افتتاح 18 پروژه عمرانی در خراسان رضوی

دنیای اقتصاد- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه ۱۰ آذرماه همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) در یک سفر غیررسمی به منظور زیارت بارگاه منور رضوی به مشهد سفر کرد و پس از زیارت با تولیت آستان قدس رضوی دیدار داشت.

رئیس جمهوری صبح روز پنجشنبه ۱۱ آذرماه نیز نخست خط انتقال آب سد ارداک به مشهد را بهره‌برداری کرد و پس از آن در راه‌اندازی بزرگترین تصفیه‌خانه فاضلاب به روش پیشرفته کشور شرکت و از نمایشگاه دستاوردهای دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی هم دیدن کرد. وی در ادامه در شورای اداری خراسان رضوی حضور یافت و در پایان هم تعدادی از طرح‌های عمرانی خراسان رضوی و سه استان دیگر را به صورت ویدئوکنفرانس وارد مدار بهره‌برداری کرد. در سفر دو روزه رئیس جمهوری به مشهد، ۱۸ پروژه عمرانی در حوزه‌‎های انرژی، صنعت و معدن، کشاورزی و بهداشت در خراسان رضوی و نیز مجتمع های آبرسانی روستایی به ۶۲ روستا در استانهای سمنان، کرمانشاه، خراسان شمالی بهره‌برداری شدند.

اقدام دولت یازدهم در اداره کشور بی‌نظیر بود

ایرنا- رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به کاهش بی‌سابقه قیمت نفت در ۲ سال اخیر، ایران در این مدت نه تنها از ذخایر خود برای اداره کشور استفاده نکرد بلکه ۲۰ درصد درآمد خود را نیز به صندوق توسعه ملی واریز کرده است. حسن روحانی در مراسم بهره برداری از بزرگترین تصفیه خانه کشور در مشهد افزود: در ۲ سال گذشته قیمت نفت به پایین‌ترین نرخ در طول تاریخ ایران رسید به‌گونه‌ای که در عرض چند ماه قیمت آن از ۱۲۰ دلار در هر بشکه به ۳۰ دلار کاهش یافت. وی اظهار کرد: در این شرایط همه کشورهای نفت خیز دچار مشکل شدند و عربستان با تولید ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز، سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود برای اداره کشورش برداشت کرد ولی ایران برای اولین بار در تاریخ این کشور، نه تنها برداشتی از ذخایر خود برای اداره کشور نداشته بلکه امسال و پارسال ۲۰ درصد از درآمد نفتی خود را نیز به صندوق توسعه ملی واریز کرد.

دکتر روحانی گفت: این اقدام بیانگر قدرت ملت و دولت ایران است و به‌رغم اینکه هیچ‌وقت در رادیو و تلویزیون گفته نشده است که همه کشورهای تولیدکننده نفت به جز ایران برای اداره کشور از ذخایر خود برداشت می‌کنند، اعلام می‌کنم ما تنها کشوری هستیم که در این شرایط بخشی از درآمد نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز و با سختی کشور را اداره کردیم. وی افزود: در شروع کار دولت یک میلیون بشکه نفت و ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی صادر می‌شد که این رقم اکنون به ۲ میلیون بشکه نفت و ۵۰۰ هزار بشکه میعانات گازی رسیده است. رئیس جمهوری با اشاره به پروژه‌های جدیدی که هفته گذشته در مناطق آزادگان و یادآوران به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: در آغاز فعالیت دولت یازدهم روزانه ۴۵ هزار بشکه نفت در این مناطق تولید می‌شد که این رقم با افتتاح این پروژه‌ها به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که حرکتی بزرگ و ارزشمند است. روحانی گفت: در حوزه گاز شیرین نیز اقدامات خوبی طی سه سال اخیر انجام شد و با وجود سرمای بی‌سابقه هفته‌های اخیر هیچ مشکلی ایجاد نشد که بیانگر تلاش گسترده در این بخشهاست.