گودزیلا هم خودران می‌شود‌!

سونامی خودران‌ها به ژاپن هم رسید و شرکت نیسان اعلام کرده است که در برخی از نمونه‌های آینده این شرکت از قابلیت رانندگی خودکار استفاده خواهد کرد. این قابلیت‌ها شامل نسخه آینده نیسان GT-R هم خواهد شد و این خودروی معروف ژاپنی‌ها قادر خواهد بود با استفاده از هوش مصنوعی که دارد رانندگی کند. مطرح شدن این مساله در میان محافل خودرویی سوال‌های زیادی را مطرح کرده است و آن هم اینکه کدام نرم‌افزار می‌تواند این گودزیلای وحشی را کنترل کند و آیا داشتن چنین سامانه‌ای برای این نوع خودروها که رانندگی با آنها اوج هیجان است منطقی به نظر می‌رسد یا نه؟ در واقع هیجان ناشی از شتاب و رانندگی با خودرویی مانند نیسان GT-R از مهم‌ترین‌ خاصیت این خودرو است و با دخالت مجموعه‌ای از حسگرها و نرم‌افزارها باید دید چه سرنوشتی برای آن رقم می‌خورد. مدیر تولید نیسان پیش از این اعلام کرده بود که برنامه گسترده‌ای برای طراحی سامانه‌های خودران در دست اقدام دارند.

نتیجه هر‌چه باشد به نظر می‌رسد نیسان GT-R هم سهمی در این برنامه خواهد داشت و بنا بر اظهارات مدیران نیسان رانندگی با یک گودزیلای باهوش، ایمن‌تر و قطعا تجربه‌ای متفاوت خواهد بود و البته این مساله سرعت و شتاب خودرو را افزایش نخواهد داد و حتی ممکن است محدودیت‌هایی اعمال شود.

آنچه مسلم است اینکه نیسان قصد دارد در آینده خودروهای خودران داشته باشد و در نظر دارد آن‌را روی هاچ‌بک معروفش با نام نیسان لیف هم تزریق کند. نیسان لیف خودرویی تمام برقی است که جزو اولین خودروهای تمام برقی تولیدی به‌حساب می‌آید. مدیران ارشد نیسان اعلام کرده‌اند که با توجه به متفاوت بودن توان و قدرت خودروهای نیسان این سامانه‌ها متفاوت خواهند بود و کنترل کردن نیسان لیف با گودزیلایی مانند GTR یکسان نخواهد بود و این موضوع چالشی برای نیسان در نظر گرفته می‌شود. بقیه این مدیران راننده‌های خودروهایی پرقدرت مانند GTR اشتباهات زیادی ممکن است در رانندگی انجام دهند و از این جهت خودروهای خودران می‌توانند این اشتباهات را به حداقل برسانند.

خودروهای مدل GT-R به ۷ سالگی خودشان رسیده‌اند و هر سال نیسان تغییراتی را در این خودرو ایجاد کرده است و با ارتقای قابلیت‌های آن هیولایی را معرفی کرده است که باعث شگفتی بسیاری از سوپر‌اسپرت‌سازان شده است و به عقیده برخی افراد این خودرو به پایان عمر خود رسیده است و نیسان باید مدلی جانشین برایش معرفی کند و این درحالی است که همین خودرو توانسته است در صدر لیست پرسرعت‌ترین خودروها قرا بگیرد و نیسان برنامه‌های زیادی برای این غول رام‌نشدنی‌اش در دست اقدام دارد. از موارد استفاده نیسان GT-R حضور در مسابقات درگ و پیست‌های اتومبیلرانی است که در صورت ورود این سامانه‌ها به GT-R ممکن است این رقابت‌ها نیز تحت تاثیر قرار بگیرند. مسابقات رالی که توسط مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و رادارها انجام می‌شود جدال میان فناوری‌ها خواهد بود، نه انسان‌ها و رانندگان.