کارکنان جوان بانک در ورزش خوش درخشیدند

بانک توسعه تعاون بانک جوانی است با چهارصد شعبه و ٣٥٠٠ پرسنل که ٨٨درصد نیروهایش تحصیلات دانشگاهی دارند؛ نیروهایی تحصیل کرده، جوان و با انگیزه و انرژی؛ آماری که هیچ یک از بانک‌های کشور از آن برخوردار نیستند. این مطالب را حجت الله مهدیان سرپرست بانک توسعه تعاون، در گفت وگو با ما بیان کرد. به گفته او، با آنکه این بانک تنها هفت سال از عمرش می‌گذرد، اما با داشتن منابع انسانی جوان و پرشور و شوقش توانسته نتایج چشمگیری در المپیادهای بین بانکی به دست آورد و حرفهای زیادی برای گفتن در میدان‌های ورزشی داشته باشد. وی همچنین هدف از برگزاری المپیاد ورزشی بانک توسعه تعاون را که هرسال در یکی از استان‌های کم برخوردار برگزار می‌شود، ایجاد و حفظ انگیزه و نشاط در پرسنل بانک می‌داند. امسال اما المپیاد ورزشی این بانک جوان در استان زنجان با شعار»زنجان، میزبان مهربان» برگزار شد.

***

اهداف بانک توسعه تعاون از برگزاری المپیاد ورزشی چیست؟

بانک توسعه تعاون بانک جوانیست و در واقع جدیدترین بانک دولتی هستیم که فقط هفت سال از عمر و قدمت آن می‌گذرد. ١٥ مرداد سالگرد تاسیس بانک بود. بانک جوان نیروهایش هم جوان است.تمام نیرو‌های ما از نظر سنی بین ٢٤ تا ٤٠ سال هستند. من از بانک مسکن به بانک توسعه تعاون مامور شدم و دو سال است در این بانک خدمت می‌کنم. به هرحال بانکی که جوان است نیاز به شادابی و نشاط بیشتر دارد و نیروهای ما به ورزش بسیارعلاقمندند. هدف از برگزاری المپیاد ورزشی بانک هم این است که انگیزه و نشاط نیروهایمان را حفظ کنیم و در آنها انگیزه رقابت سالم به وجود آوریم.

واکنش پرسنل بانک از برگزاری این المپیاد تاکنون چه بوده است؟

طی دو سالی که در این بانک بودم، پارسال المپیاد ورزشی را در یزد برگزار کردیم، البته در یزد و یاسوج که در رده‌ی بزرگسالان و پیش کسوتان بود. منظورم از پیش کسوتها نیروهای٤٠ سال به بالا هستند که تعدادی از آنها در یاسوج بودند و المپیاده‌ها با رده‌ی بزرگسالان در یزد با فاصله برگزار شد. امسال برای اینکه این همایش ورزشی هماهنگ تر و با شکوه تر برگزار شود، دوالمپیاد را یکی کردیم و رشته‌ها را تنوع بخشیدیم که شامل رشته‌های بیشتری شد و در حال حاضر همه را طی دو هفته‌ی کاری در استان زنجان برگزار کردیم. سال گذشته همکاران اداره‌ی رفاه بازخورد‌ها را گزارش دادند و برگزاری المپیاد را بسیارمثبت ارزیابی کردند. من هم در مراسم اختتامیه پارسال شرکت کردم. درمراسم افتتاحیه هم مدیر عامل بانک دکتر سبحانی به عنوان عضو هیات مدیره شرکت کردند. امسال که مدیرعامل در حال عوض شدن است و من به طور موقت سرپرستی بانک را به عهده دارم، وظیفه داشتم در خدمت دوستان در زنجان باشم. همانطور که گفتم، بازخورد پارسال بسیار خوب بود و در اختتامیه بچه‌ها خیلی سرحال، پرانرژی و قدردان بودند و تشکر می‌کردند. آنها خوشحال بودند که یک هفته دورهم جمع می‌شوند که هم فال است هم تماشا و در حالی که رقابت می‌کنند دوستی و ارتباط بین آنها ایجاد می‌شود. به نظر من همین ارتباط‌ها و دوستی‌ها سوء تفاهم‌ها را کمتر و تعاملات را بیشتر می‌کند و در مجموع مشکلات بانک کمتر می‌شود.

