محیط‌زیست و گردشگری؛ اولویت‌های 5  سال آینده اصفهان

معاون برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان در جمع اصحاب رسانه گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اصفهان به سمت سالخوردگی پیش می‌رود بنابراین تلاش می‌شود تا تسهیلاتی برای این بخش از جامعه در نظر گرفته شود. محمدی اظهار کرد: آمارنامه اصفهان و بررسی‌ها نشان می‌دهد ساختار جمعیتی اصفهان به سمت سالخوردگی پیش می‌رود و تلاش می‌شود در برنامه‌ریزی شهری برای سال‌های آینده ایجاد تسهیلات شهری برای این بخش از جامعه موردتوجه قرار گیرد.

وی افزود: ما بیشتر باید با سازمان‌های دارای پایه و داده‌های آماری دقیق ارتباط داشته باشیم و سازمان‌های مردم‌نهاد باید به سمت مرکز خلاقیت و معاونت فرهنگی اجتماعی حرکت کنند و در آنجا به ایده پردازی و ارائه برنامه بپردازند. معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان تصریح کرد: سعی شده در یک سال گذشته همه فعالیت‌ها دارای پشتیبانی علمی و تخصصی باشد، اما باید در نظر داشته باشیم که فعالیت این معاونت در مدت‌زمان طولانی مشخص می‌شود و نباید انتظار بازخورد آنی را از این معاونت داشته باشیم، چراکه این معاونت یکی از معاونت‌های جدید شهرداری‌های کلان‌شهرها است. محمدی تأکید کرد: همه تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا از ظرفیت‌های علمی و تخصصی موجود در اصفهان استفاده کنیم. با توجه به رویکرد دانش‌محوری در شهر سعی داریم تا پژوهش را به بستر جامعه تسری دهیم و فقط به دنبال این نیستیم که بحث علمی و پژوهشی را در قالب این معاونت ببینیم و همه ارکان شهر را درگیر این موضوع کرده و زیر ساخت های شهر هوشمند را نیز تعریف کرده‌ایم.

تشکیل اتاق فکر موجب تصمیم گیری و تصمیم سازی بهتر می شود

در این نشست معاون مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان گفت: تشکیل اتاق‌های فکر در معاونت‌های مختلف شهرداری به تصمیم‌گیری‌های بهتر و تصمیم سازی‌های مؤثرتر کمک می‌کند. ابراهیمی اظهار کرد: ۱۰۰ پروژه کوچک‌مقیاس به صورت تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی، هنر، علوم پزشکی و دانشگاه آزاد و مؤسساتی مانند جهاد دانشگاهی، حوزه علمیه و شهرک علمی تحقیقاتی امضا و برای معاونت پژوهشی تعریف‌شده است. وی بابیان اینکه پروژه‌های کوچک‌مقیاس، مسئله محور و دارای کاربرد از اهمیت بالایی برخوردار هستند، افزود: بیش از ۱۵۰ عنوان از بخش‌های مختلف شهرداری اصفهان استخراج و تاکنون برای ۲۷ پروژه پژوهشی قرارداد بسته‌شده است و تلاش می‌شود تا تمام ۱۵۰ موضوع سریع‌تر در مسیر پژوهش قرار گیرد. معاون مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان از تشکیل اتاق فکر برای معاونت‌های مختلف شهرداری خبر داد و گفت: این اتاق‌ها به تصمیم‌گیری‌های بهتر و تصمیم سازی‌های مؤثرتر در شهرداری کمک می‌کند، برای مثال معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات خود دارای دو اتاق فکر است که با دانشگاه اصفهان قرارداد دارد و درواقع متخصصان و نخبگان شهری در این اتاق‌ها حاضر هستند تا در حوزه‌های گوناگون فعالیت کنند و برنامه‌های توسعه‌ای را پیش ببرند.

