اصفهان شهر فرهنگ و دانش

شهردار اصفهان در افتتاحیه هشتمین نمایشگاه یارمهربان اظهار کرد: قرار است در چشم انداز اصفهان ۱۴۰۰، اصفهان به یک شهر دانش محور تبدیل شود و به طور حتم در شهر دانش محور صنایع فرهنگی جایگاه ویژه ای دارد. مهدی جمالی نژاد افزود: در حال تسری دادن فضاهای فرهنگی و آموزشی در محلات به عنوان مویرگ های شهر هستیم تا چشم انداز اصفهان ۱۴۰۰ را محقق کنیم. شهردار اصفهان عنوان کرد: در نظر داریم شهر را طی ۵ سال به یک شهر دانش محور تبدیل کنیم از همین رو باید به نسل جدید توجه ویژه ای شود. جمالی نژاد ادامه داد: زمانی که می گویند اصفهان نصف جهان است فقط جاذبه های تاریخی و کالبدی آن در نظر گرفته نمی شود بلکه به موضوعات فرهنگی، اساتید، فرهیختگان، ادیبان و هنرمندان هم نیز توجه می شود. وی گفت: با همکاری و همگرایی دستگاه های مختلف استان و شهر، آموزش و پرورش ، اتحادیه ناشران و اعضای شورا در حال تجربه کردن یک دوران طلایی در شهر هستیم.

افزایش سه برابری مساعدت ها در نمایشگاه امسال یار مهربان

شهردار اصفهان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برپایی نمایشگاه یارمهربان گفت: امسال در نمایشگاه یار مهربان میزان مساعدت ها ۳ برابر نسبت به سال گذشته افزایش داده شده به طوری که برای هر مدرسه ابتدایی حدود ۷ میلیون ریال و مدارس متوسطه ۹ میلیون ریال در ۲ حوزه کتاب و لوازم ورزشی تخصیص داده شده است تا در کنار موضوعات آموزشی، بحث های ورزشی نیز دیده شود.جمالی نژاد در ادامه با اشاره به اینکه نمایشگاه یار مهربان با ۲ هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان و افزایش تحرک بدنی و افزایش سلامت بدنی آنان برپا شده است، بیان کرد: نمایشگاه یار مهربان از یکم تا ۶ آبان ماه برای عموم دایر است.شهردار اصفهان اضافه کرد: بودجه نمایشگاه یار مهربان ۱۱میلیارد ریال است که از این مبلغ ۸ میلیارد ریال برای کتاب و ۳ میلیارد ریال برای لوازم ورزشی در نظر گرفته شده است.

بیش از 12 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه یار مهربان وجود دارد

جمالی نژاد اظهار کرد: ۱۲ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه وجود دارد همچنین ۱۰۰ انتشارات و ۳۰ ناشر اصفهانی در ۱۸ غرفه نمایشگاه حضور دارند.جمالی نژاد با بیان اینکه در سال جاری تعداد ناشران اصفهانی نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است از همین رو باعث می شود تا شهروندان برای عرضه و چاپ کتاب حضور جدی تری داشته باشند، افزود: ۳۵۰ مرکز فرهنگی فراخوان شده اند و بن خرید ۱۰۰ هزار تومانی به آنها عرضه می شود.وی با بیان اینکه ۸۰۰ مدرسه برای بخش لوازم ورزشی نمایشگاه حضور دارند، عنوان کرد: ۱۶ نوع بسته ورزشی بر اساس سن، مقطع تحصیلی و جنسیت برای دانش آموزان مدارس آماده شده است.وی با بیان اینکه همچنین بسته های سلامت دانش آموزان استثنایی نیز به صورت ویژه طراحی شده است، اضافه کرد: همچنین ۹۰۵ بسته حمایتی با توجه به مسائل اقتصادی و جمعیت در مناطق توزیع می شود. شهردار اصفهان با بیان اینکه مناطق کمتر برخوردار در اولویت قرار دارند، خاطرنشان کرد: ارزش متوسط بسته های سلامت یار حدود ۳۵۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه یک رویکرد عدالت محور در دستور کار خود قرار داده ایم، خاطرنشان کرد: جذب مشارکت ۱۴۰ میلیون تومانی وزارت ارشاد را داشته ایم.شهردار اصفهان عنوان کرد: با توجه به زمان برگزاری نمایشگاه سعی شده است کتابها و بسته برای کل سال تحصیلی دانش آموزان مهیا باشد.جمالی نژاد اضافه کرد: سازمان فرهنگی تفریحی، سازمان ورزشی، معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان همچنین آموزش و پرورش ، اداره ارشاد و اتحادیه ناشران از برپایی نمایشگاه حمایت کرده اند.شهردار اصفهان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه افتتاح ایستگاه تختی با حضور معاون اول رییس جمهور انجام می شود، گفت: تست های آزمایشی و نقص های این ایستگاه برطرف شده است تا در زمان بهره برداری رسمی کار روان تر پیش برود.

جمالی نژاد با تاکید بر اینکه قطار شهری با سرعت خوبی در حال پیشرفت است، عنوان کرد: در سال گذشته قول دادیم که درنیمه اول سال جاری فاز دوم را افتتاح کنیم که امیدواریم با حضور معاون اول رییس جمهور این پروژه افتتاح رسمی شود.وی اظهارامیدواری کرد در سال آینده فاز ۳ قطار شهری که در روان شدن ترافیک بسیار موثر است نیز افتتاح شود. شهردار اصفهان بیان کرد: سعی کرده ایم احداث ایستگاه هایی که در نقاط حساس شهر قرار دارند را با سرعت بیشتری اجرا کنیم.جمالی نژاد ادامه داد: تکمیل قطار شهری در اولویت اول پروژه ها قرار دارد با اینکه تمام بودجه های عمرانی به زیر زمین تزریق می شود اما ارزش بسیاری دارد چراکه ترافیک روانی را در شهر شاهد خواهیم بود.