خواب زمستانی مسکن در ایستگاه پایانی سال
ریحانه سجادی- بعد از اجرایی شدن برجام، بسیاری از مردم تصورمی کردند که بازارها دچار تحرک می شود و در این مسیر تا حدودی شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم اما با گذشت حدود یک ماه از اجرایی شدن آن بازار مسکن هنوز در رکود به سر می برد.املاکی ها می گویند بازار کساد است و مشتریان تنها قیمت ها رو می پرسند و فروشندگان هم از ترس ضرر قیمتی بالاتر می گویند از سوی دیگر مردم تصور می کنند مسکن ارزان می شود بنابراین دست روی دست گذاشته اند و خرید نمی کنند. یکی از املاکی ها می گوید: آنچه امروز از نظر مردم قیمت بالای مسکن محسوب می شود از دیدگاه ما ارزش زمین آن است و مشتریان هنگام خرید تنها ارزش زمین را می دهند و خود ملک زیاد گران نیست با این حال جو روانی ایجاد شده در جامعه به گونه ایست که خانه اگر امروز نه، به طور حتم بعد از عید اندگی ارزان می شود و این موجب رکود شده است.
دبیر انجمن انبوه سازان اصفهان در این خصوص، معتقد است: تداوم رکود در بازار مسکن به این علت است که اتفاق خاصی رخ نداده چرا که تمام اتفاقات بعد از برجام و فرجام بیشتر جنبه سیاسی داشته و تاثیر آنچنانی بر اقتصاد کشور و به خصوص بازار مسکن نداشته است.احمد تولا در ارتباط با ادامه وضعیت رکود، می گوید: دلایلی که رکود را ایجاد کرده همچنان باقی است و اگر این علت ها برطرف شد رکود بازار مسکن نیز برطرف می شود.به گفته وی، با توجه به وضعیت روانی جامعه، مردم همچنان در انتظار ارزان تر شدن قیمت مسکن هستند که این خود بر رکود این بازار دامن زده است. وی می افزاید : در سال ۹۵ پیش بینی می شود نیاز انباشته ای در بخش مسکن ایجاد شود چرا که این نیاز در سال های گذشته پاسخ داده نشده است. وی ادامه می دهد: از آنجایی که هنوز وضعیت روانی جامعه در انتظار ارزان تر شدن قسمت مسکن است، تا این شرایط باقی است، مردم خرید نمی کنند مگر به گونه ای که به نیاز مسکن به حالت انفجار برسد.دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان اصفهان با بیان اینکه در نقطه مقابل انتظار کاهش قیمت مسکن، نرخ اجاره بها هر روز رو به افزایش است و این نشان از نیاز موجود بوده در حالیکه خریدی انجام نمی شود، می افزاید: از سوی دیگر قدرت خرید مردم بسیار پایین است و تعادلی بین دستمزد آنها و قیمت واحدهای مسکونی وجود ندارد. همچنین به دلیل مشکلات موجود سرمایه گذاران به بخش مسکن وارد نمی شوند.اما چرا هنوز مسکن یکی از مشکلات لاینحل این دولت همچون دولت های گذشته است؟ تولا معتقد است: دولت هنوز اراده کافی در ارتباط با حل مشکل مسکن ندارد و با وجود اشتغال زایی فراوان این بخش، سیاست گذاران کشور برای رونق آن چاره ای نیاندیشیده اند.

