تبلت، فبلت و موبایل؛ مثلث انتخاب سخت

برای انتخاب بهترین گزینه در میان وسایل هوشمندی که این روزها در اختیار داریم به اطلاعات بیشتری نیاز است. اطلاعاتی که به ما نشان دهد بهترین آنها چه نوعی هستند و چگونه می‌توان با آنها کار کرد.در میان ابزارهای دیجیتال اما بهترین نمونه‌هایی که می‌توان به عنوان محبوب‌های وسایل هوشمند از آنها یاد کرد، تبلت، فبلت و موبایل هستند که بیشتر از هر ابزار دیگری دست به دست می‌شوند اما هر یک از آنها نسبت به دیگری مزایا و معایبی دارند که در مقایسه با دیگری می‌توانند انتخاب بهتری برای طیف مصرف‌کنندگان محصولات بازارهای دیجیتال باشند.در اینجا قصد داریم درباره ویژگی‌های این سه ابزار محبوب صبحت کنیم تا براساس کارآیی که دارند بهتر مورد استفاده قرار گیرند. در ابتدا درباره شکل و سایز بندی و ابعاد سه دستگاه موبایل، فبلت و تبلت باید گفت که آنها از نظر اندازه به ترتیب کوچک، متوسط و بزرگ محسوب می‌شوند که هریک کارآیی خود را دارند. با این حال باید از بین این سه دستگاه موبایل را محبوب‌تر دانست چراکه میزان فروش آن نسبت به دیگر وسایل بیشتر است. بیایید با ویژگی‌های خاص هر یک از آنها بیشتر آشنا شویم.

فبلت ‌ها

فبلت‌ها مثل گوشی‌های هوشمند بودند و بسیار راحت‌تر از تبلت‌ها قابل حمل هستند درحالی‌که تبلت‌ها برای مصارفی مثل گوشی‌های هوشمند بسیار بزرگ هستند. فبلت‌ها ترکیبی از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها هستند. فبلت‌ها مثل گوشی‌های هوشمند کار می‌کنند و مثل تبلت‌ها قابلیت پخش موسیقی، ویدئو، نقاشی و... را دارند. فبلت‌ها ابزارهای ارتباطی هستند که صفحه‌ای بزرگ‌تر از گوشی‌های هوشمند دارنداما از تبلت‌ها کوچک‌تر هستند و در واقع صفحه نمایش فبلت از گوشی‌ها بزرگ‌تر و از تبلت کوچک‌تر است.

تبلت‌ها

تبلت‌ها صفحه نمایش‌های رنگی هستند که قابلیت اتصال به اینترنت و گوش دادن به موسیقی و بازی‌های متنوع را دارند. تبلت‌ها در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها بسیار وزن سبک‌تری داشته و از این جهت قابل حمل هستند و حتی بهتر از لپ‌تاپ‌ها می‌توان آنها را حمل کرد. تبلت خود به‌تنهایی یک نوع فبلت است که از لحاظ اندازه بزرگ‌تر بوده و حدودا ۷ تا ۱۵ اینچ است. اما فبلت‌ها تقریبا در اندازه های ۱/ ۵ تا ۹/ ۶ اینچ موجودند.

تبلت یا فبلت؟

از لحاظ صفحه نمایش تبلت از فبلت بزرگ‌تر است. هر دوی اینها می‌توانند به‌عنوان گوشی هوشمند هم به‌کار بروند اما اندازه تبلت به‌عنوان یک گوشی بسیار بزرگ است، بنابراین اغلب از فبلت‌ها به‌عنوان گوشی هوشمند استفاده می‌شود.تبلت‌ها معمولا دارای دوربین هم هستند اما بیشتر تولیدکنندگان این محصولات، تبلت‌ها را به‌منظور حمل‌ونقل آسان آن تولید می‌کنند، بنابراین دوربین تبلت ویژگی بارز آن نیست. در عوض فبلت‌ها دوربین‌های باکیفیتی دارند، تقریبا شبیه به دوربینهای گوشی‌های هوشمند؛ مثلا ۸ تا ۱۳ مگا پیکسل کیفیت دوربین فبلت‌ها است، درحالی‌که دوربین تبلت نهایتا تا ۵ مگاپیکسل می‌رسد.

