اوانز زیر سایه کلارکسون

برنامه خودرویی تاپ‌گیر به‌عنوان فراگیرترین برنامه تلویزیونی جهان شناخته می‌شود. به تازگی فصل جدید این برنامه در حال پخش است. فصل بیست‌وسوم تاپ‌گیر در حالی روی آنتن رفته است که از مجری‌های مشهور این برنامه خبری نیست. چالش‌های فصل جدید نیز از همین جا آغاز می‌شود. درست از جایی که کریس اوانز جای جرمی کلارکسون قرار گرفته است. در همین چند قسمت پخش شده کاملا مشخص است که اوانز نمی‌تواند موفقیت‌های کلارکسون را تکرار کند و تاپ‌گیر انگار چیزی کم دارد. این نخستین بار نیست که مجریان تاپ‌گیر تغییر می‌کنند. از دهه ۷۰ میلادی که این برنامه آغاز شد چند سری مجری را به خود دیده است. اما ترکیب کلارکسون، هموند و می‌یک ترکیب رویایی در این برنامه بود و با حضور این سه نفر به‌عنوان مجری بود که تاپ‌گیر به شهرت جهانی رسید و عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی را کسب کرد.

کریس اوانز نه صدای پرطنین کلارکسون را دارد و نه جثه بزرگ او را تا در همان نگاه اول روی بیننده تاثیر گذاشته و او را جلب کند. مشکل بعدی این است که کلارکسون نیاز نداشت تا خود را در چارچوب‌های برنامه بگنجاند، اساسا هر کاری که می‌کرد خود برنامه بود. اما کریس اوانز مدام باید خودش را در قالب‌های تاپ‌گیر بگنجاند. حرکات و صحبت‌هایش هم مدام با مجریان قبلی به ویژه کلارکسون مقایسه می‌شود. همین مساله اجازه نمی‌دهد او خودش باشد و برنامه را به روش خود اجرا کند.

مورد دیگری که اجازه نمی‌دهد تاپ‌گیر اوانز به دلچسبی تاپ‌گیر کلارکسون باشد این است که بینندگان در طول ۱۳ سالی که سه مجری قبلی کار را دست داشتند، پذیرفته بودند که آنها در کارشان استاد هستند. ماشین‌ها را می‌شناسند، رانندگان خوبی هستند و می‌توانند ماشین‌ها را به چالش بکشند. از همه مهم‌تر اینکه آنها خودشان عشق ماشین هستند و صرفا به‌عنوان شغل به برنامه تاپ‌گیر نگاه نمی‌کنند. این مورد آخر در همراهی بیننده عشق ماشین برنامه تاپ‌گیر با مجریان آن از همه مهم‌تر بود. اگر چه کریس اوانز نیز قبلا برنامه‌هایی در مورد ماشین‌ها اجرا کرده است اما بیننده او را بیشتر به‌عنوان یک مجری در شاخه‌های مختلف می‌شناسد که برنامه‌ای را که به او پیشنهاد می‌شود اجرا می‌کند. فرقی هم ندارد که برنامه‌ای در مورد ماشین‌ها باشد یا ساختمان‌سازی! مجموعه این موارد باعث می‌شود تاپ‌گیر کریس اوانز لطف و دلچسبی تاپ‌گیر جرمی کلارکسون را نداشته باشد.