به دیگران مشاوره مالی بدهیم؟

آلکسا میسون

نظر من در مورد کمک به دوستان و اعضای خانواده درباره مسائل مالی، نسبت به گذشته به‌طور کامل تغییر کرده است. زمانی که وضعیت مالی من به ثبات رسید و برای اولین بار احساس ناب اینکه چطور استرس‌هایم ذوب شدند و اعتماد به نفسم بالا رفت را تجربه کردم، به‌رغم اینکه نمی‌توانستم به دیگران کمک کنم، سعی می‌کردم این دانش تازه کشف کرده خود را با همه در میان بگذارم. اما به نظر می‌رسید با وجود تلاش‌های من هیچ‌کس تمایلی به گوش دادن نداشت. مساله این است که مشاوره مالی به اعضای خانواده موضوعی است که ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. در اینجا روش‌های جایگزین آن را بیان می‌کنیم.

قضاوت نکنید

یکی از بدترین راه‌ها برای کمک به دیگران قضاوت جانبدارانه آنها است. این کار باعث می‌شود فرد در مقابل شما حالت تدافعی پیدا کرده و با بی‌میلی صحبت‌های شما را دنبال کند. این واقعیت را بپذیرید که شما کنترلی بر اعمال این شخص ندارید و قضاوت کردن تنها روی ارتباط صمیمانه شما تاثیر خواهد گذاشت. در پایان روز فهمیدن اینکه کسی خودش را به ورشکستگی مالی رسانده سخت است، اما در زندگی چیزهایی مهم‌تر از پول هم وجود دارد. اگر شما می‌خواهید رابطه صمیمانه خود را با دیگران حفظ کنید، باید قضاوت کردن را کنار بگذارید. در واقع قضاوت کردن باعث می‌شود که مشاوره شما تحت تاثیر یک سری از پیش‌بینی‌ها قرار بگیرد. در حالی که احتمال دارد این پیش‌بینی‌ها، صادق نباشد.

اگر درخواست شد، مشاوره دهید

در طول چند سال گذشته به دفعات اتفاق افتاده که وقتی اعضای خانواده در مورد پرداخت بدهی خود و چک‌های برگشتی شکایتی می‌کردند، نمی‌توانستم جلوی زبان خود را بگیرم. من مثل ناقوسی که مدام نواخته شود لیستی از توصیه‌های خود را ارائه می‌دادم که البته یک گوش آنها در و دیگری دروازه بود و در اکثر مواقع اعتنایی به حرف‌های من نمی‌کردند. در آن روزها اینکه بتوانم جلوی زبان خود را بگیرم سخت بود. مخصوصا شنیدن حرف‌های کسی که با اغراق در مورد وام ۶ ساله خودرو یا اشباع کارت‌های اعتباری صحبت می‌کرد. اما اگر از شما مشاوره نمی‌خواهند نباید مشاوره بدهید. هیچ‌کس تغییر نمی‌کند مگر اینکه واقعا آماده تغییر کردن باشد و مشاوره‌های ناخواسته شما ممکن است خشن و سختگیرانه به نظر برسد. هیچ‌کس از احساس تحقیر شدن لذت نمی‌برد و بی‌شک شما قصد تخریب فردی را که خواهان حمایت از او هستید ندارید.

اگر از شما مشاوره مالی خواستند با محبت و از سر دوستی خود را در موقعیت آن فرد قرار دهید. به جای سرزنش کردن، تشویق کنید. در مورد تغییراتی که بیان می‌کنید و بحث‌هایی که پیش می‌آید انعطاف‌پذیر باشید. مردم ترجیح می‌دهد توصیه‌های فردی را گوش دهند که سابقا در شرایط مشابه آنها قرار داشته است. اگر در زمان ارائه توصیه‌ها رویکرد شما به فرد مقابل این احساس را بدهد که شما برتری نسبت به او دارید، تلاشتان بی‌فایده خواهد بود. سعی کنید که در توصیه‌های خود به جای صحبت کردن از مواردی که نا امید‌کننده است، از امیدها و پیروزی‌هایی که در زندگی با آن مواجه شده اید صحبت کنید.

از مثال استفاده کنید

چیزی که در این میان از احتمال بالایی برخوردار است عدم تمایل اعضای خانواده شما به گرفتن مشاوره مالی مستقیم از شماست. به ویژه این مساله در مورد بستگان سالمند شما که در تربیت‌تان نقش داشته‌اند صادق است. آیا شما دوست دارید از فرزند خود مشاوره مالی بگیرید؟ حتی اگر از شما مشاوره مالی خواسته نشده، می‌توانید با مثال، نقش خوبی در راهنمایی اطرافیانتان داشته باشید. استفاده از مثال‌ها می‌تواند درک خوبی به مخاطب بدهد و او نیز احساس کند که ممکن است در شرایط مشابه آن قرار گیرد. از سوی دیگر، استفاده از مثال‌های مثبت در زندگی خودتان می‌تواند تاثیرگذار باشد. اگر اطرافیان ببینند که از لحاظ مالی باثبات و از زندگی‌تان راضی هستید، توصیه‌های شما را می‌پذیرند. همیشه تصمیم‌گیری خوب را فارغ از عمل یا نظر دیگران بدانید.

پول قرض ندهید

به‌نظر می‌آید، پول قرض دادن به اعضایی از خانواده که در وضعیت بد مالی هستند، کار ارزشمندی است، درست است؟ اما در واقع این یک اشتباه بزرگ است. اگر یکی از اعضای خانواده در وضعیت مالی اسفباری قرار دارد و سابقه‌ای که نشان‌دهنده مسوولیت‌پذیری مالی باشد ندارد، تصمیم در مورد پول قرض دادن به او را یک بار دیگر در ذهن خود بررسی کنید. اگر می‌توانید و فکر می‌کنید مناسب است به او پول بدهید. در غیر این‌صورت پول قرض ندهید. در این صورت، شما او را عادت داده‌اید، هنگامی که مشکل مالی داشته باشد دائما به شما مراجعه کند.

واقعیت را بپذیرید

در پایان، اگر می‌خواهید ارتباط صمیمانه خود را با آن فرد ادامه دهید باید متوجه باشید که شما هیچ اقدامی برای ارتقای وضعیت مالی یک فرد دیگر نمی‌توانید انجام دهید. هرکسی خودش مسیر زندگی خود را انتخاب می‌کند و شما نمی‌توانید به زور در زندگی کسی تغییر ایجاد کنید. قبول کنید که زندگی چیزی فراتر از پول است. مسیر رو به جلو در زندگی خود را متوقف نکنید اما اینگونه فرض نکنید که دیگران نیز خواهان ادامه مسیر به روش شما هستند.

منبع: www.cultofmoney.com