یک طرح اقتصادی برای طبقه متوسط
باراک اوباما احیای آمریکا واقعیت دارد. با یک رشد اقتصادی، آب رفتن بدهی‌ها، تقویت صنایع و انفجار تولید انرژی ما توانستیم از دست رکود خلاص شویم و تاریخ را دوباره به دست خودمان بنویسیم. اینک می‌توانیم انتخاب کنیم که آینده چه شکلی باشد. آیا ما می‌خواهیم که این اقتصاد فقط برای عده معدودی نتیجه بخش باشد یا اینکه به دنبال اقتصادی خواهیم بود که هدف آن ایجاد افزایش درآمد و رشد فرصت‌ها برای همگان به‌طور یکسان است.
در سخنرانی که در بیستم ژانویه در «وضع اتحادیه» داشتم، بر اقتصاد طبقه متوسط متمرکز شدم، زیرا این طبقه باعث می‌شود که اقتصاد جدید آمریکا به سمت جلو حرکت کند. به‌عنوان یک کشور، ما نیاز داریم تا کارهای بیشتری را انجام دهیم تا درآمدها افزایش پیدا کند و هر کس در هر سنی این شانس را داشته باشد تا مهارت‌های کاری خود را افزایش دهد تا از این طریق بتواند حقوق بیشتری به دست آورد. ما باید رقابتی ترین اقتصاد دنیا را برای کسب و کارهایمان به وجود آوریم.
من به کنگره، بودجه‌ای ارائه خواهم داد که در قرن بیست و یکم به اقتصاد طبقه متوسط جان دوباره‌ای خواهد داد. نخست، پیشنهادهایی که ارائه کرده‌ام بر این مبنا استوار خواهد بود تا سرمایه‌هایی را که برای تداوم رشد اقتصادی‌مان لازم است فراهم کنم. این موضوع در مورد امنیت ملی‌مان نیز صدق می‌کند.
ما قطب‌های ساختی پیشرفته‌ای را ایجاد خواهیم کرد، زیرساخت‌های آسیب دیده‌مان را از نو خواهیم ساخت، با باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مبارزه خواهیم کرد و عصری بنا خواهیم کرد که در آن دقت و صحت داروهایمان در برابر بیماری‌هایی که جان سخت هستند افزایش پیدا کند و راه‌های درمانی تازه‌ای پیدا خواهیم کرد تا به جنگ بیماری‌هایی مثل دیابت و سرطان برویم. ما به والدین اجازه استفاده بیشتر از مرخصی‌های استعلاجی خواهیم داد و به همه آمریکایی‌ها این شانس برابر را خواهیم داد تا در هر سنی که هستند بتوانند مهارت‌های خود را افزایش دهند. این امر شدنی است. ما با کالج‌های رایگانی که ایجاد خواهیم کرد این شانس را به همه آمریکایی‌‌ها خواهیم داد و دولت مسوول این دانشجوها خواهد بود. آمریکا همچنین در قرن بیست و یک در زمینه نظامی‌گری نیز سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا بتواند در برابر چالش‌های جهانی با قدرت ظاهر شود. این طرح‌ها «شدنی» هستند. اینها طرح‌هایی هستند که هر دو حزب باید قادر باشند از آن حمایت کنند.
