بهترین عادات سخنرانان موفق چیست؟
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
فنون سخنرانی به ما کمک می‌کنند تا با برنامه‌ریزی و کسب آمادگی، مهارت‌های کلامی و غیرکلامی ارتباط با مخاطب را در خود پرورش دهیم. آیا شما در سخنرانی مهارت دارید؟ چه زمانی خود را برای سخنرانی آماده می‌کنید؟ چه زمانی سخنرانی خود را تمام می‌کنید؟ آیا می‌خواهید برای ارائه بعدی خود را آماده کنید؟ از این ترفندها استفاده کنید.چه این یک سخنرانی مهم برای هزاران نفر باشد یا یک جلسه فروش برای ۱۰ نفر، همه ما شاهد سخنرانانی بوده‌ایم که شنوندگان را مجذوب سخنرانی خود کرده‌اند و آنهایی که شنوندگان‌شان برای اتمام سخنرانی لحظه‌شماری می‌کردند تا از اتاق خارج شوند. برخی افراد کاریزماتیک هستند و شنوندگان را جلب صحبت‌های خود می‌کنند در حالی که سایرین در حالی ما را تنها می‌گذارند که از اینکه مجبور باشیم بار دیگر پای صحبت‌های او بنشینیم هراس داریم. جان دتز، مربی مشهور سخنرانی و نویسنده کتاب «چگونه متن یک سخنرانی را بنویسیم و ارائه دهیم» می‌گوید؛ «سخنرانی عمومی، چه روی استیج باشد و چه در اتاق کنفرانس برگزار شود، یک مهارت جادویی یا ذاتی نیست. وقتی شما پشت پرده هستید، بسیاری از سخنرانان بزرگ را در چگونگی ارائه و اجرا مشابه می‌بینید.
۱. آنها روی موضوع متمرکز هستند
دتز می‌گوید: «مهم‌ترین چیزی که یک ارائه‌دهنده فوق‌العاده انجام می‌دهد، ایجاد یک فضای آرام پیش از خارج شدن از استیج یا سکو است. شما نیاز به زمانی برای تکرار ذهنی و آماده شدن دارید؛ بنابراین بجای آشفتگی و گیج شدن، فعال و متمرکز هستید.»

2. آنها برای دستیابی به اولین و آخرین 30 ثانیه مطمئن هستند
رابی نول-لنگر، رئیس «انجمن ملی سخنرانان» و موسس شرکت ۷ Star Service (یک شرکت مشاوره) می‌گوید؛ «حتی پیش از آن، شما نیازمند گذراندن زمانی برای درک و سازماندهی جسم خود هستید.» هر چه بهتر و بیشتر در مورد جسم خود بدانید، بیشتر و بهتر می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و خودتان باشید. نول-لنگر توجه خاصی به اولین و آخرین ۳۰ ثانیه در ارائه‌هایش دارد.او می‌گوید: «در ۳۰ ثانیه اول مردم تصمیم می‌گیرند که آیا شما را دوست دارند یا خیر. و شما می‌خواهید بذر مهم‌ترین چیز را برای باقی ماندن در ذهن آنها در آخرین ۳۰ ثانیه بکارید.»

3. آنها پیام خود را برای شنوندگان ساماندهی می‌کنند
نول-لنگر می‌گوید: «بهترین سخنرانان پیام‌شان را برای شنوندگان‌شان ساماندهی می‌کنند.» قطعا شما اطلاعاتی دارید که می‌خواهید آن را به مخاطبان بفهمانید؛ اما چرا باید توجه کنند؟ هنگامی که او سخنرانی یا ارائه خود را طراحی می‌کند، برای پس از پایان سخنرانی، سه پرسش را در ذهن نگه می‌دارد:سخنرانی: می‌خواهم آنها چه بدانند؟ می‌خواهم چه احساسی داشته باشند؟ می‌خواهم چه کاری انجام دهند؟به منظور موفق شدن در هر سه مورد، او می‌گوید که پیش از صحبت کردن اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند تا در مورد مخاطبان، نگرانی‌های آنها و آنچه به آنها انگیزه می‌دهد، اطلاعات به‌دست آورد. او می‌گوید «اگر شما این کارها را در حتی سخنرانی‌ در اجتماع‌های کوچک انجام دهید، سخنران بهره‌ورتری خواهید بود؛ چرا که مردم درخواهند یافت که شما دیدگاه آنها را درک می‌کنید و تنها نمی‌خواهید برای آنها حرف بزنید.»

