هنرمند هرگز سود نمی‌برد
لی‌لا رضایی کنسرت روزبه نعمت الهی اخیرا با تبلیغات گسترده‌ای برگزار شد و این خواننده در مقابل تعداد زیادی از طرفدارانش روی صحنه رفت. نعمت اللهی از آن دسته خواننده‌هایی است که همیشه با حاشیه‌های زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. هرچند علاقه‌ای به حاشیه‌ها ندارد. تبلیغات گسترده کنسرت این خواننده حرف و حدیث‌های زیادی به وجود آورد. با او درباره این مسائل به گفت‌وگو نشسته‌ایم.


کنسرتی که اخیرا برگزار کردید تبلیغات گسترده‌ای داشت و همین موضوع با انتقاد زیادی روبه‌رو شد. فکر می‌کنید دلیل این انتقاد‌ها چه بود.
من فکر می‌کنم که بیشترین نقدها از طرف تهیه‌کننده‌ها بود و متاسفانه از طرف برخی از همکاران خودم هم بوده است. با این همه احساس می‌کنم که این راه تبلیغات بعد از این کنسرت برای خیلی‌ها باز شده است. در همه جای دنیا برای برگزاری کنسرت‌ها تبلیغات وسیعی صوت می‌گیرد؛ اما نمی‌دانم چرا در ایران این رسم مرسوم نیست.
فکر می‌کنید به دلیل اینکه بعداز مدت‌ها برای یک خواننده پاپ چنین اتفاقی افتاد، این حساسیت‌ها ایجاد شد؟
به اعتقاد من تبلیغات کنسرت خواننده‌ها باید وسیع باشد و اگر امکانات اطلاع‌رسانی خوبی داشته باشند، بهتر می‌توانند کنسرتشان را برگزار کنند. در واقع برای احترام به مخاطب هم خیلی خوب است که اطلاع‌رسانی وسیع باشد، چون کسانی که صرفا مجله، روزنامه، اینترنت و سایت خاصی را نمی‌شناسند و دنبال نمی‌کنند هم از زمان برگزاری کنسرت‌ها مطلع می‌شوند.
البته برای خیلی‌ها این اتفاق نمی‌افتد و همه چنین روابطی ندارند. شاید هر خواننده‌ای نتواند با شرکت‌های معتبر ارتباط برقرار کند. چون این اتفاق نمی‌افتد، می‌توانیم بگوییم که آنها به شعور مخاطبشان احترام نمی‌گذارند؟
نه این طور نیست، من فکر می‌کنم اگر هر کسی تلاش کند، کمپانی معتبری را پیدا می‌کند. خوشبختانه کمپانی‌های زیادی وجود دارند که حاضرند با هنرمندان و خوانندگان همکاری کنند. این روزها با توجه به شرایطی که وجود دارد خیلی از شرکت‌ها خودشان دوست دارند که حامی هنر باشند و این کار را هم می‌کنند؛ اما اینکه تا چه اندازه خود خواننده یا تیمی که برگزار‌کننده این کنسرت‌ها است برایشان اهمیت دارد که برای برقراری چنین روابطی وقت صرف کنند، بحث دیگری است. آیا هنر ایران به‌ویژه موسیقی ظرفیت اجرای چنین کارهایی را دارد؟ یعنی هزینه‌ای که صرف تبلیغات می‌شود از طریق کنسرت و آلبوم جبران شدنی است؟ یک هنرمند هیچ وقت از انتشار یک آلبوم و شاید اجرای یک کنسرت سود نخواهد برد. تنها سودی که می‌برد حضور طرفدارانش در سالن است. این نکته را به جرات می‌توانم بگویم. شاید این همه تبلیغات برای کمپانی دسینی و این تعداد نوازنده در شب‌های کنسرت و حضورشان روی استیج هیچ توجیه اقتصادی نداشت و سودی عاید خواننده نشد؛ ولی آن عشقی که نفس به نفس درمقابل طرفداران من اتفاق افتاد، برایم کافی بود.
شما همیشه یکی از پرحاشیه‌های موسیقی هستید. فکر می‌کنید این حاشیه‌ها بیشتر بر چه مبنایی و در چه راستایی به‌وجود می‌آید؟ مثلا هنگام برگزاری کنسرت روی همین بنرهای تبلیغاتی بحث‌های زیادی می‌شد. تا جایی که خواسته شد بنرها از سطح شهر جمع‌آوری شوند.
در موسیقی کشور به ویژه موسیقی پاپ مافیای پررنگی وجود دارد. در بهترین روزهای سال، سالن‌ها همیشه رزرو می‌شوند و ما مجبوریم در روزهایی خیلی معمولی اجرا داشته باشیم. قصدم این بود که در اولین تعطیلی مهرماه کنسرتی برگزار کنم که چهارشنبه اش تعطیل بود و پنج‌شنبه و جمعه را هم بر اساس تجربه تعطیل می‌کردند. همیشه سعی کرده‌ایم که مخالف جهت آب رودخانه حرکت کنیم.
من همیشه گفته‌ام هنرم را مدیون وجود خداوند هستم و هیچ چیزی در مقابل هنر خدا نیستم؛ جز اینکه آیینه‌ای از لطف هنر خداوند را منعکس می‌کنم. به هر حال چند روز قبل از اینکه کنسرت برگزار شود بنرها پایین آمد و من بارها تهدید شدم. متاسفانه ازهر جایی که پیگیری کردم متوجه شدم که این اتفاق از سوی تهیه‌کننده‌ها، مافیای موسیقی و همکاران خودم آب می‌خورد. تنها حرفی که می‌توانم بزنم این است که هدفم باز برگزاری کنسرت و شکل‌گیری بهترین اتفاق برای کسی است که بلیت می‌خرد.
به قیمت بلیت کنسرت‌ها اعتراض دارید؟
بلیت‌ها نباید بین ۳۰ تا ۹۰ هزارتومان قیمت‌گذاری شود. باید سالن‌های بزرگ در اختیارمان باشد و بلیت‌های کنسرت‌هایمان حداکثر ۳۰ هزارتومان فروخته شود. تمام هدفم این است که به زودی با همکاری اسپانسرها این اتفاق بیفتد. دلم می‌خواهد همه کسانی که دوست دارند و نمی‌توانند در کنسرتم حضور داشته باشند. قرار نیست قشر خاصی به کنسرت من بیاید. من هیچ وقت زیر چتر هیچ مافیایی در موسیقی ایران نبوده و نخواهم بود.
خیلی‌ها بر این باورند که شما خودتان در این مافیا حضوری پررنگ دارید؟
صادقانه می‌گویم درهیچ مافیایی عضو نیستم و نخواهم بود.
شما از معدود خواننده‌هایی هستید که به لحاظ اقتصادی بر روی موسیقی حساب باز نکرده‌اید و به راحتی این حرف را می‌زنید؛ اما خواننده‌های دیگر این امکان برایشان فراهم نیست و حتی عده‌ای از این راه ارتزاق می‌کنند. آنها چه باید بکنند؟
من فقط درباره خودم می‌توانم بگویم، اگر روزی از گرسنگی بمیرم، حاضر نیستم به شخصیت و انتخاب مخاطبم توهین کنم.
من به مخاطبم احترام می‌گذارم و سعی می‌کنم کاری را انجام بدهم که در شأن وشخصیت اوست. همیشه دغدغه‌ام بوده کنسرتی برگزار کنم که مخاطب از اجرای آن رضایت داشته باشد.