به نظر شما چه نسبتی میان بهره ورى سازمانى و ورزش کارکنان وجود دارد ؟

مسلما ارتباط مستقیمی بین این دو موضوع هست. خودم به شخصه ورزشی ام و از نوجوانی به ورزش علاقه مند بودم. البته الان کمتر ورزش می‌کنم و بیشتر رویدادهای ورزشی را تعقیب می‌کنم. هروقت که برنامه‌ی ورزشی منظم دارم مثلا کوهنوردی یا شنا، واقعا تاثیرش را روزهای بعد سرکار می‌بینم، یعنی کمتر و دیرتر خسته می‌شوم. به هرحال ورزش به تقویت جسم و روح کمک می‌کند و رابطه مستقیم بین ورزش و بهره‌وری سازمانی وجود دارد. همکاران ما در اداره رفاه نیز این موضوع را بررسی کردند و بعد از برگزاری المپیاد گزارش جامعی به من دادند. در گفت وگوهایی که با همکاران داشتم همه بر این نکته تاکید داشتند که بعد از المپیاد با روحیه بهتری در محل کار حاضر شدند و این شادابی و نشاط به محیط کار و منزل هم منتقل شده بود. معتقدم هرچقدر انسان تحرک بیشتری داشته باشد قطعا کارایی اش افزایش پیدا می‌کند. عقل سالم در بدن سالم است و فکر نمی‌کنم کسی مخالف این موضوع باشد و بتواند منکر تاثیر ورزش در زندگی و کار شود.

به عنوان سرپرست بانک تعاون، چه حمایت هایی برای تقویت و رشد این رویداد ورزشى به عمل آورده اید ؟

ما هرسال بخشى از بودجه بانک را به ورزش اختصاص می‌دهیم. حالا می‌توان این بودجه را حداقلی هزینه کرد یا پر و پیمان و کامل. من شعارى دارم و همکارها هم می‌دانند که هزینه‌هاى پرسنلى را هزینه نمی‌دانم، بلکه آن را سرمایه گذارى می‌دانم. اعتقاد به صرفه جویى در همه‌ی هزینه‌ها دارم به جز هزینه‌هاى پرسنلى، برای اینکه این هزینه نیست و سرمایه‌گذاری است و اگر برای پرسنل بانک سرمایه‌گذارى نکنیم، در بخش‌های دیگر ضربه می‌خوریم. این موضوع آنقدر برای ما مهم است که مدیرعامل برای افتتاحیه و عضو هیات مدیره براى اختتامیه شرکت می‌کند. در المپیاد با همکاران ارتباط برقرار کرده و در رژه ى افتتاحیه شرکت کردیم. همه اینها نشان می‌دهند که هیات مدیره، مدیرعامل و سرپرست بانک بحث ورزش را جدی می‌گیرند و به آن اهمیت می‌دهند. در حالی که می‌توان از کنار آن به راحتى گذشت و می‌توان بودجه را هم اختصاص داد، اما چگونگی برگزاری رویداد را دنبال نکرد. واقعا چنین اعتقادی در بانک ما وجود ندارد و جوانی و روحیه این بچه ها به ما انگیزه و نشاط می‌دهد.

کیفیت برگزاری المپیاد دوره ى ششم چگونه است؟ آیا بهتر از از بقیه دوره هاست؟

بله، امسال رشته‌ها را افزایش دادیم. پارسال یکی از گلایه‌ها این بود که وقتى اسم المپیاد می‌آورید، نمی‌توانید فقط یک مسابقه ى فوتسال برگزار کنید، باید تنوع داشته باشید و مسابقات در بیش از ٢رشته برگزار شود تا بتوان واژه المپیاد را برای آن به کار برد، وگرنه بهتر است بگوییم مسابقات فوتسال. پارسال در رده‌ی پیشکسوتان محدود بودیم و در بزرگسالان تنوع داشتیم. امیدواریم بتوانیم سال به سال از نظر بودجه این رویداد ورزشی را حمایت کنیم و رشته‌ها را توسعه دهیم.