علیرضا هاشمی، دنیای اقتصاد- استان خراسان رضوی و شهر مشهد، از ابتدای آغاز به کار لیگ برتر تاکنون توانسته است با چهار تیم در دوره‌های مختلف این لیگ شرکت کند و البته در این میان بازیکنانی را نیز به فوتبال ایران معرفی کرده است و بعضا نتایج ماندگاری در بازی‌های خود در تاریخ لیگ برتر ثبت کرده است. ابومسلم، پیام، پدیده و سیاه‌جامگان چهار تیم خطه خراسان در دوره‌های مختلف لیگ برتر بودند.
دوره اول؛ شروع طوفانی ابومسلمی‌ها

ابومسلم را می‌توان اولین تیم مشهدی حاضر در لیگ برتر دانست، تیمی متشکل از بازیکنان جوان در اولین دوره لیگ برتر درخشید و توانست نتایج بسیار خوبی را رقم بزند. آن‌ها که حضور در این بازی‌ها را با پیروزی سه بر صفر در مقابل سایپا افتتاح کردند، در نهایت با پیروزی ماندگار ۹ بر دو مقابل استقلال رشت، بازی‌های خود را در اولین دوره لیگ برتر به پایان رساندند.
در این دوره که ابومسلمی‌ها با مدیرعاملی کریم ملاحی و سرمربی‌گری فرهاد کاظمی قدم به این رقابت‌ها گذاشته بودند، با کسب 11 پیروزی، 7 تساوی و 8 شکست، 40 گل زده و 31 گل خورده و در نهایت 40 امتیاز توانستند به رده پنجم جدول 14 تیمی رقابت‌های لیگ برتر دست یابند و رضا عنایتی را با 17 گل زده به عنوان بهترین گل‌زن آن رقابت‌ها معرفی کنند.

دوره دوم؛ در نزدیکی های سقوط
ابومسلمی ها که در دومین دوره لیگ برتر نیز تنها تیم مشهدی حاضر در رقابت‌ها بودند، مانند اولین دوره نتوانستند بدرخشند و تنها به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به تیم‌های صنعت نفت آبادان و ملوان بندرانزلی از سقوط به دسته اول بازماندند. آن‌ها که بازهم اولین بازی خود را در مقابل سایپا انجام دادند و این بار با نتیجه یک بر صفر در مقابل این تیم به پیروزی رسیدند، با شکست سه بر یک در مقابل آبادانی‌ها به کار خود پایان دادند.
در دومین دوره که ابومسلم با مدیرعاملی کریم ملاحی و البته این بار با سرمربی‌گری محمود یاوری قدم به بازی‌ها گذاشته بود، در نهایت با کسب 5 پیروزی، 11 تساوی و 10 شکست، 22 گل زده و 26 گل خورده و 26 امتیاز به عنوان دوازدهمین تیم جدول 14 تیمی رقابت‌ها خود را معرفی کرد و رضا عنایتی نیز به عنوان بهترین گل‌زن این تیم با 11 گل در رده سوم بهترین گل‌زن رقابت‌ها قرار گرفت.

دوره سوم؛ کمی دورتر از سقوط
اما در سومین دوره لیگ برتر ابومسلمی‌ها بازهم توانستند خود را در لیگ برتر نگه دارند تا خطه شمال‌شرق کشور در دوره بعدی لیگ برتر نیز بدون تیم نماند. آن‌ها که برای سومین سال پیاپی دست به تغییر سرمربی خود زده بودند و این بار از مربی نام‌آشنای مشهدی‌ها استفاده کرده بودند در اولین بازی خود در مقابل فولاد خوزستان با نتیجه دو بر صفر شکست خوردند و در آخرین بازی نیز در برابر ذوب‌آهن اصفهان به تساوی یک بر یک رسیدند.
در این دوره که بازهم کریم ملاحی بر مسند مدیرعاملی این تیم تکیه کرده بود، اکبر میثاقیان نفر اول نیمکت ابومسلمی‌ها بود و این تیم در نهایت با 6 پیروزی، 11 تساوی و 9 شکست، 25 گل زده و 26 گل خورده و البته 29 امتیاز در رده دهم جدول 14 تیمی لیگ سوم بایستد. در غیاب رضا عنایتی که این روزها به جمع آبی‌های پایتخت پیوسته بود، ایمان رزاقی‌راد با 8 گل زده به عنوان بهترین گل‌زن ابومسلمی‌ها و ششمین گل‌زن لیگ (مشترکا)، خود را معرفی کرد.

