و تجاری، کاربردی عمومی‌تر یافته و می‌توان شاهد استفاده از این دستگاه‌ها در خانه‌ها، آموزشگاه‌ها و... بود.ویدئو پروژکتورها از جمله این کالاها هستند.
دستگاه‌های جذابی که اگر چه مدت زیادی از ورودشان به بازار می‌گذرد، اما امروزه شاهد استفاده و کاربری عمومی این دستگاه نسبت به قبل هستیم و علاوه‌بر این با توجه به محبوبیتی که در بازار دارند روز به روز شاهد عرضه محصولاتی جدیدتر از آنها در بازار هستیم. امروزه در بسیاری از میهمانی‌ها، مجالس و حتی خانه‌ها برای نمایش فیلم کلیپ‌های ویدئویی، برنامه‌های آموزشی و.... از ویدئو پروژکتورها استفاده می‌شود.اما آیا واقعا استفاده از این وسیله برای کاربران خانگی و... مناسب است؟ اصلا هر دستگاه برای چه کاربری مناسب است؟چگونه و از کجا می‌توان یک دستگاه ویدئو پروژکتور مناسب خریداری کرد؟
اینها سوالاتی هستند که در این بخش ما به آنها پاسخ می‌دهیم. اگر این سوالات در ذهن شما وجود دارد این مطلب را بخوانید:
ویدئو پروژکتور چیست؟
ویدئو پروژکتور دستگاهی است که تصاویر و اطلاعات کامپیوتری یا ویدئویی را از کامپیوتر، ویدئو، پخش DVD، دوربین فیلمبرداری، دوربین دیجیتال، تلویزیون و... دریافت کرده و توسط یک منبع نوری کوچک سیگنال‌ها را بزرگنمایی کرده و روی یک صفحه سفید به نمایش در می‌آورد.
امروزه در تکنولوژی پروژکتورها، دو تکنولوژی ارائه شده است. یکی از این تکنولوژی‌ها به نام DLP و دیگری به نام LCD است که معمولا بیشتر کمپانی‌ها از هر دو تکنولوژی جهت ساخت دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.
اما آنچه برای شما در انتخاب یک ویدئو دیتا پروژکتور باید مدنظر قرار گیرد، تنها نوع تکنولوژی آن نیست؛ بلکه موارد دیگری است که باید هنگام انتخاب مدنظر قرار دهید.
انواع دستگاه ویدئو پروژکتور:
دیتا ویدئو پروژکتورها انواع مختلفی دارند:
دیتا ویدئو پروژکتور سبک و متوسط
دیتا ویدئو پروژکتور حرفه‌ای
به‌علاوه ویدئو پروژکتورها بر اساس کاربردی که دارند به سه گروه تقسیم می‌شوند:
دیتا ویدئو پروژکتور برای کلاس‌های آموزشی و اتاق‌های کوچک
دیتا ویدئو پرژکتور برای کلاس‌های آموزشی و سالن‌های کنفرانس متوسط
دیتا ویدئو پروژکتور برای سالن‌های آمفی تئاتر و اجتماعات بزرگ
دیتا پروژکتورهای خانگی (سینما خانگی)
دیتا پروژکتورهای مخصوص گوشی موبایل
این اواخر هم اخباری در رابطه با عرضه دستگاه‌های هوشمند در این زمینه منتشر شده است.
موارد استفاده از ویدئو پروژکتور:
از جمله کاربردهای دیتا ویدئو پروژکتور عبارت است از:
کلاس‌های درس در مقاطع مختلف تحصیلی
اتاق‌های جلسات، کنفرانس و همایش
سالن‌های همایش، تئاتر و سینما
جشن و میهمانی‌ها
استفاده خانگی
با استفاده از دیتا ویدئو پروژکتور همواره می‌توان تصویری بزرگ‌تر و گویاتر به نمایش گذاشت و تاثیر بیشتری بر بینندگان گذاشت.
خریداران دستگاه‌های ویدئوپروژکتور:
افرادی که علاقه‌مند به دریافت تصاویر بزرگ‌تر از سایز تلویزیون‌های موجود در بازار هستند، افرادی که علاقه دارند در سفر، میهمانی و... دستگاه ویدئوپروژکتور را با خود برده و محتواهای دیجیتال را با سایز بزرگ به نمایش بگذارند و افرادی که علاقه‌مند به نمایش جزئیات نوت‌بوک، تبلت و حتی گوشی موبایل در مقیاس بزرگ با اهداف تجاری یا سرگرمی هستند از خریداران دستگاه‌های ویدئوپروژکتور هستند.
