شیوع «بازیسازی» و آینده کسبوکار
یادداشتهایی برای ثبت پیروزی های کوچک
مترجم: مریم رضایی
پس از معرفی ماهیت بازیسازی بهعنوان یک ابزار انگیزهبخش برای کارکنان و سپس ذکر مزایا و معایب آن، موردکاویهایی از شرکتهایی که از این ابزار در بخشهای مختلف مانند فرآیند استخدام، افزایش ایمنی کارگاه و یا بالا بردن میزان جذب مخاطب در وبسایتهای خود استفاده کردهاند، عنوان کردیم. این هفته به راهکار شرکتی به نام آرکادیوم (Arkadium) که نرمافزارهای بازی تولید میکند، میپردازیم؛ شرکتی که مدیر آن به نام جسیکا روولو میگوید هدفش «ایجاد شادمانی» در میان کارمندانش است.
مترجم: مریم رضایی
پس از معرفی ماهیت بازیسازی بهعنوان یک ابزار انگیزهبخش برای کارکنان و سپس ذکر مزایا و معایب آن، موردکاویهایی از شرکتهایی که از این ابزار در بخشهای مختلف مانند فرآیند استخدام، افزایش ایمنی کارگاه و یا بالا بردن میزان جذب مخاطب در وبسایتهای خود استفاده کردهاند، عنوان کردیم. این هفته به راهکار شرکتی به نام آرکادیوم (Arkadium) که نرمافزارهای بازی تولید میکند، میپردازیم؛ شرکتی که مدیر آن به نام جسیکا روولو میگوید هدفش «ایجاد شادمانی» در میان کارمندانش است. بر همین اساس، شرکت آرکادیوم با استفاده از بازیسازی توانسته فرهنگ شرکتی منسجم برای استخدام و حفظ بهترین کارکنان خود ایجاد کند و در لیست ۵۰ شرکت کوچک برتر آمریکایی نشریه «اینک برای کار کردن»، در ردههای بالا قرار بگیرد. در ادامه روش بازیسازی ساده این شرکت را میخوانیم:
جسیکا روولو یکی از دهها کاغذ یادداشتی را که به قفسه کتاب پشت سرش چسبانده نگاه میکند و آن را میکَند. این کاغذ یادداشت کوچک به انگشت اشاره او چسبیده و در حین انجام کار تا چند دقیقه آن را روی انگشتش نگه میدارد. در شرکت او از این کاغذ یادداشتها به وفور یافت میشود. نوع دیگری از این کاغذ یادداشتها به شکل برچسبهایی با هدف ثبت «پیروزیهای کوچک» به کارمندان داده میشود و آنها را تشویق میکند موفقیتهای کوچکی را که در هر ساعت یا حداقل هر روز در آرکادیوم برای آنها پیش میآید، یادداشت کنند. اما این یادداشتها برای بررسی کردن دستاوردهای کارمندان نیست، بلکه هر کس برچسب را برای خودش نگه میدارد تا اتفاقاتی را که باعث وقوع آنها بوده به یاد بیاورد؛ هر چند اتفاقاتی کوچک.صبح روز اول هر هفته، در جلسهای نیم ساعته با کارمندان، از این برچسبهای پیروزیهای کوچک در شرکت رونمایی میشود و همزمان با شوخی و خنده هرکس در مورد کارهای خوبی که انجام داده صحبت میکند. همه حاضرین در جلسه هر هفته تشویق میشوند که در مورد دستاوردهای خود صحبت کنند و خیلی از آنها در این برنامه مشارکت میکنند. آنها عبارتهایی را که در یادداشتهای خود در طول هفت روز پیش نوشتهاند، فریاد میزنند: «ما نمونه آزمایشی یک بازی جدید را به اتمام رساندیم!» «من دوشنبه بعدازظهر جلسهای را مدیریت کردم!» برچسبهای «پیروزیهای کوچک» زاییده فکر روولو است که آرکادیوم را با کمک همسرش کنی روزنبلات در سال ۲۰۰۱ تاسیس کرد. این شرکت بازیهای دیجیتالی و اینترنتی مستقل در ابعاد مختلف تولید میکند. اما امروز بزرگترین کسبوکار این شرکت ایجاد بازیهای اینترنتی تبلیغات محور - که بازیهایی مانند سودوکو یا ماهجونگ را شامل میشود - برای بیش از ۴۰۰ سایت رسانهای بزرگ مانند مایکروسافت، واشنگتن پست، یو.اس.ای. تودی، سی.ان.ان و غیره است. این شرکت ماهانه بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر میگیرد و بازیهای آن در سال ۲۰۱۵ حدود ۲ میلیارد بار از طریق نرمافزارهای مختلف مورد استفاده قرار گرفتهاند.