از نظر فنی تفاوتی بین فبلت و تبلت وجود ندارد اما تولیدکنندگان معمولا فبلت را به باتری‌هایی با عملکرد بهتر مجهز می‌کنند، بنابراین فبلت‌ها کاربردی‌تر از تبلت‌ها هستند.تبلت‌ها معمولا از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند بسیار بزرگ‌تر هستند، به‌گونه‌ای که شما به آسانی می‌توانید کارهای روزانه و برنامه‌ریزی‌های خود را از طریق این دستگاه انجام دهید. تبلت‌ها بیشتر شبیه کتابخوان‌های الکترونیکی هستند و یک نمایشگر لمسی دارند که از طریق آن به کاربر خود این امکان را می‌دهند تا به جای ماوس و کیبورد توسط انگشت دست یا یک قلم مخصوص کارهای خود را انجام دهد.این روزها تبلت‌ها بیشتر از لپ‌تاپ‌ها مورد استقبال قرار گرفته‌اند. تبلت‌ها بسته به کاربردی که دارند، شامل انواع مختلفی از نظر ساختاری می‌شوند. تبلت‌های لوحی که این روزها جزو پرطرفدارترین نوع تبلت‌ها هستند دارای یک نمایشگر با سایز بین ۴/ ۸ تا ۱/ ۱۴ اینچ هستند و به‌عنوان یک رایانه کوچک در بسیاری از شغل‌هایی که نیاز است کاربر دائما در حال ایستادن باشد، بیشتر استفاده می‌شوند.

به‌عنوان مثال پزشکان به این نوع از تبلت‌ها علاقه ویژه‌ای دارند. از دیگر انواع تبلت باید به تبلت‌های قابل تبدیل یا Convertibles اشاره کرد.این نوع از تبلت‌ها دارای یک بدنه اصلی دارای کیبورد و نمایشگر هستند و شباهت بسیار زیادی به لپ‌تاپ‌های پیشرفته دارند. البته باید گفت که این نوع از تبلت دیگر به سبکی و کوچکی تبلت‌های لوحی نیست و کمی دست و پا گیرتر است.اغلب نمایشگر تبلت‌های قابل تبدیل از طریق یک مفصل به بدنه آنها اتصال دارد و این مفصل به نمایشگر این امکان را می‌دهد تا ۱۸۰ درجه حول محور خود بچرخد و به این ترتیب بتواند به صورت برعکس روی بدنه و کیبورد قرار گرفته و یک صفحه تخت قابل نوشتن ایجاد کند.

شاید در نگاه اول این امکان بسیار جالب به نظر آید اما باید گفت بیشترین آسیب‌پذیری این دسته از تبلت‌ها از همین طریق است زیرا در محل مفصل بسیار ضعیف بوده و به‌سادگی آسیب می‌بینند. نوع دیگری از تبلت‌ها، تبلت‌های ترکیبی یا Hybrid هستند، این نوع از تبلت‌ها به افرادی که هنوز به استفاده از قلم یا دست برای کار کردن با رایانه عادت نکرده‌اند این امکان را می‌دهند تا بتوانند از کیبورد فیزیکی استفاده کنند.این نوع دارای یک کیبورد هستند که قابلیت جدا شدن از دستگاه را هم دارد. حال باید گفت که در حال حاضر شرکت‌های بسیاری هستند که در زمینه تولید تبلت فعالیت دارند و این گونه است که تبلت مربوط به هر شرکت می‌تواند اسم خاصی داشته باشد. به‌عنوان نمونه نام تبلت تولیدی توسط شرکت اپل، «آی‌پد» است و نام یکی از تبلت‌هایی که توسط شرکت سامسونگ تولید شده، «گلکسی تب» است.پس به خاطر داشته باشید که به هر تبلتی «آی‌پد» گفته نمی‌شود و نام محصول مربوط به هر شرکت می‌تواند متفاوت باشد. این موضوع در مورد گوشی‌های تلفن همراه هم وجود دارد و نکته جالب همین است که در این زمینه کمتر کسی دچار اشتباه می‌شود که نام گوشی‌های شرکت‌های مختلف را اشتباه بگوید.

