الگوبرداری از والیبال توسعه  اقتصادی هندبال
دنیای اقتصاد- ورزش هندبال، به عنوان یکی از ورزش‌های پرطرفدار و جذاب در بین جوانان و نوجوانان، با چالش‌هایی روبروست که سال‌ها پیش، در رشته والیبال با آن مواجه بودیم. با این حال، به اعتقاد بسیاری از اهالی ورزش، این رشته ورزشی می‌تواند با اجرای برنامه‌های مناسب و ارائه مدل‌هایی نظیر آنچه در فدراسیون والیبال صورت گرفت، مسیر پیشرفت اقتصادی و تکنیکی خود را در زمان کوتاهی طی کرده و به آنچه که لایق آن است، دست پیدا کند.فرامرز می‌آبادی، دبیر فدراسیون هندبال و رئیس سابق هیات هندبال استان اصفهان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد به بیان چالش‌های موجود دراین حوزه پرداخت که متن گفتگو را در ادامه می‌خوانید:
دنیای اقتصاد: امروزه موضوع جذب سرمایه‌گذار در رشته‌های غیر فوتبالی، به عنوان یکی از چالش‌های اساسی ورزش کشور مطرح شده است. از نگاه شما، این اتفاق تا چه اندازه در ورزش‌های دیگر شدنی است؟
به هر حال، جذب سرمایه‌گذار در ورزش‌های مختلف، به اقبال عمومی از آن رشته بر می‌گردد و در واقع یک رابطه متقابل در این زمینه وجود دارد. سئوال اینجاست که آیا رشته‌های ورزشی باید گسترش پیدا کنند تا سرمایه‌گذاران ورود کنند یا بعد از ورود آنها، این رشته‌های ورزشی گسترش پیدا می‌کنند. در صورتی که امکان ارائه پاسخ مناسبی به این سئوال وجود داشته باشد، می‌توان اقدامات مختلفی درباره آن برنامه‌ریزی کرد.نباید فراموش کرد که یکی از نیازهای امروز ورزش ما پخش تلویزیونی است و زمانی که پخش تلویزیونی داشته باشیم، سرمایه‌گذاران برای تبلیغات خود وارد این ورزش می‌شوند و پس از آن، رشته هندبال رشد قابل توجهی را به چشم خود می‌بیند. در کنار این موضوع، هنگامی که یک رشته ورزشی رشد می‌کند، سرمایه‌گذاران بسیاری به طرف آن حرکت می‌کنند و این موضوع باید در کشور ما نیز اتفاق بیفتد.

دنیای اقتصاد: به نظرتان این اتفاق در هندبال و سایر ورزش‌ها عملیاتی شده است؟
به نظرم در حال حاضر حلقه مفقوده در این زمینه، شروع کار به شمار می‌رود زیرا هنوز هیچ کس درباره شروع کار، اقدام جدی صورت نداده است. این در حالی است که وقتی مردم به یک رشته اقبال عمومی پیدا کرده و پخش تلویزیونی آن صورت گیرد، سرمایه‌گذاران به آن جذب می‌شوند، هرچند که متأسفانه این شرایط در هندبال ما وجود ندارد.لیگ ما امروز بسیار پویا شده و مسابقات بسیار جذابی در آن وجود دارد. تیم ملی ما موفقیت‌های بسیار خوبی کسب کرده اما متأسفانه پخش تلویزیونی در این زمینه وجود ندارد.

دنیای اقتصاد: سئوال اینجاست که چرا هنوز در این حوزه اقدامی جدی صورت نمی‌گیرد؟
اینکه مشکل و مسئله چیست، جای بررسی دارد و رسانه‌ها باید در این زمینه بررسی‌های لازم را صورت داده و آن را مورد توجه قرار دهند باید پرسید که آیا مشکل صدا و سیماست یا فدراسیون هندبال و آیا ارتباط بین این دو مجموعه دچار مشکل است یا خیر؟نباید فراموش کنیم که سرمایه‌گذاری در این رشته باید به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند و با توجه به این مسئله، این فدراسیون سال قبل در حوزه جوانان و سنین پایه سرمایه‌گذاری‌های بسیاری صورت داد.در حال حاضر باید عزم ملی برای این رشته ورزشی ایجاد کنیم تا توسعه آن را مد نظر قرار دهیم و وفاق عمومی در این زمینه ایجاد کنیم. در سال ۹۴، اخبار هندبال کشور به خوبی منتشر شد و اگرچه منفی و مثبت در آن وجود داشت اما انتشار خبرها به میزان قابل توجهی مفید بود. باید از این فرصت استفاده کرد و فدراسیون‌ها، باید به این موضوع تمایل نشان دهند تا بازی‌ها پخش شده و پس از آن اسپانسرها برای تبلیغات خود وارد کار می‌شوند.