اما برخی از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان اغلب مخالف هزینه کردن برای طرح‌های اینچنینی هستند. با افتخار اعلام می‌کنم، از زمانی که زمام امور را به دست گرفته‌ام، ما سریع‌ترین کاهش بدهی‌ها را پس از جنگ جهانی دوم تجربه کرده‌ایم. بودجه‌ای که تنظیم کرده‌ام، برای چنین پیشرفت‌هایی بنا شده است. پیشرفت‌هایی در زمینه اصلاحات در حوزه سلامت، مالیات و سیستم نامساعد مهاجرت. اگر راه‌های «در رو» را برای ثروتمندان آمریکایی فراهم کنیم تا از پرداخت مالیات فرار کنند موجب می‌شود که اعتماد سایر آمریکایی‌ها از ما سلب شود. در حقیقت ما از طرحی استفاده می کنیم که با کاهش مالیاتی خانواده‌های طبقه متوسط موافق است. اگر کنگره با بودجه ارائه شده موافقت کند، اقتصاد ما با تجربه‌ای پایدار در حوزه مالی روبه‌رو خواهد شد، بدهی‌هایمان کاهش خواهد یافت و آنچنانکه لازم است در درآمد ناخالص ملی برای همه در نظر گرفته خواهد شد.، البته عقل سلیم حکم می‌کند برای پیشرفت در آینده نباید به کسری بودجه‌مان اضافه کنیم. ما لازم است صفحه‌ای را که به بحران‌های تولیدی در سال‌های اخیر توسط بودجه‌های ارائه شده ایجاد شده است نگاه مجددی بیندازیم. بهبود اقتصادی آمریکا زمانی دچار سکته شد که کنگره باعث تعطیلی دولت شد زیرا ایمان لازم به بودجه را نداشت و از این رهگذر اعتبار آمریکا به خطر افتاد. ما دیگر توان کاری مشابه را نداریم. ما باید توافق بودجه دو حزبی را که در سال 2013 آن را امضا کردم از نو بنا کنیم، زیرا به ما کمک کرد که برخی از امور خودسرانه را پایان و بودجه سراسر کشور را کاهش دهیم، موضوعی که به نام «جداسازی» شهرت پیدا کرد. توافق سال گذشته موجب شد که با رشد اقتصادی قابل توجهی روبه رو شویم بدون اینکه به بخش مالی خود فشار غیر‌معقولی وارد آوریم. ما قادر بودیم که روی اولویت‌های ملی سرمایه‌گذاری کنیم در حالی که میزان کسری بودجه‌مان از سال 2007 به این سو در بهترین حالت خود بود. به منظور افزایش سریع‌تر دستمزدها و درآمدها لازم است که قدم بعدی را برداریم. به همین دلیل است که بودجه من کاملا به عکس «کاهش بودجه» بر اساس اولویت‌های ملی در سال 2016 خواهد بود. این موضوع با افزایش تامین وجه دفاعی مان تطابق دارد. به همین دلیل اگر کنگره طرح مرا نپذیرد و این کاهش‌های اختیاری را لغو کند، اقتصاد و حوزه دفاعی ما با خطراتی روبه رو خواهد شد. سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های کلیدی به حالت 10 سال قبل بازخواهد گشت و به پایین‌ترین حد از سال 1995 خواهد رسید. همچنین موجب خواهد شد که تورم رشد کند، موضوعات تحقیقی و آموزش و پرورش، زیر‌ساخت‌ها و امنیت ملی با خطر روبه‌رو شود، اما اگر کنگره رای مثبت به بودجه بدهد، ما اطمینان پیدا خواهیم کرد که دیگر با «جداسازی» دیگری مواجه نخواهیم شد و هزینه‌های غیرموثر را کاهش خواهیم داد و راه‌های فرار مالیاتی را بسته نگه خواهیم داشت. بودجه‌ای که به کنگره فرستاده‌ام، طرحی برای موفقیت در شرایط جدید اقتصادی است. می‌دانم در کنگره جمهوری‌خواهانی هستند که با رویکردم موافق نیستند. می‌خواهم به آنها بگویم که من هم آماده شنیدن عقاید شما هستم، به من بگویید که چگونه می‌توانیم نیازهای در حال رشد طبقه متوسط را پاسخگو باشیم.
ما نمی‌توانیم وانمود کنیم که مراقبت از کودکان یا دانشگاه بچه‌ها برای ما اهمیت ندارد، یا اینکه به طبقه متوسط بگوییم که دیگر هیچ کاری از دستمان بر نمی‌آید.ما همچنان باید کارهای بیشتری بکنیم. به‌عنوان یک کشور، لحظات سخت‌تری را از سر گذرانده‌ایم. ما یک پایه جدید بنا گذاشته‌ایم. ما آینده‌ای تازه رقم زده‌ایم و من همچنان مشتاق کار کردن هستم.
منبع: هافینگتون پست