دنیای اقتصاد: مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: متوسط تولید گندم در استان ۴.۲ تن در هکتار است.. رضا افلاکی با اشاره به تنش‌های گرمایی و سرمازدگی‌ها در استان اصفهان، اظهار کرد: متوسط تولید گندم در استان ۴.۲ تن در هکتار است. وی با بیان اینکه بهبود تولیدات گیاهی در بخش باغبانی و محصولات گلخانه‌ای در برنامه‌های جهاد کشاورزی قرار دارد، افزود: گندم، جو و کلزا جزو محصولات استراتژیک استان قرار دارد و برای کشت آنها برنامه‌ریزی ویژه‌ای صورت گرفته است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بسیج سازندگی، بیان کرد: ۱۶ هزار و ۵۶۹ نفر در استان با موضوع اقتصاد مقاومتی همچون پرورش طیور، صنایع تبدیلی کشاورزی، قارچ خوراکی در سال گذشته آموزش دیده‌اند. وی با اشاره به وجود ۱۷۰هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی، گلخانه، دام‌پروری، باغبانی و غیره در استان، اظهار کرد: در گذشته ۵ هزار و ۳۸۰ نفر ـ روز آموزش مهارتی به صورت رسمی برای بهره‌برداران برگزار شده است.

افلاکی با اشاره به تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در استان اصفهان، تصریح کرد: این ستاد به ریاست استاندار تشکیل شده و جهاد کشاورزی استان یکی از کارگروه‌های ستاد را برعهده دارد. وی با بیان اینکه اجرای نظام نوین ترویج را در دستور کار خود داریم، گفت: یک شهرستان استان اصفهان به عنوان پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب شد و در حال حاضر وارد آموزش‌های تخصصی شده‌ایم.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: در سطح استان بهره‌بردارانی تحت عنوان مددکاران ترویجی فعال‌ هستندکه در حال صدور کارت‌های الکترونیکی برای این افراد هستیم تا جامعه اطلاعاتی خود را تکمیل کنیم. وی تصریح کرد: ارائه بسته‌های آموزشی، مجلات اطلاع‌رسانی، بارگذاری مستندهای آموزشی بر روی سایت سازمان برای نخستین‌ بار در کشور و تهیه بروشورهای ترویج کشاورزی با محوریت تولید محصولات سالم و مدیریت خشکسالی از دیگر اقدامات مدیریت ترویج هماهنگی کشاورزی در استان اصفهان است.

افلاکی با اشاره به تشکیل ۱۳۷ شرکت خدمات فنی و مشاوره‌ای در حوزه کشاورزی در استان اصفهان، بیان کرد: این شرکت‌ها در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی حدود ۸ سال گذشته تشکیل شده‌اند و به دلیل جذب نیرو توسط سازمان جهاد کشاورزی استان، تعداد این شرکت‌ها با کاهش نیرو، به ۶۷ شرکت رسیده است. وی ادامه داد: بنابراین، این شرکت‌ها نیروهای زبده خود را از دست داده‌اند و سازمان جهاد کشاورزی در راستای تقویت این شرکت‌ها تلاش کرده تا به جای فروش سم و کود به رسالت اصلی خود که همان خدمات فنی و مشاوره‌ای است، عمل کنند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: در سطح استان ۴۷ مرکز خدمات کشاورزی در حال همکاری با مدیریت‌ها هستند، اکنون در صدد سازمان‌دهی و تجهیز مراکز هستیم و اقدامات خوبی در این زمینه شکل گرفته است.

وی با اشاره به موضوع نمایشگاه‌های کشاورزی، گفت: سال گذشته با تعاملات خوبی، شاهد برگزاری سه نمایشگاه بزرگ ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، دام، طیور و آبزیان و تکنولوژی و نهاده‌های کشاورزی در سطح استان بودیم و توانستیم تمام فعالان و کارشناسان صنعت کشاورزی را دور هم جمع کنیم.

افلاکی اضافه کرد: سال جاری نیز همین راه را ادامه داده‌ایم که تاکنون نمایشگاه آبیاری و تجهیزات کشاورزی در همین راستا برگزار شده است. وی با بیان اینکه در سال جاری بیش از ۳۵ هزار نفر ـ آموزش به صورت رسمی توسط سازمان جهاد کشاورزی صورت گرفته است، اظهار کرد: طراحی نشریه‌های الکترونیکی به‌صورت اندروید و همکاری و امضاء تفاهم‌نامه بین نظام صنفی مهندسان کشاورزی برای مباحث آموزشی از جمله برنامه‌های سازمان در بخش آموزش در سال جاری است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: با ضرورت‌ها و تهدیدات بخش کشاورزی، چهار کارگاه ویژه منطقه‌ای را در حال برگزاری داریم و برپایی کارگاه‌های تولید محصولات سالم و ویژه با استقبال خوبی روبرو شده است. وی ادامه داد: همچنین کارگاه‌های حفظ کاربری اراضی کشاورزی نیز در سراسر استان به صورت منظم برگزار می‌شوند، کارگاه‌های آموزشی در ارتباط با روش‌های آبیاری‌های نوین و تیپ و نقش هواشناسی در کشاورزی برپا است.

افلاکی تصریح کرد: در سال جاری از ۳۵ کشاورز نمونه استانی تجلیل به عمل آمد که پنج نفر از آنها به عنوان کشاورزان نمونه ملی شناخته شده و از آنها تقدیر شد. وی با اشاره به آموزش ۶۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در سال ۹۵، گفت: در سال آینده با اجرای طرح نوین ترویج کشاورزی در استان اصفهان تمام عرصه‌های کشاورزی بلوک‌بندی شده و کارشناسان جهاد کشاورزی به صورت مستمر این عرصه‌ها را رصد می‌کنند، در این طرح ۱۹۰۰ هکتار از اراضی استان تحت پوشش قرار می‌گیرد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به اجرای طرح نوین ترویج کشاورزی از مهر سال آینده اشاره کرد و افزود: ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی، پهنه‌بندی و واگذاری اراضی کشاورزی به کارشناسان ناظر و استقرار مدیریت دانش بین کشاورزان به صورت مستمر ۳ هدف اصلی اجرای این طرح‌اند. وی پیرامون نمایشگاه دام، طیور و آبزیان و نمایشگاه نهاده‌ها و تکنولوژی در استان اصفهان، تصریح کرد: این دو نمایشگاه به ترتیب از ۳ تا ۶ بهمن‌ ماه و ۱۱ تا ۱۴ همان ماه در محل نمایشگاه‌های استان اصفهان برگزار می‌شود.