4. آنها پاهای خود را محکم روی زمین می‌گذارند و از بدنشان استفاده می‌کنند
دتز می‌گوید: «زبان بدن برای سخنرانان مهم است. وقتی او در مقابل شنوندگان خود می‌ایستد، پاهای خود را برای ارائه حس فیزیکی از توازن محکم روی زمین می‌گذارد؛ این کار به او اعتماد بیشتری می‌دهد. احساس عدم توازن با ایستادن روی شست‌تان یا بی‌قرار بودن پا‌هایتان می‌تواند باعث شود که احساس اطمینان کمتری کنید و اغلب شما را در برابر شنوندگان‌تان با اعتماد و اطمینان کمتری نشان خواهد داد.»جان پال انگل، سخنران و مشاور مشهور و رئیس Sioux City - مرکز مشاوره Knowledge Capital Consulting واقع در لووا، دوره سخنرانی خود را با توجیه اعضای دولت کلینتون در مورد شمار استخدام و دیتای اقتصادی شروع کرد. او می‌گوید طی سال‌ها آموخته است که میزان قابل‌توجهی پیام از طریق نشانه‌های غیرشفاهی فرستاده شده است. استفاده از برخی از همان نشانه‌های زبان بدن (البته به‌طور اغراق‌آمیزتر) ‌که شما در مکالمات‌تان استفاده می‌کنید، می‌تواند برای تقویت آنچه باید بگویید مفید باشد. برای مثال، زمانی که می‌خواهید چیز جدیدی بگویید، حرکت کنید. به سوی مخاطبان خود قدم بردارید و اندکی به سوی آنها خم شوید چون زمانی که یک نکته مهم را ارسال می‌کنید، در حال گفتن یک راز به آنها هستید. از حالات مناسب مانند بالا بردن سه انگشت هنگامی که به سه نکته اشاره می‌کنید.

5. آنها از سکوت نمی‌هراسند
دتز می‌گوید: «اندکی سکوت می‌تواند بهترین دوست یک سخنران باشد؛ پس باتمام وجود آن را بپذیرید.» اگر دستپاچه هستید، برای یک دقیقه سخنرانی خود را متوقف کنید. صحبت خود را به تاخیر بیندازید و برای استراحت آن را لحظه‌ای متوقف کنید تا افکار خود را جمع کنید و نگرانی و دستپاچگی از شما دور شود.به گفته انگل سکوت می‌تواند برای پیام بعدی شما پیش‌بینی ایجاد کند و اگر توجه آنها شروع به انحراف کرده است، مردم را وادار به تمرکز دوباره کند. او می‌گوید؛ «اکثر افراد از سکوت می‌هراسند؛ بنابراین سکوت خود را با مکث‌های صدادار پر می‌کنند (کلماتی مانند «و» و «بنابراین»). بجای استفاده از این مکث‌های صدادار، سکوت‌های واقعی کارکرد بسیار بهتری خواهند داشت.

6. آنها سبک ارائه خود را تلفیق می‌کنند
اگر در حال ارائه یک سخنرانی بلند هستید، سبک ارائه خود را تلفیق کنید. قطعا نمی‌خواهید که یک سر سخنگو برای ۳۰ دقیقه یا بیشتر باشید. نول-لنگر می‌گوید اگر شما برای بیش از ۲۰ دقیقه فضل‌فروشی کنید، شنوندگان خود را از دست خواهید داد. از شنوندگان خود چیزهایی بپرسید یا به آنها اجازه دهید تا از شما سوال کنند یا چگونگی تعامل خود را با آنها بر مبنای اینکه تا کی احساس می‌کنید می‌توانید آنها را درگیر حرف‌هایتان کنید، تغییر دهید.

7. آنها وانمود نمی‌کنند که کس دیگری هستند
نول- لنگر می‌گوید؛ «هر چه انجام دهید، اما دروغ نگویید. زمانی که در حال تظاهر کردن هستید یا به شیوه‌ای رفتار می‌کنید که حقیقتا خودتان نیستید، مردم این را خواهند فهمید. در عوض، زمان ارسال پیام‌تان، تا جای ممکن بهترین باشید. او می‌گوید: «اعتباری که شما به صحبت‌هایتان می‌دهید به شما اجازه می‌دهد تا با مخاطبان خود ارتباط موثری برقرار کنید.»

منبع:fastcompany