پنج درس کارآفرینی از شرکت اوبر
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد آنچه که اوبرکب UberCab در سان‌فرانسیسکو شروع کرد، تحولی در حمل‌و‌نقل جهانی بود. این شرکت هم‌اکنون در 300 شهر در 58 کشور مختلف فعالیت می‌کند، بیش از یک میلیون راننده دارد و ارزش آن به بیش از 40 میلیارد دلار می‌رسد. حتی برخی تخمین‌های جدید ارزش آن را 50 میلیارد دلار برآورد می‌کنند. بنیان‌گذار و مدیر اجرایی اوبر، تراویس کالانیک Travis Kalanick 5 بار در فهرست میلیاردرهای جهان قرار گرفته است. ارزش دارایی او هم‌اکنون 3/ 5 میلیارد دلار است. اما نقطه اوج اوبر بدون مباحثه و جدل نبوده است. یکی از مهم‌ترین آنها آزار جنسی یک مسافر توسط راننده اوبر در هندوستان بوده است. یکی از مدیران اجرایی گفت که شرکت باید این لکه ننگ را که گریبانگیرآن شده است از رسانه‌های عمومی پاک کند؛ چراکه این غول حمل‌و‌نقل به شدت به دردسر افتاده است.
در پایان سال ۲۰۱۴، مجادلاتی پیرامون شرکت خدمات اجاره ماشین اوبر شکل گرفت. ابتدا اظهارات یک مدیر برای انتقام علیه انتقادات رسانه‌ها، سپس تعرض به یک مسافر زن در دهلی و نهایتا افزایش قیمت این اپلیکیشن پس از آنکه از یکی از خودرو‌های آن در واقعه گروگان‌گیری در سیدنی استفاده شد. این اتفاقات انتقاداتی را علیه شرکت اوبر مطرح کرد مبنی‌بر اینکه این شرکت نمی‌تواند امنیت مسافران را تامین کند و حقوق پایینی به رانندگانش می‌دهد. شکی نیست که شرایط مالی شرکت اوبر که ارزش آن ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، خوب است؛ اما این امر به عملکرد مدیرعامل آن، تراویس کالانیک، برای اصلاح شهرت اجتماعی شرکت در سال ۲۰۱۵ بستگی دارد.در شب سالگرد پنج سالگی اوبر، کالانیک برای کارمندان و رانندگانش سخنرانی کرد؛ او در نطق خود گفت که شرکت از کجا آمده است، چه مسیری را طی کرده و چه چیزی در پیش‌رو دارد.
در اینجا پنج نکته از سخنرانی کالانیک استخراج کرده‌ایم که حتی اگر شما صاحب 50 میلیارد دلار نباشید، اما ارزش این را دارد که به شما یادآوری کند که کسب‌و‌کار خود را شروع کنید و آن را رشد دهید.
حتی شرکت‌های بزرگ با کارهای کوچک شروع می‌کنند.ممکن است سخت باشد اینکه باور کنیم اوبر همیشه یک کسب‌و‌کار بزرگ نبوده است. فقط پنج سال پیش، این شرکت جهانی یک تیم چهار نفره در سان‌فرانسیسکو بود.کالانیک می‌گوید: «من و گریوز فکرش را نمی‌کردیم موفق شویم. بعد از مدتی، به سختی پیش می‌رفتیم و تمام فکرمان این بود که چگونه شرکت را زنده نگه داریم و اطمینان یابیم که راننده کافی در سیستم داریم».شروع یک شرکت همیشه مسحورکننده نیست، اما روزهای سخت به معنی پایان راه نیست. مصمم باشید و در آنچه که به آن اعتقاد دارید جسور باشید.
کسب‌و‌کار بزرگ یک مشکل را حل می‌کند.اگر رویای اینکه بنیان‌گذار اوبر بعدی باشید را در سر می‌پرورانید با تمرکز بر یک مشکل خیلی خاص که با آن روبه‌رو هستید شروع کنید. سپس مشکل را حل کنید.
به مردم گزینه بهتر و ارزان‌تر ارائه کنید.بخشی از پاسخ این سوال که چرا اوبر چنین رشد بزرگی را تجربه کرده این است که مصرف‌کنندگان به‌دنبال آسودگی و قیمت مناسب هستند. برای بسیاری از مردم که نیاز دارند از نقطه A به نقطه B بروند اجاره یک ماشین از اوبر اغلب سریع‌ترین و قابل اطمینان‌ترین راه برای رسیدن به جایی است که می‌خواهید بروید.کالانیک می‌گوید: «اوبر در دسترس‌ترین انتخاب برای حمل‌و‌نقل است. در بیشتر شهرها، وقتی هزینه پارک، بیمه و حفظ و نگهداری را در نظر می‌گیرید، Uber نصف هزینه یک تاکسی را دارد؛ مسافرت با Uber ارزانتر از داشتن یک ماشین است».رانندگان اوبر می‌گویند که رانندگی می‌کنند چون انعطافی را که این شغل برایشان ایجاد می‌کند دوست دارند. هنگامی که به‌دنبال راهی برای آغاز و رشد کسب‌و‌کارتان هستید، به‌دنبال پیدا کردن مشکلات مصرف‌کنندگان از کاراترین و راحت‌ترین راه ممکن باشید.
اشتباهات خود را بپذیرید.کالانیک در سخنرانی خود گفت: «من اولین کسی بودم که پذیرفتم که نه من و نه هیچ‌کس دیگری در این شرکت کامل نیستیم. ما هم مانند هر فرد دیگری مرتکب اشتباه می‌شویم».حتی موفق‌ترین کارآفرینان هم یک انسان‌ هستند. ممکن است در این مسیر آشفته شوید یا از آن خارج شوید. زندگی همین است، اما فکر نکنید مشتریان شما به این موضوع توجه نمی‌کنند. اقرار کنید، عذرخواهی کنید، از اشتباهات خود درس بگیرید و به پیش بروید.
موانع ممکن است از سرعت حرکت شما بکاهند اما هرگز نگذارید که مانع شما شوند.اوبر قوانین را تغییر داده است (یا به آنها بی‌اعتنایی کرده است) تا بتوانند آن را توسعه دهند. به گفته کالانیک «در هر مرحله از مسیرمان با مقاومت روبه‌رو شدیم. تقریبا هر زمان که تلاش می‌کردیم تا مغازه‌ای در یک شهر جدید ایجاد کنیم، یک صنعت قوی با متحدان قوی وجود داشت که جلوی پیشرفت ما را می‌گرفتند. حتما در این‌باره در اخبار شنیده‌اید. اینها تلاش می‌کردند تا با امتحان همه قیمت‌ها وضع موجود را حفظ کنند».همه شرکت‌ها نمی‌خواهند که قوانین شهر را برای اینکه بهتر عمل کنند دوباره بنویسند، اما بدون توجه به آنچه می‌خواهید شروع کنید موانع وجود خواهند داشت. اگر می‌خواهید یک کسب‌و‌کار موفق راه‌بیندازید، نمی‌توانید اجازه دهید که تلاش‌ها و فعالیت‌های شما متوقف شود.
منبع: entrepreneur