ابراهیمی تصریح کرد: اتاق فرهنگ و اجتماعی برای معاونت فرهنگی، اجتماعی، اتاق بحران و اتاق خدمات شهری برای خدمات شهری، اتاق حمل‌ونقل و ترافیک برای معاونت حمل‌ونقل و ترافیک ازجمله اتاق‌هایی است که تشکیل می‌شود، البته این اتاق‌ها دارای دو خروجی هستند یک خروجی‌هایی با پیشنهاد‌ عملیاتی و اجرایی و دوم خروجی‌هایی که یک مسئله را مهندسی کرده‌اند و موضوعات را از خامی خارج می‌کنند. وی ادامه داد: پروژه مدیریت دانش، سند راهبردی گردشگری، الگوی اسناد پشتیبانی و سند اصفهان ۱۴۰۰ ازجمله موضوعات مهمی است که این معاونت برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرده است، همچنین مطالعات جامع حمل‌ونقل بار، بازارهای کوثر و اثرات اقتصادی و اجتماعی، مناسب‌سازی فضاهای شهری برای افراد کم‌توان، مطالعات چهارباغ، سواد سلامت شهروندان و ... پروژه‌های در دست اجرا است.

حمایت از پایان نامه های ارشد و دکتری

معاون مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان تأکید کرد: حمایت از پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری را در دستور کارداریم و تاکنون نیز ۲۰۰ پایان‌نامه را حمایت کرده‌ایم و معتقدیم که حمایت از پایان‌نامه‌ها یعنی ایجاد فرصت و جذب افراد با توانایی بالا؛ ابراهیمی با اشاره به تعریف نظرسنجی‌ها در این معاونت گفت: طراحی سؤالات نظرسنجی بر اساس سیاست محوری انجام می‌شود و همواره یک گروه علمی این نظرسنجی‌ها را چک می‌کند. در زمان اجرا نیز گروه دیگری بر روی نحوه اجرا نظارت دارد و قطعاً پس از اجرا اگر نظرسنجی اشکال داشته باشد ابطال می‌شود، زیرا صحت، دقت و سلامت داده از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: در خصوص نظرسنجی‌ها مشکلی که وجود دارد این است که اصولاً نتایج نظرسنجی‌ها با دیدگاه‌های سیاست‌گذاران فاصله دارد و این موضوع قابل‌اثبات است. مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان اظهار کرد: نتایج نظرسنجی‌ها اصولاً در برنامه‌ریزی‌ها دخالت دارد و به همین منظور همواره نظارت بر روی آن‌ها مهم است و اصلاً نوع منطقه و مکان نظرسنجی مهم نیست بلکه دقت در نظرسنجی و نتیجه آن از اهمیت بالایی برخوردار است. ابراهیمی با اشاره به اینکه تا چه حد برنامه‌های توسعه‌ای شهر اصفهان به سمت توسعه پایدار حرکت کرده است، گفت: بلوغ توسعه پایدار در شهر اتفاق افتاده است و اکثر کلان‌شهرهای کشور به سمت توسعه پایدار درحرکت هستند، اما اینکه توسعه‌های شهری تا چه حد پایدار است این نیازمند بررسی است و باید در این زمینه مدیریت واحد شهری اتفاق بیافتد تا توسعه پایدار نیز کاملاً اجرایی شود.

شهرداری دارای دو هزار نیرو در حوزه کارمندی است

همچنین در این جلسه مرتضی نصوحی مدیریت آموزش، تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری اصفهان تأکید کرد: شهرداری دارای دو هزار نیرو در حوزه کارمندی است که این افراد باید به‌روز باشند و هرساله برنامه‌های آموزشی برای آن‌ها تهیه می‌شود و درواقع سالانه ۷۰ هزار نفر ساعت آموزش انجام می‌شود تا نیروها به‌روز باشند و کارایی لازم را داشته باشند. وی به برنامه تحول و برنامه اصفهان ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: برای نخستین بار برنامه تحول شهرداری اصفهان برای تعالی سازمان شهرداری به‌عنوان یک بخش از برنامه اصفهان ۱۴۰۰ تدوین شد و در آن پروژه بهبود سرمایه انسانی، ساختارها و فرآیندها، سلامت اداری و صیانت از حقوق شهروندان، ارتباطات و رسانه و ... بررسی و در نظر گرفته و طبق یک برنامه ارائه‌شده است.