دنیای اقتصاد: البته این اتفاق به خوبی در ورزش‌های دیگری چون والیبال صورت گرفت. آیا هندبال نیز امکان الگوبرداری از اتفاقات والیبال را در این زمینه دارد؟
والیبال از این فرمول به خوبی استفاده کرد و در حال حاضر شرایط به گونه‌ای شده که به جای مسئولان فدراسیون، این اسپانسرها هستند که به دنبال والیبال می‌روند. در واقع امروز این ورزش به دنبال اسپانسر نمی‌رود بنابراین امیدوار هستم که روزی در هندبال هم به این وضعیت برسیم.به نظرم اگر در سنین پایه اقدامات جدی صورت گیرد، این موضوع بسیار مفید خواهد بود و می‌توان به عنوان یک موضوع اساسی به آن نگاه کرد.

دنیای اقتصاد: آیا می‌توان به نقش والدین کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌گذارانی در ورزش هندبال توجه صورت داد؟!
به نظر من اینکه یک خانواده به فرزند خود اجازه دهد که هندبال کند و از نظر تجهیزات و وسایل آن را تأمین کرده و از او حمایت کند، این بزرگترین سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. انتظار ما این نیست که خانواده‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و هزینه‌های بسیاری انجام دهند زیرا این اتفاق عملاً شدنی نیست. با این حال، ما می‌گوییم که باید هندبال آنقدر گسترش پیدا کند که آنچه در قانون اساسی درباره ورزش رایگان و آموزش رایگان تکلیف شده، قابل حصول باشد و پس از آن، بسیاری از مشکلات ورزش کشور برطرف می‌شود. ما باید اسپانسرهای قوی در این ورزش وارد کنیم تا با هزینه کرد آنها، والدین به فرزندان خود اجازه دهند که هندبال بازی کنند.به نظر من نباید هندبال در خانواده‌ها با سایر رشته‌های پردرآمد و دارای قراردادهای میلیاردی مقایسه شود زیرا باید جذب سرمایه‌گذار و اسپانسر را مد نظر قرار داده و هندبال را وارد خانواده‌ها کنیم تا آنها فرزند نونهال و نوجوان خود را وارد این ورزش کنند و او با فراغت بال به سراغ این رشته برود.انتظار ما این نیست که خانواده‌ها در این زمینه هزینه کنند زیرا با توجه به شرایط معیشت خانواده ها، این موضوع یک مسئله بی‌جاست؛ بلکه بزرگترین سرمایه‌گذاری خانواده این است که به تمایلات و علایق فرزند خود توجه نشان داده و اجازه دهند که او در ورزش هندبال شرکت کند.

دنیای اقتصاد: سئوال امروز بسیاری از اهالی ورزش این است که چرا سرمایه‌گذاران از حضور در رشته‌های غیر فوتبالی فراری هستند؟ از دیدگاه شما پاسخ این سئوال چیست؟
به هر حال در بازار و اقتصاد، باید هزینه‌ها را مد نظر قرار داد زیرا زمانیکه یک سرمایه‌گذار ببیند که در صورت سرمایه‌گذاری، سود چندانی عایدش نمی‌شود، آن را ضرر می‌بیند. البته برخی به دلیل علاقه به یک رشته خاص، در این زمینه ورود می‌کنند و نمی‌توان روی آنها حساب باز کرد اما باید از اساس، درباره این موضوع فکری کنیم. باید اساس کار و سیستم را به جایی برسانیم که همه به دنبال حضور در این رشته‌ها باشند.حق پخش، تبلیغات، مشکلات فدراسیون و مسائل دیگر، هر کدام می‌توانند در این زمینه مقصر باشند و ممکن است که جذب لازم در فدراسیون صورت نگرفته باشد. با وجود این، از نظر من باید روشی در این زمینه ایجاد کرد تا اتفاقات به صورت مستمر اجرایی شود و با اجرای فعالیت‌های مستمر، در این زمینه به خودکفایی برسیم و فعالیت‌هایی نظیر پخش تلویزیونی هندبال یا حضور جدی سرمایه‌گذاران در آن، به یک خواسته عمومی و ملی از سوی اقشار مختلف مردم تبدیل شود تا از این طریق، گام‌هایی اساسی برای توسعه این ورزش برداریم.