موبایل یا تبلت؟

اما امروزه یکی از ایراداتی که طرفداران گوشی‌های هوشمند به تبلت‌ها می‌گیرند این است که حرف زدن با تبلت راحت نیست و بزرگی تبلت‌ها است که این تصور را به وجود آورده است.با این وجود امکان استفاده از هدفون و هندزفری در سال‌های اخیر این توهم خنده آور را از بین برده و شما می‌توانید با تبلت خود به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنید.از طرفی تجربه تماس ویدئویی با تبلت بسیار هیجان‌انگیز است. با فراگیر شدن ارتباطات تماس‌های ویدئویی استفاده از تبلت هم تب و تاب بیشتری گرفته و حالا تبلت بیشتر به کارتان می‌آید. مشکل دیگر تبلت‌ها از نگاه منتقدانش بزرگ بودن اندازه آن برای جابه‌جایی‌های روزمره است. این موضوع قابل بررسی است چراکه اندازه گوشی‌های هوشمند از تبلت‌ها کوچک‌تر است و در اغلب جیب‌ها جا می‌شوند و این بهترین موضوع به نفع طرفداران گوشی‌های موبایل است اما این بحث تا جایی درست است که شما یک کاربر همیشگی از لپ‌تاپ نباشید که اگر چنین نیست باید کمی روی موضوع تهیه تبلت بیشتر فکر کنید. چون اگر هر روز مجبور هستید کیف لپ‌تاپتان را حمل کنید چه بهتر آن کیف تبلت باشد.به‌طور خلاصه یک مقایسه ساده بین کارهای روزانه‌ای که با محصولات دیجیتالی انجام می‌دهید می‌تواند شما را از سردرگمی میان خریدن تبلت یا گوشی هوشمند نجات دهد.

بازار جهانی فبلت و تبلت

یکی از تحلیلگران با سابقه‌ای که قبلا در IDC مشغول به‌کار بود، باب اودنل نام دارد. او در حال حاضر در شرکت تحقیقاتی TECHnalysis Research، فعالیت می‌کند و تحقیقاتی را در رابطه با موفقیت تبلت‌ها یا فبلت‌ها انجام می‌دهد.او اعلام کرده که سال ۲۰۱۴ فروش فبلت‌ها بیشتر از تبلت‌هایی با سایز کوچک خواهد بود. از نگاه او فبلت به دستگاهی گفته می‌شود که دارای یک صفحه نمایش ۵ اینچی به بالا باشد و تبلت کوچک هم به دستگاهی گفته می‌شود که دارای یک صفحه نمایش ۸ اینچی باشند. در حال حاضر کاربران کشورهایی نظیر کره‌جنوبی تمایل زیادی به استفاده از فبلت‌ها پیدا کرده‌اند و تقریبا دو سوم دستگاه‌هایی که در این کشور عرضه می‌شوند دارای صفحه نمایشی ۵ اینچی یا بزرگ‌تر هستند.به دنبال آن تقاضا برای این نوع از دستگاه‌ها در اروپا، برزیل، تایوان و دیگر کشورهای آسیایی هم افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر بازار فروش فبلت‌ها بیشتر در قاره آسیا متمرکز شده است و همان‌طور که گفتیم، محل اصلی فروش این گوشی‌ها هم در کره‌جنوبی است. اما در بازارهای آلمان و انگلیس هم درخواست برای فبلت‌ها بیشتر از گوشی‌های هوشمند معمولی بوده است و در بازار آمریکا هم درخواست برای این مدل از گوشی‌ها افزایش پیدا کرده است.

تبلت، فبلت و موبایل؛ مثلث انتخاب سخت

تبلت، فبلت و موبایل؛ مثلث انتخاب سخت