بالا آمدن سطح دریا و تهدید  زندگی میلیون‌ها انسان

طبق پژوهش‌های انجام شده، مشکل بالا آمدن سطح دریا که با انتشار گازهای گلخانه‌ای تشدید شده است؛ می‌تواند زندگی بیش از ۱۳ میلیون نفر را در آمریکا مختل کند که سه برابر تخمین‌های فعلی است. بالا آمدن سطح دریا جوامع ساحلی را از طریق سیل‌های ناشی از جذر و مد و موج‌های توفان‌زا به مخاطره می‌اندازد و اگر این انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح بالایی ادامه یابد، می‌تواند در قرن آینده سه فوت (هر فوت حدود ۳۰ سانتی‌متر است) یا بیشتر افزایش یابد و بسیاری از جوامع ساکن در خط ساحلی را تهدید کند. در مطالعه‌ای که در Nature Climate Change منتشر شد استدلال شده است که اکثر پروژه‌ها به‌طور گسترده شمار افرادی را که در معرض خطر هستند دست‌کم می‌گیرند؛ چرا که آنها رشد جمعیت را به حساب نمی‌آورند.

برای این مطالعه، نویسندگان آن با استفاده از داده‌های ناشی از National Oceanic و Atmospheric Administration تخمین‌های جمعیت آینده را با افزایش پیش‌بینی‌شده سطح دریا ترکیب کرده‌اند تا نشان دهند که میلیون‌ها نفر در معرض خطر قرار دارند: اگر سطح دریا تا ۳ فوت افزایش یابد، ۲/ ۴ میلیون نفر در معرض خطر هستند و اگر تا ۶ فوت افزایش یابد ۱/ ۱۳ میلیون نفر با خطر مواجه‌اند. متیو هانر یکی از نویسندگان در این مطالعه و دانشجوی دکترا در رشته جغرافیا در دانشگاه جورجیا می‌گوید: «اگر هیچ نوع محافظتی در برابر بالا آمدن سطح دریا انجام نشود ، باید آماده مهاجرت در مقیاس گسترده باشید». مطالعات اخیر نشان داده است که سطوح دریا به سرعت در حال افزایش است که شاید سریع‌ترین نرخ در ۲۸ قرن گذشته باشد و توفان جزر و مدی همراه آن، موجب دردسرهایی در مکان‌های نزدیک به زمین به‌خصوص در جنوب شده است. گرچه سطوح دریا در گذشته به‌طور قابل توجهی بالا و پایین شده است اما دانشمندان می‌گویند آنها در چندین هزار سال گذشته ثابت مانده‌اند.

هانر و همکاران او همچنین به یک اثر منطقه‌ای از افزایش سطح دریا پی برده‌اند. از جمعیت در معرض خطر، قریب به ۵ درصد در فلوریدا و ۲۰ درصد باقی در بخش‌های دیگر جنوب شرقی آمریکا خواهند بود. اگر سطح دریا تا حدود ۶ فوت افزایش یابد، در ۳۰ کشور بیش از ۱۰۰ هزار نفر با خطر مواجه‌اند. نویسندگان این پژوهش پیش‌بینی می‌کنند که هیچ کدام از ۲۲ ایالت ساحلی در آمریکا به علاوه واشنگتن از اثرات بالا آمدن سطح دریا مصون نیستند. این پژوهش نشان می‌دهد که اگر دریاها تا سال ۲۱۰۰ تا حدود ۶ فوت بالا بیایند، بیش از یک میلیون نفر در کالیفرنیا و بسیاری دیگر در نیویورک و نیوجرسی تحت تاثیر قرار می‌گیرند.براساس تخمین‌های جابه‌جایی ساکنان دهکده‌های ساحلی آلاسکا، محققان پیش‌بینی کرده‌اند که هزینه جابه‌جایی ۱/ ۱۳ میلیون نفر که با بالا آمدن سطح دریا ناچار به جابه‌جایی شده‌اند ۱۴ میلیارد دلار خواهد بود. به گفته هانر این مطالعه می‌تواند بر سیاست های منطقه‌ای مفید باشد.

هانر می‌گوید پیش‌بینی‌ها برای بالا آمدن سطح دریا اغلب در مقیاس بسیار کوچک انجام شده است؛ گرچه پیش‌بینی جمعیت اغلب در سطح یک کشور یا ایالت انجام شده است. آقای هانر و همکارانش با استفاده از داده‌های آماری واحدهایی مشابه با ناحیه‌های شهر را برای توسعه پیش‌بینی خود گروه‌بندی کردند و فرض را بر این گذاشتد که الگوهای توسعه مسکن در همان نرخ ادامه خواهد یافت. بنجامین استراس، که در زمینه افزایش سطح دریا در Climate Central (یک موسسه تحقیقاتی در زمینه تغییرات اقلیمی) مطالب بسیاری نوشته است می‌گوید او باور دارد که پژوهش جدید در شمار افراد در معرض خطر گزافه‌گویی کرده است؛ گرچه معتقد است که اکثر تخمین‌ها بسیار محافظه‌کارانه بودند. به گفته دکتر استراس «الگوهای توسعه فعلی در ادامه قرن حاضر به نظر شبیه یک آینده غیرمحتمل است. چرا که وقتی سطوح دریا به بالا آمدن ادامه می‌دهند و مشکلات ساحلی به‌طور مشهود واضح می‌شوند، الگوی توسعه ساحلی و مستغلات باید تغییر یابند». دکتر استراس همچنین می‌گوید این مدل طغیان آب فاقد برخی اختلافات مختصر است که در مطالعات دیگر با موضوع بالا آمدن سطح دریا نشان داده شده است. بخش‌های مختلف آمریکا شاهد سطوح متفاوت بالا آمدن سطح دریا در لحظات خاصی خواهد بود. او می‌گوید: به عنوان مثال منطقه ساحلی لوئیزیانا و چساپیک شاهد نرخ‌های سریع‌تر تغییر خواهند بود؛ چرا که زمین آنجا در حال نشست کردن است.

پژوهش دیگری که در Nature Climate Change منتشر شده است نیاز به مدل‌سازی را برجسته می‌سازد و این موضوع را در نظر می‌گیرد که چگونه سواحل گوناگون به بالا آمدن سطح دریا واکنش نشان خواهند داد. این مطالعه توسط تعدادی از اعضای سازمان زمین‌شناسی آمریکا و محققی از موسسه Goddard از سازمان ناسا انجام شده است و نشان می‌دهد که چندین اکوسیستم در شمال شرقی مانند مرداب‌ها و سواحل که تغییرات را تحمل می‌کنند اما در عین حال ممکن است خود را با بالا آمدن سطح دریا وفق دهند. نواحی شهری و توسعه‌یافته به‌دلیل خط ساحلی سخت بیشتر مستعد سیل یا زلزله هستند. اریکا لنتز که نویسنده راهبر و محقق زمین‌شناس در سازمان زمین‌شناسی آمریکاست می‌گوید در اکثر مناطق درجه سیلابی که در پژوهش هانر پیش‌بینی شده را رخ نخواهد داد. آقای هانر که جمعیت‌شناس است می‌گوید او هیچ نوع پیش‌گویی در مورد احتمال سناریوهای خاص سطح دریا نکرده است اما به‌جای آن بر اثرات این سناریوها بر افراد تمرکز داشته است. همه این سه دانشمند به درجه نااطمینانی در هرکدام از این پیش‌بینی‌ها اعتراف دارند. هانر می‌گوید «ما چیزی برای مقایسه این مورد نداریم. ما فقط نمی‌دانیم که مردم در مواجهه با این موارد چگونه برخورد می‌کنند».