دوره چهارم؛
در چهارمین دوره لیگ برتر که برای اولین بار مسابقات با شانزده تیم برگزار می‌شد، بازهم نام ابومسلم به عنوان تنها نماینده مشهد در لیگ برتر شنیده می‌شد. آن‌ها در این دوره، بازی‌های خود را با پیروزی در خانه حریف آغاز کردند و با شکست در خانه خود به پایان رساندند. ابومسلمی‌ها در اولین بازی خود در مقابل ذوب‌آهن به پیروزی یک بر صفر رسیدند و در آخرین بازی در مقابل سایپا نتیجه‌ای بهتر از باخت یک بر صفر نتوانستند به دست بیاورند.
کریم ملاحی که کماکان مدیرعامل این تیم بود برای اولین بار سنت‌شکنی کرد و دست به سرمربی تیم خود نزد و اکبر میثاقیان در این لیگ نیز سرمربی آن‌ها محسوب می‌شد. ابومسلمی‌ها در نهایت با 9 پیروزی، 11 تساوی و 10 باخت، 33 گل زده و 33 گل خورده توانستند 38 امتیاز به دست بیاورند و به رتبه هشتم جدول 16 تیمی لیگ تکیه کنند. فریدون فضلی نیز در این فصل که عنایتی توانسته بود خود را به عنوان بهترین گل‌زن لیگ معرفی کند با 14 گل به عنوان بهترین گل‌زن این تیم و دومین گل‌زن (مشترکا) جدول گل‌زنان خود را معرفی کرد.

دوره پنجم؛ اوج گیری با اکبر میثاقیان
در پنجمین دوره این رقابت‌ها که مشهدی‌ها بازیکنان مستعد و بعدا مطرح شده‌ای همچون حسین بادامکی، آندرانیک تیموریان، رضا جباری، محمدرضا خلعتبری، سیدمحمد حسینی، محمد منصوری و شهاب گردان(دروازه بان سوم) را در بین اسامی خود داشت، بازهم در بازی افتتاحیه در مقابل ذوب‌آهن قرار گرفت ولی این بار با یک باخت سه بر یک، بازی‌های خود را آغاز کرد و با پیروزی فوق‌العاده پنج بر یک در مقابل فولاد بازی‌های خود را به پایان برد.
درحالی‌که این تیم در این روزها از باثبات‌ترین تیم‌های حاضر در لیگ برتر محسوب می‌شد، بازهم کریم ملاحی و اکبر میثاقیان مسئولیت‌های مدیریتی و فنی تیم را برعهده داشتند و در نهایت با یک اوج‌گیری به نسبت سال‌های گذشته‌شان، با 12 پیروزی، 10 تساوی و 8 شکست، 31 گل زده و 23 گل خورده، با حضور در رتبه پنجمی جدول 16 تیمی رقابت‌های لیگ برتر به کار خود پایان دادند و درحالی‌که دومین گل‌زن معرفی شده از این تیم یعنی فریدون فضلی نیز از جمع مشهدی‌ها جدا شده بود، حسین بادامکی با به ثمر رساندن 10 گل خود را به عنوان بهترین گل‌زن این تیم و پنجمین گل‌زن (مشترکا) جدول گلزنان لیگ برتر معرفی کرد.
ادامه دارد...