به اعتقاد تولا، متاسفانه آمارهای غلطی در ذهن دولتمردان مبنی بر اینکه خانه های خالی زیادی در کشور داریم و دیگر نیاز به مسکن جدید نیست، وجود دارد در حالیکه این تصور اشتباهی است و همچنان نیازمند ساخت و ساز هستیم. وی می افزاید: از سوی دیگر خانواده ها به دلیل افزایش جمعیت خود، نیازمند تغییر و توسعه بحث مسکن هستند و این فضا را برای ساخت و ساز جدید مهیا می کند همچنین شهرهای قدیمی و کلانشهرهای ما لکه های زشتی به نام بافت فرسوده دارند که این مناطق نیازمند بازسازی هستند.دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان اصفهان با ارزیابی تمام این شرایط، برای پیش بینی بازار مسکن در سال ۹۵، می گوید: از اواسط سال ۹۳ بارها گفته بودم در سال ۹۴ هیچ انتظاری برای رونق بازار مسکن نباید داشت اما با توجه به نیازمندهای بازار، آمار و ارقام های موجود نشان می دهد که در سال ۹۵ شاهد تحول بازار مسکن باشیم مگر اینکه اراده دولت به این سمت و سو نباشد. وی با ابراز تاسف نسبت به اینکه با تصمیمات دولت و قوانین مجلس، شرایط مسکن سازی به طورسخت گیرانه در حال پیگیری است، می گوید: متاسفانه از ابتدای سال ۹۵ به شدت شاهد افزایش نرخ مالیات هستیم که در این ارتباط در حال مذاکره با مسئولان وزارت دارایی هستیم. از سوی دیگر هزینه بیمه در پروانه ساخت افزایش یافته است.به گفته تولا، قیمت های اداری ما که بخش عمده ای از هزینه بازار مسکن را تشکیل داده در سال ۹۵ افزایش خواهد یافت این رویه قیمت مسکن را در سال آینده اندکی گران می کند. وی اما می گوید: در قیمت ساخت افزایش قیمتی نخواهیم داشت و تنها دستمزدها افزایش می یابد و نرخ زمین نیز تغییر چندانی نخواهد کرد اما قیمت خدمات دولتی مسکن حدود ۴۰ درصد افزایش می یابد.

از سوی دیگر رئیس اتحادیه سازندگان مسکن اصفهان رکود بازار مسکن را مرتبط با برجام و فرجام نمی داند و معتقد است: اینها موضوعاتی سیاسی است با این وجود در شرایط رکود کنونی فضا برای خرید مسکن فراهم است.فرج الله نصیری به رکود بازار مسکن طی دو سال گذشته اشاره می کند و می گوید: در حال حاضرقیمت مسکن تثبیت شده و بازار تشنج ندارد از سوی دیگر شهرداری 35 درصد هزینه تراکم ساخت را تخفیف داده که فروشنده به همین نسبت قیمت ها را کمتر کرده است. به گفته وی، بعد از عید تخفیف های تراکم ساخت داده نمی شود بنابراین دیگر شاهد کاهش قیمت مسکن نخواهیم بود.رئیس اتحادیه سازندگان مسکن اصفهان همچنین در خصوص اینکه چرا برجام و فرجام تاثیری بر رکود بازار مسکن نداشته است، معتقد است: فرجام و برجام تنها موضوعات روانی جامعه هستند و تاثیری بر بازار مسکن ندارد. به گفته وی وضعیت مسکن در کشور پایدار نیست اما اکنون فضای مناسبی برای خرید فراهم شده است.از سوی دیگر نصیری، یکی از بزرگترین دلایل رکود بازار مسکن را سودهای بانکی می داند و می گوید: تا زمانی که سودهای بانکی بالا باشد سرمایه گذاری در بخش مسکن کمتر خواهد بود و افراد از سود سپرده های خود بهره بیشتری می گیرند. وی با تاکید بر اینکه نیاز به ساخت مسکن در کشور و اصفهان زیاد است، می گوید: خانه های ساخته شده در برخی مناطق از جمله مسکن مهر شرایط و کیفیت مناسبی ندارند بنابراین هنوز جا برای ساخت و ساز در اصفهان وجود دارد.به گفته رئیس اتحادیه سازندگان مسکن اصفهان، در فضای رکود کنونی، بخش مسکن و ساختمان بیمار و سازنده آن بیمارتراست.همچنین انبوه سازان در شرایط خوبی به سر نمی برند چرا که واحدهای ساخته شده آنها به فروش نرفته، از سوی دیگر محال است قیمت ها کاهش یابد.با این اوصاف دولت برای تحرک بازار مسکن و تشویق مردم به خرید باید چاره ای بیاندیشد و از راهکارهایی چون اوراق تسهیلات مسکن، وام های مسکن با بهره بانکی پایین، لیزینگ مسکن و ... استفاده کند تا این بازار دوباره به رونق برسد و اگر همچنان شاهد بی توجهی دولتمردان باشیم به طور قطع بهار آتی نیز روی خوش به بازار مسکن نشان نخواهد داد.