این روز‌ها صفحه نمایش‌ گوشی‌های هوشمند بزرگ‌تر از گذشته شده است. گوشی آی‌فون6 پلاس و گلکسی نوت 4 نمونه‌ای از این گوشی‌های محبوب با صفحه نمایش بزرگ 5.5 و 5.7 هستند. این گوشی‌ها که در حال حاضر به دلیل صفحه عریضی که دارند از آنها با نام فبلت یاد می‌شود؛ یعنی دستگاهی که بین تلفن همراه و تبلت‌ها جای می‌گیرند. در این شرایط شاید بسیاری فکر کنند که این گوشی‌ها می‌توانند جایگزینی برای تبلت‌ها باشند. شاید شما هم همین تصور را داشته باشید. اما باید بگوییم که گزارش‌های مختلف خلاف این تصور را ثابت می‌کند؛ چرا‌که این گوشی‌ها با اینکه صفحه نمایششان کمی بزرگ‌تر شده اما به خوبی نمی‌توانند کار یک تبلت را انجام دهند. اگر می‌خواهید به راحتی یک کتاب بخوانید یا یک بازی باکیفتی بازی کنید یا اینکه عکس‌هایتان را به بهترین شکل ویرایش کنید باید بگوییم که این کار به کمک تبلت‌ها به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. در ادامه 9 دلیل را برای اثبات این ادعا باشما در میان می‌گذاریم.

1- خواندن کتاب‌های مصور ‌ بدون شک ورود تبلت‌ها تغییرات اساسی را در شیوه کتابخوانی افراد ایجاد کرده است؛ این تغییرات درخصوص نحوه خرید و خواندن کتاب‌های مصور بیشتر هم بوده است. در حال حاضر اپلیکیشن‌های مختلفی نظیر Marvel unlimited برای کاربران اندروید و آی‌فون به شما اجازه دسترسی نامحدود به فهرست عظیم کتاب‌های مصور Marvel را می‌دهد. اگر این اپ را هم روی گوشی و هم روی تبلت نصب کنید، متوجه می‌شوید که خواندن کتاب‌های مصور روی گوشی به دلیل کوچک شدن حاشیه‌های کتاب، سختی در خواندن، نبود جزئیات نقاشی‌ها و... بسیار خواندن را برای شما سخت‌تر می‌کند. این در حالی است که همین‌اپ روی تبلت باعث می‌شود از رفتار قهرمان محبوبتان بیشتر لذت ببرید و در جزئیات بیشتر نقاشی‌ها قرار بگیرید. قطعا خواندن هر متنی روی تبلت‌ها بهتر از یک گوشی هوشمند است.
۲- بازی همه‌جانبه ‌ اگر از دوستداران بازی‌های کامپیوتری باشید، قطعا دوست دارید بازی‌ Walking dead محصول شرکت Telltale را که در سبک ماجراجویی و مرحله‌ای است و با تحسین منتقدان روبه‌رو شد، بازی کنید. پس بهتر است سراغ تبلت بروید؛ چون یک گوشی با صفحه نسبتا کوچکش نمی‌تواند گرافیک زیبای بازی، فعالیت‌های شگفت‌انگیز و فضای سخت و سنگینی را به خوبی نمایش دهد. به جز این بازی هر بازی دیگری روی تبلت‌ها با کیفیت بیشتری به نمایش درمی‌آید. pic۱
3- ویرایش عکس ‌ قطعا ویرایش عکس در یک صفحه نمایش بزرگ بهتر از ویرایش یک عکس در صفحه نمایش یک گوشی است. اگر بخواهید عکس‌هایتان را با برنامه‌هایی نظیرAdobe's Photoshop Touch ویرایش کنید پس به تبلت احتیاج دارید. ویرایش عکس‌های باکیفیت در گوشی هوشمند خیلی سخت است؛ چون نمی‌توانید جزئیات‌ ریزی را که احتمالا می‌خواهید حذف یا بهتر کنید، ببینید.
