انتظاراتی که برآورده نشد
به‌نظر می‌رسد که لغو تحریم‌ها و عقد قرارداد با برخی از خودروسازان معتبر، پایان انتظار مشتریان برای روزهای خوش صنعت خودروی کشورمان باشد. این در شرایطی است که به اعتقاد بسیاری از مشتریان خودروهای داخلی، مسیر طی شده در عقد قراردادها و همچنین اظهارات خودروسازان در مورد خودروهای جدید و قیمت آنها تاکنون نتوانسته سطح انتظارات مشتریان را برآورده کند. متقاضیان خودرو در کشورمان در طول مذاکرات هسته‌ای از خرید خودرو امتناع کردند؛ چراکه بر این باور بودند با توافق صورت گرفته میان ایران و کشورهای غربی و به‌دنبال آن لغو تحریم‌ها، خودروسازان معتبر جهانی در صنعت خودرو کشورمان حضور خواهند یافت و با این حساب دیگر خبری از برندهای قدیمی که با کیفیت نازلی در کشورمان تولید می‌شود، نخواهد بود.
وعده خودروسازان نیز در تصمیم مشتریان مبنی‌بر عدم خرید خودرو بی‌تاثیر نبود؛ چراکه برخی مسوولان شرکت‌های خودروساز، بازار خودرو در دوران پساتحریم را بسیار متفاوت از شرایط کنونی می‌خواندند. این اظهارات نتیجه‌ای جز افزایش سطح انتظارات مشتریان از تولید‌کنندگان خودرو نداشت. با این وجود، شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که مشتریان را هرچه بیشتر متوقع‌تر می‌کرد. توافق هسته‌ای ایران و کشورهای غربی و به‌دنبال آن لغو تحریم‌های بین‌المللی شرایطی را ایجاد کرد که شاهد رفت‌و‌آمد هیات‌های اقتصادی بسیاری از کشورها به ایران بودیم. در این هیات‌ها خودروسازانی نیز حضور داشتند که به‌منظور بررسی بازار خودرو به ایران آمده بودند. به این ترتیب در مدت زمان کوتاهی پس از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها دو قرارداد مهم خودرویی نهایی شد. قرارداد اول حضور دوباره دایملر در ایران را تثبیت می‌کرد و قرارداد دوم نیز بازگشت پژو را رقم زد. هر چند حضور دوباره پژو در ایران با انتقادهایی روبه‌رو شد، اما در نهایت این شرکت فرانسوی بار دیگر برای شراکت با ایران‌خودرو در ایران حاضر شد. این شرکت از همان ابتدا نیز اعلام کرد که حضوری متفاوت در ایران خواهد داشت و رویکردش برخلاف گذشته تولید خودروهایی با کیفیت در ایران است و در قرارداد جدید خودروهای ۲۰۸‌ هاچ‌بک، سدان ۳۰۱ و کراس‌اور ۲۰۰۸ تولید خواهد کرد؛ به‌طوری‌که طبق گفته هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو، متقاضیان می‌توانند از اسفند ۹۵ تا اردیبهشت ۹۶ این محصولات را با کف قیمت ۵۸ میلیون تومان تا حداکثر ۷۲ میلیون تومان خریداری کنند. پیش‌بینی می‌شود که خودروی ۳۰۱ با قیمت ۵۸ میلیون تومان، ۲۰۸ با قیمت ۶۸ میلیون تومان و ۲۰۰۸ با قیمت ۷۷ میلیون تومان به بازار ایران عرضه شود، اما همانطور که ملاحظه می‌شود محدوده قیمتی خودروهای یاد شده برخلاف تصوری است که مشتریان خودروهای داخلی دارند.

«خودروهایی با کیفیت و قیمتی مناسب که بتواند جایگزین خودروهای فعلی شود.»؛ این تصوری است که بسیاری از متقاضیان از آینده بازار خودروی کشور دارند حال آنکه به‌نظر می‌رسد خودروهای فعلی که بیشتر در محدوده قیمتی 30 تا 45 میلیون تومان قرار دارند و اغلب با پلت‌فرم‌های قدیمی شرکت پژو نیز به تولید می‌رسند همچنان موجودیت خود در ایران را حفظ خواهند کرد.اما مشتریان در پساتحریم به‌دنبال کاهش قیمت هم بودندکه ظاهرا این خواست آنها نیز با توجه به اظهارات خودروسازان رویایی بیش نیست، اما چرایی عدم تحقق انتظارات مشتریان را می‌توان از اظهارات هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو در نشست مطبوعاتی اخیر خود دریافت.مدیرعامل ایران‌خودرو در بخشی از اظهارات خود تاکید می‌کند که خودروهای خارجی جدید، جایی در بازه قیمتی زیر 40 میلیون تومان بازار خودرو کشور نخواهند داشت. به گفته وی، بازار خودروهای زیر 40 میلیون تومان کشور را خودروسازان داخلی مدیریت خواهند کرد و این یعنی، مشتریان همچنان باید با محصولاتی مانند پژو 405 و پراید، روزگار بگذرانند. با توجه به اظهارات مدیرعامل بزرگ‌ترین خودروساز ایران و ازآنجاکه دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز ظاهرا قصدی برای کاهش قیمت و تولید محصولات ارزان خارجی ندارد، به‌نظر می‌رسد دو رویای بزرگ مشتریان ایرانی به واقعیت نخواهد پیوست. این یعنی، بازار خودروهای زیر 40 میلیون تومان همچنان در کنترل خودروسازان داخلی و خودروهای قدیمی خواهد ماند، آن هم بدون آنکه از قیمت‌شان کاسته شود. در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو عنوان می‌کند که مشتریان خودروهای داخلی پیش از برجام انتظارات خود را با عدم خرید خودرو به گوش خودروسازان رساندند حال آنکه تولید‌کنندگان بی‌توجه به سطح انتظارات، ظاهرا برنامه‌ای برای خودروهای قدیمی ندارند. وی همچنین تاکید می‌کند که صنعت خودرو کشور در پساتحریم نیز با تغییراتی جدی در عرضه و تولید محصولات جدید همراه نخواهد بود این در شرایطی است که سه محصول جدید پژو آن هم با رنج قیمتی بین 60 تا 80 میلیون تومان تنها خلا قیمتی شرکت ایران‌خودرو را پر می‌کند و چندان برای مشتریانی که طالب خودروهایی در رنج قیمتی 30 تا 45 میلیون هستند کارگشا نیست.