بی‌ام‌و و لباس‌هایی برای یک عمر

تصور شما از یک پارچه با دوام چقدر است؟ یک سال، پنج سال یا بیشتر؟ اگر به شما بگوییم لباس‌هایی در حال ساخته شدن است که برای بیش از یک قرن به مانند روز اول باقی می‌مانند چقدر آن را باور می‌کنید؟

این لباس‌ها اکنون در حال طی کردن مراحل اولیه تکامل خود هستند. برخلاف لباس‌های معمولی به جای نساجان، این بار خودروسازان هستند که در خط مقدم تولید چنین لباس‌هایی قرار گرفته‌اند. چرا که جنس این لباس از فیبرکربن است. همان ماده شگفت‌انگیز سبک اما مقاومی که سال‌ها است خودروسازان از آن برای ساخت بدنه لباس‌های خود استفاده می‌کنند. شرکت خودروسازی بی‌ام‌و با همکاری دو شرکت طراحی و تولید لباس اقدام به برگزاری اولین نمایشگاه لباس‌های کربنی کرد. تا رسما ورود این پارچه‌های کربنی را اعلام کند.

هر چند این لباس‌ها دارای طراحی مفهومی بودند و به تولید انبوه برای عرضه به بازار نمی‌رسند؛ اما این نمایشگاه و پشتیبانی بی‌ام‌و می‌تواند پشتوانه خوبی برای ادامه یافتن این مسیر باشد. مدیر این پروژه در بخش طراحی بی‌ام‌و درخصوص برگزاری این نمایشگاه می‌گوید که این به منزله باز شدن یک دریچه است و ما تا فروش لباس‌های کربنی فاصله داریم؛ اما این فاصله زیاد نیست و هدف از برپایی این نمایشگاه و تولید لباس‌های مفهومی از فیبرکربن این است که متوجه شویم چه کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد. آنچه در این نمایشگاه دیده شد این است که ایده تولید لباس‌های کربنی ایده چندان دور از دسترسی نیست و می‌تواند با استقبال در بازار هم مواجه شود.

مهم‌ترین مانعی که فعلا پیش روی دوخت لباس‌هایی با کربن که کاربرد عمومی داشته باشند وجود دارد این است که الیافی از کربن را تولید کنند که بتوان به آنها ظاهری زیبا و لطیف به مانند پارچه داد. مانع دوم قیمت بسیار زیاد پارچه‌های کربنی نازک است؛ به گونه‌ای که دوخت یک اورکت کربنی در حدود ۳ تا ۴ هزار دلار هزینه دارد. در حال حاضر از نوع ضخیم پارچه‌های کربنی در تولید برخی لباس‌های ضد حریق استفاده می‌شود.

این لایه به‌عنوان یک لایه میانی بین پارچه قرار می‌گیرد و از آنجا که طرح و تن خور لباس اهمیت زیادی ندارد نیازی به استفاده از پارچه‌های خیلی گران کربن ندارد. اما در لباس‌هایی که برای استفاده روزمره قرار است کاربرد داشته باشند، این مساله مهم جلوه می‌کند. این نخستین بار نیست که ایده ساخت یک پوشیدنی از کربن مطرح می‌شود. پیش از این کفش‌هایی که کفی آن از فیبرکربن ساخته شده‌اند یا به‌طور کامل از فیبر و پارچه کربنی هستند تولید شده‌اند و شرکت‌های مطرحی همچون نایکی در این زمینه قدم‌های اولیه را برداشته‌اند. با این حال تولید لباس کربنی کاری به مراتب دشوارتر است؛ اما دوام و زیبایی کربن موجب شده تا بی‌ام‌و و طراحان لباس در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.