دنیای اقتصاد-سرکنسول ایران در هرات گفت: امسال سقف صادرات غیر نفتی به 60 میلیارد دلار می‌رسد و این مهم در حالی اتفاق می افتد که تاکنون 28 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم افغانستان به نخستین شریک تجاری ایران تبدیل شود. محمود افخمی رشیدی در حاشیه نشستی که با تجار شرکت‌کننده در نمایشگاه تخصصی ساختمان در افغانستان داشت، اظهار کرد: در شش ماه گذشته از تمام حجم صادرات ایران، 23 میلیارد مربوط به صادرات کالا و پنج میلیارد آن مربوط به صدور خدمات فنی و مهندسی بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نمایشگاه‌های ایران در هرات، افخمی با بیان اینکه سیاست ایران توسعه روابط با دنیاست، افزود: کشورهای همسایه در اولویت ایجاد روابط صادراتی هستند؛ اما افغانستان برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چراکه جنس ایرانی در افغانستان شناخته شده است و باید حضوری هوشمندانه و تخصصی در این کشور داشته باشیم. وی بااشاره به اینکه فرصت افغانستان همیشگی نیست، بیان کرد: از آنجا که عزم دولت افغانستان این است که به سرمایه‌گذاران خارجی خدمات خوبی ارائه دهد، باید در کمترین زمان ممکن هم‌زمان با کاهش ریسک‌های تجاری، بازار افغانستان را در اختیار گرفت.
افخمی بااشاره به توانمندی شرکت‌های ایران در نخستین نمایشگاه تخصصی ایران در افغانستان تصریح کرد: باتوجه به نشست‌های تجاری برگزار شده برای بخش‌خصوصی دو کشور باید از فرصت‌های تجاری و صدورخدمات فنی و مهندسی در زمینه‌های استخراج معادن، راه و ساختمان‌سازی و انتقال فن‌آوری در افغانستان استفاده کرد.