نکاتی برای خرید:
انتخاب تکنولوژی:
اکثر پروژکتورها با تکنولوژی LCD کار می‌کنند، LCD مخفف نمایشگر کریستال مایع است، این سیستم نمایش جداگانه‌ای از هر یک از نقاط تصویر روی یک نمایشگر را امکان‌پذیر می‌سازد و هر یک از این نقاط به‌وسیله یک سیستم هوشمند کنترل می‌شود. این نقاط می‌توانند به صورت دلخواه تغییر داده شوند تا به‌این‌وسیله تصویر شفاف و واضحی ایجاد شود. کاربرد اصلی این تکنولوژی برای نمایش تصویر در پروژکتورها و مانیتورهای مسطح است. پروژکتورهای LCD هم نور را به رنگ‌های اصلی (قرمز- سبز- آبی) تفکیک کرده و سپس با هدایت آن به نمایشگر‌های LCD مجددا با هم ترکیب می‌کنند. در این سیستم برای هر یک از نقاط تصویری و رنگ‌های اصلی یک نمایشگر LCD وجود دارد.
توجه به وضوح تصویر:
رزولوشن یا همان کیفیت تصویر درواقع به تعداد پیکسل‌ها و قدرت تفکیک‌پذیری اجزای تصویر اشاره می‌کند، ولی در مورد ویدئو پروژکتور دارای مفهوم دیگری نیز هست یعنی از منظر دیگری نیز می‌توان رزولوشن را در مورد بررسی قرار داد و آن عبارت است از سازگاری دستگاه ویدئو پروژکتور با حالت‌های نمایش و تصویر کامپیوتر.
وضوح تصویر یا رزولوشن اندازه‌های مختلفی دارد و معمولا چیزی که در اغلب ویدئو پروژکتورها وجود دارد عبارت است از: ۶۰۰ * ۸۰۰ = SVGA، ۱۰۲۴ * ۷۶۸= XGA، ۱۲۸۰ * ۱۰۲۴= SXGA، ۱۴۰۰ *۱۰۵۰=SXGA +و ۱۲۰۰*۱۶۰۰=UXGA.
این اعداد تعداد پیکسل‌های تصویر را در ستون و ردیف تصویر نشان می‌دهد. همیشه عدد بزرگ‌تر که سمت راست نوشته می‌شود اشاره به تعداد پیکسل‌های موجود در عرض صفحه دارد و عدد کوچک‌تر نشان‌دهنده تعداد پیکسل در ارتفاع تصویر است. طبیعی است که هرچه این اعداد بزرگ‌تر باشند کیفیت تصویر نشان داده شده بیشتر خواهد بود.
رزولوشن، اصلی‌ترین پارامتر تعیین کیفیت ویدئو پروژکتور به حساب می‌آید، ولی هنوز معیارهای اصلی و مهم دیگری نیز وجود دارند که باید به آنها هم توجه ویژه و خاصی شود؛ زیرا نقش موثری در کیفیت نهایی تصویر ایفا می‌کنند.
توجه به شدت روشنایی:
وظیفه اصلی ویدئو پروژکتور، تاباندن تصویر روی پرده است.
پس طبیعی است که شدت تاباندن یعنی همان شدت روشنایی و نور ویدئو پروژکتور هم بسیار مهم باشد. این شدت را با واحدی به نام ANSI lumens (انسی لومنس) می‌سنجند. واضح است که هرچه شدت انسی لومنس بالاتر باشد، ویدئو پروژکتور قادر است تا تصاویر را در مکان‌های روشن‌تر نیز نمایش دهد و بالعکس، هرچه این معیار پایین‌تر باشد، برای نمایش مجبوریم چراغ‌های محیط را خاموش کنیم تا تصاویر بهتر دیده شوند. پس این‌طور می‌توان گفت که یکی دیگر از پارامترهای اصلی و حیاتی در تعیین مرغوبیت ویدئو پروژکتورها، شدت روشنایی یا همان انسی لومنس است.
دقت به کنتراست تصویر:
کنتراست معیاری است برای تشخیص تاریکترین سیاه و روشنترین سفید در صفحه نمایش که در ویدئو پروژکتور‌ها فاصله این دو نقطه در پرده نمایش سنجیده می‌شود. این معیار که با واحدی شبیه ۲۰۰۰:۱ عنوان می‌شود؛ یعنی اگر در پرده نمایش، نقطه سیاهی وجود داشته باشد، دیگر نقاط تصویر قادرند تا ۲۰۰۰ برابر آن شدت روشنایی
داشته باشند. این عدد هرچه بالاتر باشد مناسب‌تر است؛ زیرا محدوده گسترده‌تری از نورها و رنگ‌ها را خواهیم داشت پس وضوح تصویر بیشتر خواهد شد. این عامل در کنار رزولوشن و شدت روشنایی، به کیفیت و وضوح تصویر کمک می‌کند.
