2700 کارگر مشهدی در آستانه بیکاری
دنیای اقتصاد- با پلمپ انبارهای یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی توس مشهد، بیش از 2700 کارگر این کارخانه در آستانه بیکاری قرار گرفتند.
رحمت‌ا... پورموسی، دبیر کل کانون شوراهای اسلامی کار کشور با اعلام خبر احتمال بیکاری ۲۷۳۰ کارگر یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان چینی‌جات کشور، به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: اخیرا از طریق تماس‌های کارگران یک واحد بزرگ تولیدی مطلع شدیم که انبارهای این واحد در شهرک صنعتی توس مشهد با دستور مقامات قضایی پلمپ شده است و در حال حاضر ادامه تولید این کارخانه و امنیت شغلی کارگران آن با تهدید جدی مواجه است.
وی در ادامه با اشاره به اقداماتی که در زمینه رفع این مشکل از سوی مسئولان ذی‌ربط در دست انجام است، می‌افزاید: علی‌رغم تلاش‌هایی که مدیرکل کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی از طریق استانداری و دادگستری انجام داده‌اند، اما پلمپ انبارها هنوز گشوده نشده است. بنده هم در حال حاضر به عنوان نماینده کارگران در حال مکاتبه و تهیه گزارشی از این موضوع جهت ارائه حضوری به هیئت مدیره کانون شوراهای کار کشور هستم. پورموسی در پاسخ به سوالی درباره چرایی پلمپ انبارهای شرکت چینی مقصود می‌گوید: این تعطیلی به دلیل بدهی مالیاتی است. البته صاحبان کارخانه این بدهی را قبول دارند و خواستار مهلت برای پرداخت بدهی هستند و حتی حاضرند در سال آینده بدهی را با سودش بپردازند.
تحریم های ناجوانمردانه،علت نابسامانی وضع اقتصاد کشور
رییس کانون شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که اقتصاد کشور در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کند، می‌افزاید: چند سالی است که وضع اقتصادی کشور به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه خراب شده است و خیلی از شرکت‌ها با تعطیلی، تعدیل نیرو و تعویق پرداخت حقوق حتی ۶ ماهه مواجه بوده‌اند. در برنامه چهارم توسعه قرار بود ۳۰ درصد منابع کسب شده از طریق هدفمندی یارانه‌ها به تولید اختصاص داده شود که تعلق نگرفت و در مقابل آب و برق و گاز هم گران شد.
وی دلایل رسیدن اقتصاد کشور به وضعیت کنونی را افزایش نرخ ارز و رکود بازار، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تخریب بازار از طریق واردات، مشکلات ناشی از عدم نظارت بر بازار کار، عدم تثبیت قیمت‌ها، تجمیع عوارض، فشارهای بین‌المللی و از همه مهمتر شرایط ظالمانه تحریم‌ها برمی‌شمرد. پورموسی با اشاره به اهمیت حفظ اشتغال می‌افزاید: حفظ اشتغال کاری مهمتر از ایجاد فرصت شغلی جدید است، چراکه برای ایجاد هر شغل پایدار جدید باید حداقل ۲۵۰ میلیون تومان هزینه شود، اما متاسفانه در ماه پایانی سال که کارگران منتظر عیدی و پاداش پایان سال هستند یک واحد تولیدی در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. انتظار ما این است که به این شرکت که فرصت اشتغال برای٢٧٠٠نفر از فرزندان این استان را فراهم آورده و حتی یک روز در پرداخت حقوق و مزایای کارکنانش تاخیر نداشته است، فرصتی برای پرداخت بدهی مالیاتی‌اش بدهند.
به زودی خبر تعطیلی کارخانه را می شنوید
غلامرضا ایمانی، مدیرعالی گروه کارخانجات مقصود هم در پاسخ به خبرنگار ما با تایید خبر پلمب انبارهای این شرکت به دلیل بدهی مالیاتی می‌گوید: دو هفته‌ای است که ۳ انبار کالای ما که حاوی مواد اولیه و تولیدی بوده، پلمپ شده است و ما به تبع آن نمی‌توانیم محصول‌مان را تولید کنیم و به فروش برسانیم و به زودی خبر تعطیلی کارخانه را هم خواهید شنید. وی در پاسخی به سوالی مبنی بر علت پلمپ انبارهای این کارخانه می‌گوید: عدم پرداخت مالیات‌های ارزش افزوده، علت پلمپ انبارهای شرکت است و ما خواستار فرصتی برای پرداخت و تقسیط بدهی هستیم. مدیرعالی گروه کارخانجات مقصود در پاسخ به سوالی در مورد میزان بدهی مالیاتی این شرکت می‌گوید: عدد بدهی به طور دقیق مشخص نیست و مورد اختلاف است و انتظار ما این است که به ما فرصت بدهند و آن را تقسیط کنند که اگر این اتفاق بیافتد، در واقع سرمایه‌گذاری کرده‌اند، چراکه تولید ما باعث ایجاد ارزش‌افزوده برای کشور می‌شود و چون تولید می‌کنیم میزان مالیات بیشتری در آینده باید پرداخت کنیم که به نفع دولت است. حقوق پایان ماه کارمندان ما قریب به ۲ میلیارد تومان است و یا باید آن را بپردازیم یا این بدهی را تسویه کنیم.
ایمانی در ادامه با برشمردن مشکلاتی که امروز گریبان‌گیر تولیدکنندگان داخلی شده و باعث به وجود آمدن وضع موجود است، می‌افزاید: در شرایط رکود بازار کالاهای خارجی به صورت چشمگیر در بازار وجود دارند، کالاهایی که واردکنندگانشان در گمرک یا کم‌اظهاری کرده‌اند و یا اصلا اظهار نکرده‌اند و این موضوع به رکود بازار دامن زده است. از طرف دیگر نقدینگی واحدهای تولیدی و به ویژه واحدهایی که واردات کالا دارند به شدت دچار مشکل شده است و بحث ما این است که صنعت دچار عوامل ناخواسته شده که افزایش نرخ ارز از جمله آنهاست.
ایمانی می‌افزاید: در گذشته برای گشایش اعتبار ابتدا ۱۰درصد می‌پرداختیم و ۹۰ درصد باقی مانده هنگام رسیدن کالا به گمرک پرداخت می‌شد، اما در حال حاضر باید ۱۳۵درصد قیمت کالا قبلا پرداخت شود و بعضا تا ۳ماه هم باید در صف تامین ارز ایستاد.وی ادامه می دهد: مجموعا یک تولیدکننده باید بتواند حدود ۱۸ماه توان تامین نقدینگی در چرخه تولید را داشته باشد، علاوه بر اینکه دلار هم دیگر ۱۲۰۰تومان نیست و به ۳۰۰۰ تومان رسیده است. ایمانی در پایان با برشمردن مخاطراتی که بیکاری ۳ هزار کارگر می‌تواند برای دولت و جامعه داشته باشد، می‌افزاید: دولت باید بیمه بیکاری بپردازد و به ناهنجاری‌های اجتماعی‌ای که به واسطه بیکاری به جامعه تحمیل می‌شود نیز توجه داشته باشد. ما به صورت مستقیم مسئول ۳۰۰۰ خانواده هستیم، در مقابل یک واردکننده حتی مالیات تکلیفی دولت در مبادی ورودی را هم نمی‌دهد.