۴- انجام کارها به‌صورت واقعی ‌
در حال حاضر نرم‌افزارهای کاربردی مایکروسافت یا گوگل داکس به‌صورت رایگان در اختیار کاربران گوشی‌های هوشمند قرار گرفته است؛ اما شاید تنها به کمک این اپ‌ها بتوان به مشاهده اسناد و صفحات اکسل پرداخت؛ اما وقتی پای ویرایش این اسناد به میان بیاید، قطعا کار برایتان سخت خواهد شد. اگر این برنامه‌ها را روی تبلت امتحان کنید خواهید دید که چقدر کار با آنها برایتان آسان خواهد شد. نه تنها متن راحت‌تر خوانده می‌شود، بلکه جزئیات بیشتری در صفحه جا می‌گیرد که این یعنی کمتر نیاز به اسکرول کردن صفحه است. یک کیبورد بلوتوثی را به دستگاهتان وصل کنید و حالا واژه‌پرداز هم دارید.pic2
۵- آهنگ‌سازی ‌ چیزی که شاید تابه‌حال به انجام دادنش با تبلت فکر نکرده‌اید: آهنگ‌سازی. برنامه‌هایی نظیر cadenza pro موجود برای ios نه‌تنها به شما اجازه مشاهده برگه‌های نُت موسیقی بلکه نوشتنشان را می‌دهند. و بیشتر، می‌توانید آنها را ذخیره، ویرایش و حتی با بقیه به اشتراک بگذارید. با انجام دادن اینها با تلفن همراهتان موفق باشید.
6- خواندن اخبار ‌ برنامه اخبار بسیاری برای گوشی‌های هوشمند وجود دارد؛ اما اگر می‌خواهید مقاله‌ای طولانی مربوط به بازار آسیا را به‌دقت بخوانید یا متنی درخصوص اتفاقات مختلف در گوشه گوشه جهان را مطالعه کنید، استفاده از تبلت بهترین گزینه برای شما خواهد بود. با برنامه‌هایی نظیر Instapaper می‌توانید صفحات را برای اینکه بعدا به‌صورت آفلاین بخوانید ذخیره کنید.
۷- بازی کردن به شیوه واقعی ‌ فقط انجام بازی‌های همه‌جانبه روی تبلت نیست که تجربه بهتری می‌دهد، حتی بازی‌های فکری و پازلی نظیر Monument Valley تمیزتر به نظر می‌رسند و کنترل بهتری روی تبلت نسبت به گوشی دارند. وقتی بحث بازی کردن باشد تبلت بارها بهتر از گوشی عمل می‌کند.
8- تماشا کردن ویدئوها به‌صورت آنلاین ‌ اگر شما در کافه، رستوران و... باشید و بخواهید به دوستانتان ویدئویی کوتاه در یوتیوب نشان دهید مطمئنا استفاده از گوشی بهترین گزینه خواهد بود؛ اما اگر در حال استراحت روی مبل باشید و بخواهید برنامه‌ای پرطرفدار را برای کانال‌های ویدئویی آنلاین موردعلاقه خود بررسی کنید، صفحه‌ بزرگ یک تبلت رقیبی نخواهد داشت.
۹- تماشای تلویزیون ‌
pic3
تقریبا تمام برنامه‌های تلویزیونی موردعلاقه‌تان را می‌توانید به‌صورت آنلاین از طریق اپلیکیشن‌هایی که وجود دارد، مشاهده کنید. اگر به تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها علاقه دارید از آنجا که پردازنده گجت‌های امروزی به خوبی از پس فیلم‌ها باکیفیت و با زیرنویس برمی‌آیند تماشای آنها در تبلت‌ها می‌تواند شما را نسبت به گوشی ۵ اینچی یا لپ‌تاپ سنگین‌تان بی‌توجه کند.