بزرگنمایی از تصویر و فاصله از پرده نمایش:
تمامی ویدئو پروژکتور‌ها به دلایل مشخص تصویر را در اندازه‌های بزرگ به نمایش در می‌آورند. علاوه‌بر آن امکان بزرگنمایی دستی نیز وجود دارد. خوشبختانه اطلاعات تمامی موارد برای هر محصول مشخص و
در دسترس است. اهمیت این مساله در اینجا است که برای هر ویدئو پروژکتور یک حداقل فاصله و یک حداکثر فاصله از پرده نمایش تعیین شده است. این به آن معنی است که در فاصله‌های کمتر یا بیشتر از حد اعلام شده، شما نمی‌توانید تصویر را به تمامیت و به خوبی مشاهده کنید. پس اگر فضای شما کوچک است لازم است ویدئو پروژکتور‌هایی که بزرگنمایی کمتری دارند خریداری کنید.
توجه ویژه به طول عمر لامپ:
معمولا دو عدد برای بیان طول عمر لامپ تصویر بیان می‌شود. اولین عدد حداکثر ساعتی است که ویدئو پروژکتور می‌تواند در حالت استاندارد کار کند و دومین عدد مربوط می‌شود به حداکثر ساعتی که ویدئو پروژکتور می‌تواند در حالت کم مصرف و نور پایین کار کند.
بررسی ورودی و خروجی‌ها:
در نظر داشته باشید که هرچه تنوع پورت‌های ورودی و خروجی ویدئو پروژکتور بیشتر باشد دست شما برای استفاده حداکثری از دستگاه ویدئو پروژکتور بازتر است.
بی‌سیم یا با سیم:
برخی ویدئو پروژکتور‌ها از قابلیت بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کنند که البته کمی گرانتر از انواع دیگر هستند. این ویژگی برای برخی افراد و بعضی مکان‌ها، کاربردی و گاهی حیاتی است. این قابلیت بیشتر برای ارسال تصاویر از کامپیوتر در نظر گرفته شده؛ بنابراین برای نمایش فیلم و فایل‌های ویدئویی کارآیی
بالایی ندارند.
نکات ایمنی برای افزایش طول عمر دستگاه:
مواظب ضرب دیدگی و افتادن دستگاه باشید. بهتر است دستگاه ویدئو پروژکتور را جایی نصب کنید که احتمال سقوط آن وجود نداشته باشد، زیرا در صورت سقوط دستگاه نه تنها لامپ؛ بلکه سایر قسمت‌ها آسیب می‌بیند.
راهنما یا اسناد پروژکتور را مطالعه کنید. زیرا تقریبا همه پروژکتورهای موجود در بازار همراه با یک راهنمای استفاده دفترچه مانند یا با فرمت الکترونیکی روی سی‌دی عرضه می‌شوند. قبل از استفاده از پروژکتور برای نخستین بار باید سعی کنید تا زمانی را برای مطالعه دقیق راهنمای استفاده اختصاص دهید. این می‌تواند به درک نحوه صحیح استفاده از پروژکتور به شما کمک کند. علاوه‌بر این، دفترچه‌های راهنما معمولا نکته‌های مفید مختص مدل پروژکتور شما ارائه می‌کنند، به عنوان مثال، چگونه باید پوشش فیلتر پروژکتور را جدا کرد. حتی اگر تجربه‌های قبلی در مورد استفاده از پروژکتورها را دارید، هر مدل تفاوت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد که دانستن آنها بسیار مهم است. آشنایی با این ویژگی‌ها به شما اجازه می‌دهد تا بفهمید کدام قطعه ایراد دارد یا حتی بهتر، می‌توانید برای جلوگیری از این ایرادها در وهله اول، اقدامات پیشگیرانه انجام دهید.
نصب صحیح پروژکتور از نکاتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. باید همیشه پروژکتور را در جایی مناسب قرار دهید.همیشه تا نیم متر اطراف پروژکتور را خالی بگذارید. این باعث می‌شود تا تهویه هوا به خوبی انجام شود و هوای گرم خارج شده از دستگاه با هوای خنک بیرون به سرعت جابه‌جا شود. اگر گرمای داخل پروژکتور به راحتی خارج نشود ممکن است آسیب جدی ببیند.
پس از خرید حتما جعبه پروژکتور را نزد خود نگهدارید تا برای نقل‌و‌انتقال‌های آینده به مشکل بر نخورید. اگر نیازی پیدا کردید که پروژکتور را در مسافت طولانی جابه‌جا کنید حتما از جعبه خود آن کمک بگیرید.
فیلترها را مدام تمیز کنید. این کار باعث افزایش کارآیی و عمر دستگاه می‌شود.