محیط‌زیست و گردشگری اولویت‌های 5 سال آینده اصفهان

مدیر برنامه‌ریزی و بودجه معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری نوین شهرداری اصفهان گفت: محیط‌زیست، سرزندگی اجتماعی، گردشگری، سرمایه‌گذاری و برند سازی شهر اصفهان از اولویت‌های برنامه اصفهان ۱۴۰۰ در پیشرفت شهری تعریف‌شده است و از طرف دیگر تحول شهری، منابع انسانی و یکپارچگی منابع اطلاعاتی اتفاقات درون مدیریت شهری است که باید در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ رخ دهد. سعید فردانی اظهار کرد: هرساله آمار و اطلاعات شهرداری و به‌واسطه آن، برنامه‌ریزی در دو سطح راهبردی و عملیاتی در دستور کار قرار می‌گیرد و در سال جاری نیز برای اولین بار موضوع ارزیابی عملکرد در دستور کار شهرداری و این مدیریت قرارگرفته است.

وی بهترین برنامه راهبردی را پنجمین برنامه شهرداری اصفهان یعنی اصفهان ۱۴۰۰ نامید و افزود: این برنامه رویکردی هدف محور و مسئله محور دارد و اولویت‌های استراتژیک شهرداری اصفهان را مشخص کرده است. این برنامه مهم‌ترین لایحه شهرداری و قطب نمای حرکتی شهر اصفهان محسوب می‌شود. مدیر برنامه‌ریزی و بودجه معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری نوین شهرداری اصفهان سرزندگی، خلاقیت، توسعه درون‌زا و افزایش بهره‌وری را از رویکردهای تحول شهرداری و پیشرفت و توسعه شهر در این برنامه دانست و ادامه داد: ازاین‌پس بودجه‌ها بر اساس اولویت‌های برنامه مصوب می‌شود و نزدیک‌ترین برنامه‌ریزی و راهبرد به اولویت‌های برنامه، بودجه دریافت می‌کنند. وی تأکید کرد: محیط‌زیست، سرزندگی اجتماعی، گردشگری، سرمایه‌گذاری و برند سازی شهر اصفهان از اولویت‌های برنامه اصفهان ۱۴۰۰ در پیشرفت شهری تعریف‌شده است و از طرف دیگر تحول شهری، منابع انسانی و یکپارچگی منابع اطلاعاتی اتفاقات درون مدیریت شهری است که باید در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ رخ دهد.

نتشار اطلس گردشگری اصفهان تا پایان تابستان

همچنین مهدی شایق مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان اظهار کرد: ما سعی کرده‌ایم خدمات الکترونیک پرتال شهرداری را به نحو احسن اداره کنیم و ۲۰۰ خدمت الکترونیک را استخراج و بررسی کرده‌ایم و ۷۰ خدمت را مستقر و ۱۰ خدمت را به بهره‌برداری رسانیده‌ایم و برنامه داریم که ۸۰ خدمت دیگر را تحویل و ۱۰۰ خدمت دیگر را تولید کنیم. وی تأکید کرد: پرتال شهرداری اصفهان در میان کلان‌شهرها همواره رتبه سوم یا چهارم را داشته و با تغییر ابزار تلاش شده تا این رتبه کاهش پیدا کند و پرتال جدید که پیگیری‌های آن در حال انجام است این اتفاق را رقم خواهد زد. شایق اظهار کرد: سعی شده تا با استفاده از سیستم‌های GIS و مکان‌یابی، اطلس گردشگری اصفهان استخراج و در قالب یک برنامه تا پایان تابستان در اختیار شهروندان قرار بگیرد.