نسبت مال‎های مشهد با اقتصاد مقاومتی؟!

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- تأکید بر بازنگری در اقدامات اقتصادی آستان قدس رضوی از جمله پروژه‎های «مشهد مال» و «جهان مال» از نکات قابل توجهی بود که تولیت آستان قدس در مراسم تودیع و معارفه قائم مقام این تولیت به صراحت درباره آن سخن گفت.

حدود سه سال پیش بود که اجرای پروژه «مشهد مال» در زمینی به وسعت هشت هکتار و با زیربنایی به مساحت حدود ۵۰۰ هزار مترمربع درتقاطع بلوارهای خیام و سجاد مشهد شروع شد؛ پروژه‎ای که شامل کاربری‌هایی از قبیل مرکز خرید، هتل پنج ستاره، شهربازی سرپوشیده، هایپر مارکت، سالن‌های سینما، دفاتر اداری و پارکینگ طبقاتی است و از بدو آغاز احداث آن حرف و حدیث‎های زیادی داشت و هر از گاهی انتشار اخباری مبنی بر تخلفات صورت گرفته در آن سوژه رسانه‎های خراسان رضوی بود.شائبه‎هایی در خصوص صدور مجوز کمیسیون ماده پنج برای تغییر کاربری زمین مشهد مال، قطع ۲۸۰۰ اصله درخت برای اجرای این پروژه، طرح سؤالاتی از این قبیل که مشهد به ویژه بخش مرفه‌نشین آن نیاز به چنین مجموعه گسترده‌ای دارد؟ چرا این پروژه در مناطق کم‎برخوردار شهر بنا نمی‌شود تا این مناطق نیز توسعه یابند؟ آستان قدس با چه مجوزی، از زمین‌های وقفی درآمدزایی می‌کند؟ و ... از جمله این حرف و حدیث‎ها بود که هر از گاهی مسئولان آستان قدس رضوی را در دفاع از این پروژه به پاسخگویی وا می‎داشت.

«جهان مال» که برخی آن را «مشهد مال ۲» نیز می‎نامند، یکی دیگر از پروژه‎های اقتصادی مجموعه آستان قدس رضوی است که همانند مشهد مال حرف و حدیث‎های پیرامون آن کم نبوده و نیست؛ جهان مال یکی از بزرگ‎ترین پروژه‎های شهری مشهد محسوب می‎شود که در دو قطعه زمین به مساحت‌های حدود ۶۵ هزار مترمربع و دیگری ۱۹ هزار مترمربع در ضلع جنوب شرقی میدان جانباز احداث خواهد شد؛ تخریب فضای سبز و قطع درختان زمین‎ این پروژه به ویژه بعد از تأکیدات رهبر انقلاب در اسفند ماه ۹۳ مبنی بر حفظ باغات و محیط زیست از جمله انتقاداتی بود که به اجرای این پروژه وارد شد و موجی از مخالفت‎ها در برابر احداث آن شکل گرفت. حالا تولیت جدید آستان قدس رضوی طی سخنانی در مراسم تودیع و معارفه قائم مقام این تولیت صراحتا بر لزوم بازنگری در فعالیت‎های اقتصادی آستان قدس به ویژه پروژه‏های «مشهد مال» و «جهان مال» تأکید و با حضور برندهای خارجی در آینده، نسبت این مجموعه‎ها را با اقتصاد مقاومتی مورد سؤال قرار داده است.

نباید به وضع موجود اکتفا کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در این مراسم خواستار بازنگری فعالیت بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی در این فرایند شد و گفت: کارهای اقتصادی از نوع مشهد مال و جهان مال نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد؛ امروز باید این سوال را مطرح کنیم که این مجموعه‎ها با حضور برندهای خارجی در آینده چه نسبتی با اقتصاد مقاومتی دارند؟ وی در بخشی از این مراسم هم‏چنین با بیان اینکه اسکان در کمپ‌ها شایسته زائران حضرت رضا(ع) نیست، اظهار کرد: کمپ‌ها برای موارد بحرانی استفاده می‌شود، نه برای شهر مشهد مقدس که به طور سالانه و مستمر پذیرای حدود ۲۵ میلیون زائر است. تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تجلیل از اقداماتی که طی سال‌های متمادی در آستان قدس رضوی انجام شده است، تصریح کرد: نباید به وضع موجود اکتفا کنیم و باید با پویایی، کارکارشناسی، جزم علمی، عزم عملی و هزم اندیشی به سمت تعالی اقدامات آستان قدس رضوی حرکت کنیم. رئیسی بر تحول اداری در مجموعه آستان قدس رضوی تأکید کرد و گفت: در آستان قدس رضوی بخش‌هایی وجود دارند که باید با یکدیگر ارتباط سازمانی پیدا کنند و یکپارچگی و انسجام در فرایندهای کاری ایجاد شود. تولیت آستان قدس رضوی به تلاش‌های ارزشمندی که طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تحت مدیریت تولیت فقید، آیت الله واعظ طبسی در آستان مقدس حضرت رضا(ع) صورت گرفته است، اشاره و اظهار کرد: همچنان فضای بسیاری برای ارتقاء و پیشرفت در آستان قدس رضوی وجود دارد و برای تحقق این امر باید با نگاهی نو، توأم با خلاقیت در حوزه‌های مختلف و متناسب با مفاد حکم مقام معظم رهبری گام‌های بلندی برداشته شود. وی با اشاره به منشور هفت گانه رهبر انقلاب در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی، گفت: این حکم سند بالادستی و انتظار عمومی از آستان قدس رضوی است؛ اگر ارتباط سازمانی به درستی ایجاد نشود، بخش‌های مختلف به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و این امر مدیریت و نظارت را مشکل می‌کند.

نسبت مال‎های مشهد با اقتصاد مقاومتی؟!