ایرنا- مشاور اقتصادی استاندار خراسان رضوی بر ضرورت ایجاد فضای مجازی و تبلیغات اینترنتی به منظور بازاریابی‌های گسترده و مناسب برای محصولات و دستاوردهای صاحبان مشاغل خانگی در این استان تاکید کرد.محمدمهدی مروج الشریعه درحاشیه نمایشگاه ملی مشاغل خانگی و تعاونی‌ها در مشهد، عنوان کرد: صاحبان مشاغل خانگی هنوز با فضای مجازی بیگانه هستند در صورتی که بهترین کالا را تولید می‌کنند. وی ادامه داد: مهمترین مشکل بخش محصولات مشاغل خانگی فقدان بازاریابی مناسب است اما فضای مجازی می‌تواند این امکان را برای تبلیغات گسترده یک محصول و جذب مشتری فراهم کند.
مشاور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: مسئولان باید فضای مجازی را برای بازاریابی بسته‌های سوغات زائر فراهم کنند و زائری که وارد مشهد می‌شود، بتواند در خانه خود به انواع بسته‌های سوغات این شهر که محصولات آن متعلق به مشاغل خانگی است دسترسی داشته باشد. وی بر ضرورت تبلیغات اینترنتی برای محصولات صاحبان مشاغل خانگی خراسان رضوی تاکید کرد و اظهار کرد: برای توسعه فروش محصولات مشاغل خانگی نیازمند فضای مجازی مناسب هستیم لذا باید یک شبکه گسترده بازاریابی ایجاد کرد و این داد و ستد علاوه بر فضای مجازی در فضای فیزیکی نمایشگاهی هم برای عرضه گسترده فراهم شود.مشاور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: حضور محصولات و دستاوردهای صاحبان مشاغل خانگی استان در اقلام سوغات مشهد بسیار کمرنگ است.مروج‌الشریعه افزود: با توجه به ورود ۲۷ میلیون زائر داخلی و خارجی در سال به استان خراسان رضوی باید بتوان یک بازار مناسب و تضمین شده از سوغات و محصولات مشاغل خانگی برای گردشگران از طیف‌های مختلف ایجاد کرد. وی ادامه داد: بسته سوغات مشهد به یک یا دو قلم کالا اختصاص یافته درحالی‌که معادن سنگ‌های زینتی و دستاوردهای هنری باارزشی در حوزه صنایع دستی خراسان وجود دارد که می‌تواند معرف یک بسته سوغات ارزشمند و هنر و صنعت این استان باشد.او گفت: همچنین گردشگران خارجی که وارد شهر مقدسی مانند مشهد می شوند تمایل بسیاری دارند که از صنایع تولیدی و مشاغل خانگی که عمدتا هنر دست هستند، بهره بگیرند اما امکان دسترسی به این محصولات برای آنان به‌نحو مطلوب فراهم نشده است.

هزینه کمتر ایجاد مشاغل خانگی نسبت به مشاغل صنعتی
این کارشناس اقتصادی مشکل عمده صاحبان مشاغل خانگی و صنایع دستی در خراسان رضوی را نداشتن بازار تضمین شده ذکر و بیان کرد: صاحبان مشاغل تولیدی خانگی کالاهای مختلفی براساس ذوق، هنر، استعداد و امکانات خود و براساس برآورد اقتصادی نیاز جامعه تولید می‌کنند.مروج‌الشریعه افزود: بعضا کالاهای محصول بخش مشاغل خانگی با تولیدات انبوه صنعتی نه تنها هیچ تفاوتی ندارد بلکه ظرافت، دقت و زیبایی آن به مراتب بیشتر از تولیدات انبوه صنعتی است. وی بیان کرد: صاحبان مشاغل خانگی فارغ از برندهای اقتصادی، کالایی تولید می کنند که هم‌ردیف کالاهای صاحب برند ولی با قیمت پایین و هزینه کمتر است بنابراین این مسأله می تواند در تناسب‌سازی قیمت‌ها در داخل جامعه، ارزش اقتصادی کالاها و مشاغل خانگی فوق‌العاده موثر باشد.مشاور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: مهمترین امتیاز مشاغل خانگی این است که سرانه تولید برای هر شغل خانگی با هیچ معیاری از معیارهای اشتغال‌زایی در سرانه تولید بخش‌های معدن، صنعت و تجارت قابل‌قیاس نیست بلکه به مراتب پایین‌تر است. مروج‌الشریعه افزود: ایجاد یک شغل خانگی بسیار کمتر از ایجاد یک شغل صنعتی هزینه دارد، درحالی‌که محصول صاحبان مشاغل خانگی به لحاظ کیفیت و قیمت تمام‌شده به‌صرفه‌تر از سایر تولیدات صنعتی مشابه است. وی گفت: اکنون نگاه مسئولان به محصولات مشاغل خانگی تغییر کرده و باور دارند که مشاغل خانگی می‌تواند به‌عنوان یکی از راهکارهای بسیار موثر، زودبازده، کم‌هزینه، اشتغال‌زا و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگین زیرساختی در یک فضایی که هم انسجام خانه و خانواده محفوظ بماند و هم از وقت اضافه عناصر مولد یک خانواده بهره‌برداری شود، شکل گیرد. مشاور اقتصادی استاندار خراسان رضوی افزود: مشاغل خانگی نیاز به تشکل و سازماندهی دارند تا در کنار مسئولان دولتی در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند و بتوانند به توسعه این صنعت کمک کنند.