سهم وام جدید در بازار مسکن پایتخت
با افزایش سقف وام خرید مسکن برای متقاضیان خانه اولی آپارتمان‌های مصرفی، هم‌اکنون پوشش تازه‌ای از تسهیلات خرید ملک برای زوج‌های جوان فراهم شده که با استفاده از آن می‌توانند درصد قابل‌توجهی از هزینه‌های خرید یک واحد مسکونی را تامین کنند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی‌بر افزایش سقف وام خرید مسکن در شرایطی در آخرین روزهای باقیمانده از سال 94 تصویب شد که مسوولان وزارت راه وشهرسازی طی دو سال اخیر همواره در تلاش برای افزایش تسهیلات مسکن و تقویت قدرت خرید خانوارها بر پوشش حداقل 50 درصدی قیمت مسکن با استفاده از تسهیلات بلند مدت تاکید داشتند.

به این ترتیب در حالی سقف وام خرید مسکن برای متقاضیان خانه اولی خرید آپارتمان در شهر تهران با افزایش دو برابری از ۸۰ میلیون به ۱۶۰ میلیون تومان رسید که تسهیلات خرید ملک در سایر شهرها هم به همین نسبت افزایش یافته است. به این معنا که وام خرید مسکن خانه اولی‌ها از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم که پیش از این در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر ۶۰ میلیون تومان بود، با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافت. همچنین سقف وام خرید مسکن در سایر شهرهای کشور هم با این افزایش دو برابری از رقم ۴۰ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان افزایش یافت تا از این پس متقاضیان خانه اولی آپارتمان‌های مصرفی بتوانند با قدرت خرید بیشتری واحد مسکونی موردنظر خود در بازار مسکن را خریداری کنند.


پوشش ۸۰ متری وام جدید در تهران

محاسبات «دنیای اقتصاد» از سهم پوشش وام جدید خانه اولی‌ها در پایتخت نشان می‌دهد هم‌اکنون تسهیلات 160 میلیونی صندوق پس‌انداز مسکن یکم به‌طور متوسط 40 مترمربع از قیمت یک آپارتمان معمولی در مناطق عادی شهر تهران را پوشش می‌دهد. هم‌اکنون متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مصرفی در مناطق معمولی شهر تهران 4 میلیون تومان است؛ بنابراین متقاضیان خانه اولی می‌توانند با دریافت وام 160 میلیونی هزینه لازم برای خرید 40 مترمربع از آپارتمان موردنظر خود را تامین کنند. البته شرط برخورداری از سقف وام‌های جدید، پوشش 80 درصدی قیمت کل مسکن با تسهیلات است.

به این معنا که سقف وام‌های مصوب در شهر تهران به متقاضیانی تعلق می‌گیرد که قیمت کل آپارتمان خریداری شده از طرف آن‌ها بیش از 200 میلیون تومان باشد. در واقع وام جدید باید حداقل 80 درصد از قیمت ملک خریداری شده از طرف زوج‌های جوان خانه اولی را پوشش دهد. وام 160 میلیونی مسکن خانه اولی‌ها در پایتخت در شرایطی به‌طور متوسط 40 مترمربع از هزینه کل یک آپارتمان مصرفی را پوشش می‌دهد که این نسبت در مناطق مختلف شهر تهران از 27 مترمربع تا 80 مترمربع در نوسان است.

برآورد میزان تاثیر وام جدید در افزایش قدرت خرید خانوارهای خانه اولی در شهر تهران نشان می‌دهد بیشترین پوشش تسهیلات جدید برای خرید یک آپارتمان مصرفی مربوط به منطقه 18 تهران است که هم‌اکنون براساس آمارهای رسمی متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در این منطقه حدود دو میلیون تومان است. به این ترتیب، متقاضیان خانه اولی می‌توانند با استفاده از این وام پوشش هزینه‌ای نزدیک به 80 مترمربع را برای خرید آپارتمان دلخواه خود در منطقه 18 تامین کنند.

