سنسورهای جدید در خودروهای فهیم!
در سال‌های اخیر خبرهای متعددی در‌رابطه با پارک خودکار خودروها شنیده شده است و شرکت‌های زیادی سیستم‌های مختلفی را آزمایش و به مرحله اجرا رسانده‌اند. پارک خودرو در میان خودروهای پارک شده در خودروهای جدید سیستم مرسوم و عادی به‌حساب می‌آید. آنچه این روزها در محافل خودرویی شنیده می‌شود استفاده از سامانه‌های پارک در پارکینگ و فراخوانی خودرو است. اگر بخواهیم مثالی ملموس بزنیم در نمایش کمدی چاق و لاغر، خودروی هوشمندشان نمونه چنین سیستم‌هایی بوده است که البته با استفاده از تکنیک‌های سینمایی اجرا می‌شده نه بر اساس جی پی اس و سامانه‌های پیشرفته هدایت خودرو؛ البته نمونه‌های زیاد دیگری را می‌توان در دنیای سینما یافت که نشان از توجه و نیاز به این ویژگی خودروها است و نمادی از اوج تکنولوژی بوده است.
این روزها شرکت‌های دانش بنیان یا شرکت‌های تحقیقاتی خارج از صنایع خودرو در تلاشند تا محصولاتشان را به‌گونه‌ای طراحی کنند که پاسخگوی نیازی از صنعت خودروباشد. در این میان شرکت بوش آلمان با طراحی سنسورهای ویژه‌ای در تلاش است تا به پارک خودرو در پارکینگ کمک کند. در این حالت راننده خودرو خود را در خیابان رها کرده و خودرو به محل پارک خود در پارکینگ مراجعه می‌کند و در فضایی خالی پارک می‌شود و موقعیت خود را برای راننده ارسال می‌کند. شرکت بوش قول داده است تا سال ۲۰۱۸ این ویژگی در خودروها قابل استفاده خواهد بود. رقابت در میان شرکت‌های تحقیقاتی برای رسیدن به چنین سامانه‌هایی بسیار بالاست و این خودرو‌ها بر‌اساس سنسورها و دوربین‌ها و موقعیت یاب می‌توانند در ورودی خانه‌ها یا مجتمع‌های مسکونی رها شده و در محلی در پارکینگ، پارک شوند و در صورت فراخواندن از سوی راننده به خروجی پارکینگ مراجعه کنند. استفاده از چنین سنسورهایی باعث ظهور خودروهای نیم خودران می‌شود و مسیر برای داشتن خودروهای تمام خودران هموارتر می‌شود. شرکت بوش در نمایشگاه CES۲۰۱۶ با معرفی سنسورها و اپلیکیشن‌های خود که با کمک شرکت «تام تام» آن را توسعه داده است به‌دنبال ایجاد رابط میان خودروها و برقراری ارتباط میان خودرویی است تا امنیت و ضریب خطر در جاده‌ها به‌طور ملموسی کاهش یابد. با کمک چنین سنسورها و برنامه‌هایی خودروها می‌توانند با ایجاد ارتباط میان خود و به اشتراک گذاشتن اطلاعات مسیر به خودروهای پشت سری و اطراف در ایجاد مسیری امن کمک کنند. اطلاعاتی همچون یخی بودن جاده، میزان ترافیک، اتفاق‌های مسیر و سایر شرایط که در مجموع به خودرو کمک می‌کند برای شرایط پیش رو تصمیمات لازم را بگیرید و برای مواجه شدن با آن آمادگی پیدا کنید.

در این میان نقش راننده به کمک راننده تقلیل می‌یابد و در موارد اضطراری می‌تواند کنترل خودرو را در دست گرفته یا با او برای رسیدن به امینی بیشتر مشورت کند! شرکت بوش همچنین اعلام کرده است در تلاش است تا با ایجاد ارتباط میان خودروی هوشمند و خانه هوشمند قابلیت‌های باور نکردنی در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد. با نزدیک شدن مالک خودرو به خانه دمای اتاق‌ها به میزان مورد نظر تنظیم می‌شود و پروفایل‌های مورد نظر صاحب خودرو در خانه اعمال می‌شود. آنچه اتفاق می‌افتد این است که راننده خودرو را در درب اصلی خانه رها کرده و وارد محیطی می‌شود که برای او و بر اساس علائقش سفارشی‌سازی شده است و خودرو هم به پارکینگ مراجعه می‌کند و در صورت پارک شدن در پارکینگ‌های طبقاتی، محل دقیق پارک برای راننده ارسال می‌شود. رابطه خودرو با تلفن همراه راننده از برنامه‌های آینده شرکت بوش است که بدون گرفتن دستورات از راننده بر اساس لیست ملاقات‌های مالک خودرو او رو به محل قرارها منتقل می‌کند و در صورت کنسل شدن یکی، او را به محل قرار بعدی می‌برد. به نظر می‌رسد تکنولوژی‌ها مورد نیاز برای اجرایی شدن هر کدام از این طرح‌ها به‌طور مجزا در‌دسترس هستند و ایجاد رابطه میان آنها باعث به‌وجود آمدن امکانات بسیار زیادی در زندگی دیجیتال مالکان خودروهای هوشمند می‌شود. به‌کارگیری چنین سامانه‌هایی نیاز به مطالعات میدانی زیاد و پر‌هزینه‌ای دارد و همچنین رعایت مهم‌ترین‌ و اولین اصل ضرورت می‌یابد که همان ایمنی و امنیت است. تصور کنید بعد از رها کردن خودرو برای مراجعه به پارکینگ، خودرو در مسیر عبوری با خودرهای پارک شده برخورد داشته باشد یا خطراتی را برای عابران پیاده ایجاد کند که در نهایت می‌تواند به بد‌نامی یک برند معروف منجر شود. بنابراین داشتن ایمنی در استفاده برای شرکت‌های پیشرو در هوشمند‌سازی خودروها اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و آنها در تلاشند با انجام آزمایش‌های متعدد ضریب خطا را تا حد ممکن کاهش دهند.