این برچسبها اگرچه ممکن است خیلی معمولی به نظر برسند، اما به آرکادیوم کمک کردهاند از نظر سیستمهای بازخورد در میان ۵۰ شرکت برتر لیست مجله فوربس، بالاترین امتیاز را به دست آورد. آنها همچنین روحیهای متفاوت ایجاد کردهاند که فرهنگی منسجم را در مناطق مختلف برای این شرکت حفظ کرده است. روولو در مصاحبهای گفته «همواره تلاش کردهایم آرکادیوم را به مکانی تبدیل کنیم که همه کارمندان بخواهند با کمال میل هر روز در آن کار کنند.» روولو و همسرش قصد داشتند شرکتی تاسیس کنند که محیط آن موفقیتها را چه بزرگ و چه کوچک، جشن بگیرد. همچنین آنها در مورد گزارش عملکردشان به کارکنان شفاف بودهاند. «ما فرهنگ سپاسگزاری را بین همه ایجاد کردهایم؛ به این صورت که افراد برای کارهای کوچک از هم قدردانی میکنند. برخی از این کاغذ یادداشتهای کوچک مخصوص تشکر کردن هستند. اگر فردی در کارتان به شما کمک کرده باشد، وقتی سر میز خود برگردد یادداشتی را مشاهده میکند که روی آن نوشته شده: متشکرم. خیلی ساده به نظر میرسد، اما چیزی که به افراد در کارشان انگیزه و به آنها احساس رضایت میدهد، همین حس مشارکت است. اینکه از شما تشکر شود زیبا است که متاسفانه این موضوع از سوی بسیاری از کسبوکارها نادیده گرفته میشود.» آرکادیوم یک سیستم پاداشدهی بازیسازی شده و یک برنامه توسعه حرفهای غنی نیز دارد. دو بار در سال، کار روزانه متوقف میشود و طی رویدادی کارمندان به دو تیم تقسیم میشوند تا پیشرفتها و ایدههای جدید را برای شرکت پیشنهاد دهند. جیم لالی، که بهتازگی بهعنوان معاون عملیات انسانی به آرکادیوم پیوسته و متعهد است بهترین استعدادها را برای این شرکت جذب کند میگوید: «آرکادیوم شبیه هیچ جای دیگری نیست که تا به حال کار کردهام. خیلی از شرکتها ماموریتها و ارزشهایی دارند و این ماموریتها و ارزشها به پوسترهای زیبایی منجر میشوند. اما اینجا تجربهای کاملا متفاوت است. ماموریت ما برای آوردن شادی و سرگرمی و انرژی مثبت، برای تک تک ما واقعی است. این ماموریتها و ارزشها مبنایی برای نحوه تصمیمگیریها و یافتن کارمندان جدید ایجاد میکنند.»
فرهنگی سراسری
فرهنگ ۱۵ ساله آرکادیوم در سال ۲۰۱۴ و زمان جنگ داخلی اوکراین مورد آزمایش قرار گرفت. روولو و روزنبلات در اولین روزهای تاسیس شرکت با چند برنامهنویس پیمانی در اوکراین همکاری میکردند و در نهایت آنها را به صورت تمام وقت استخدام کردند. این دو آمریکایی خیلی زود به منبع استعداد غنی در این منطقه علاقهمند شدند و دفاتری در منطقه کریمه اوکراین تاسیس کردند که تعداد پرسنل آن به ۱۰۰ نفر رسید. سپس در اوایل سال ۲۰۱۴، جزیره کریمه به روسیه ملحق شد و تا اواخر همان سال، تحریمهای آمریکا علیه شرکتهایی که در آن منطقه فعالیت میکردند، باعث شد ۱۰۰ کارمند آرکادیوم از هر فعالیتی بازبمانند. روولو دید استودیوی او اکنون یک کسبوکار غیرقانونی محسوب میشود، اما به جای تعطیلی کسبوکارش از کارمندان نظرسنجی کرد. با نظر کارمندان، آنها تصمیم گرفتند شرکت را به یکی از شهرهای روسیه که در معرض تحریم نبود، انتقال و به کارشان ادامه دهند.
روولو معتقد است عملکرد خوب شرکت او به این دلیل بوده که با کارمندان خود در کریمه همان رفتاری را داشته که با کارمندانش در نیویورک داشته است. همان جلسات و همان کاغذ یادداشتها در این منطقه نیز وجود دارد و کارمندان این بخش همان «تیم شادمانی» را دارند که جلسات شرکت از بزرگ تا کوچک را سازماندهی میکنند.
ارسال نظر