البته به شرطی که 160 میلیون تومانی که قرار است که بابت تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌اندازی یکم دریافت کنند حداقل 80 درصد قیمت کل این آپارتمان باشد. منطقه 18 شهر تهران شامل محدوده‌های قدیمی از محلاتی همچون یافت‌آباد، شاد آباد و آزادگان است. این در حالی است که بعد از منطقه 18، بیشترین پوشش وام جدید برای خرید مسکن مربوط به ترتیب با 74، 5/ 69 و 69 مترمربع مربوط به مناطق 17، 20 و 19 شهر تهران است. متوسط قیمت مسکن در هریک از این مناطق به ترتیب، دو میلیون و150، دو میلیون و270 و دو میلیون و 300 هزار تومان است.

همچنین کمترین سطح پوشش وام جدید برای خرید آپارتمان مصرفی در مناطق معمولی شهر تهران (مناطق 22 گانه به جز مناطق لوکس 1، دو و 3) مربوط به منطقه 6 پایتخت است که متقاضیان با استفاده از وام 160 میلیونی تنها قادر به تامین هزینه خرید 27 مترمربع آپارتمان هستند. میانگین قیمت خرید آپارتمان در این منطقه در میان مناطق 4 تا 22 پایتخت بیشترین سطح قیمتی مسکن؛ یعنی مترمربعی 5 میلیون و 900 هزار تومان است. خیابان‌های امیرآباد، فاطمی، بلوار کشاورز، ولی عصر (از همت تا خیابان انقلاب)، وزرا، بخارست، مطهری، طالقانی، حافظ، کریم‌خان زند، قائم‌مقام فراهانی، انقلاب، میدان فردوسی و دروازه دولت بخش‌هایی از این منطقه را تشکیل می‌دهند. بعد از منطقه 6، کمترین پوشش وام جدید برای خرید آپارتمان مصرفی در محلات مصرفی و معمولی شهر تهران (مناطق 4 تا 22) به ترتیب به مناطق 5، 4، 7 و 8 اختصاص دارد. متقاضیان این مناطق با میانگین قیمت هر مترمربع 4 میلیون و550، 4 میلیون و450 و 4 میلیون و100 هزار تومان به ترتیب می‌توانند 35، 36 و 39 مترمربع از یک آپارتمان معمولی را با پوشش 160 میلیونی تسهیلات جدید خانه اولی‌ها خریداری کنند.

بزرگراه اشرفی اصفهانی، پونک، جنت آباد، فردوس، ستاری و اکباتان معروف‌ترین نقاط در منطقه 5، مجیدیه شمالی، هروی، شمس آباد، حکیمیه، تهرانپارس، فرجام و میدان رسالت مهمترین محلات منطقه 4 و خیابان‌های هفت تیر، فاطمی، بلوار کشاورز، مطهری، طالقانی، کریم‌خان زند و ... شناخته‌شده‌ترین محدوده‌ها در منطقه 7 پایتخت هستند. منطقه 8 تهران هم شامل محلاتی همچون وحیدیه، نارمک و گلبرگ است.

علاوه بر مناطق ذکر شده، پوشش وام 160 میلیونی خانه اولی‌ها به‌طور متوسط در منطقه 9 تهران معادل 59 مترمربع، منطقه 10 برابر با 58 مترمربع، منطقه 11 حدود 52 مترمربع و منطقه 12 معادل 55 مترمربع را شامل می‌شود. وام 160 میلیونی همچنین برای مناطق 13، 14، 15 و 16، به ترتیب حدود 5/ 41، 5/ 50، 5/ 66 و 5/ 65 مترمربع از هزینه خرید یک آپارتمان مصرفی را پوشش می‌دهد. همچنین این نسبت برای مناطق 21 و 22 شهر تهران به ترتیب نزدیک به 55 و 5/ 42 مترمربع است.