خودروهای اتوماتیک مدت‌ها است که مورد توجه قرار گرفته‌اند، از اینرو خیلی عجیب نیست که مردم به دنبال خرید این خودروها باشند، اما از آنجایی که قیمت این خودروها در سال‌های اخیر با افزایش زیادی رو‌به‌رو شده است دست همه به آنها نمی‌رسید از این‌رو بسیاری از افراد به دنبال خرید خودروهای اتوماتیک کار کرده هستند، این در حالی است که حتی قیمت کارکرده‌ها هم ارزان نیست پس به دنبال خودروهایی می‌روند که سال‌ها است از چرخه تولید خارج شده‌اند. خودروهایی که اگر چه از چرخه تولید دور مانده‌اند، اما هنوز هم انتخاب‌های خوبی به حساب می‌آیند. در این شماره قصد داریم تا سه مدل از این خودروها را مورد بررسی قرار دهیم. هر کدام از این خودروها محصول کشوری متفاوت است، اما همگی آنها از کشورهای چشم بادامی بوده پس می‌توان به کم‌استهلاک بودنشان مطمئن شد. سه خودرویی که هنوز هم در بازار ارزان قیمت نبوده و نمونه‌های سالم آنها با قیمت‌های بالایی خرید و فروش می‌شود حتی برخی از دارندگان آنها حاضر به فروش یا تعویض آنها با خودرو دیگری نیستند.


مزدا 323

مزدا۳۲۳ که ساخت آن از سال ۱۳۷۸ در کشورمان و از سوی گروه خودروسازی بهمن آغاز شد به دلیل تولید کم و عدم امکان سرمایه‌گذاری در ساخت آن به‌طور کامل با قطعات وارداتی ساخته شد.مزدا۳۲۳ در بازار ایران فروش نسبتا خوبی را تجربه کرد، ولی به دلیل بالا بودن بیش از حد قیمت در زمان خودش نتوانست آن‌طور که شایسته و بایسته نام مزدا است در ایران موفقیت کسب کند، هر چند که این روزها بیشتر قدر این خودروی کم‌استهلاک را می‌دانند، همچنین در آن زمان وجود رقبایی قدرتمند مانند زانتیا و در اواخر، تولید مگان را نباید انکار کرد که باعث از رونق افتادن مزدا ۳۲۳ شدند. مزدا ۳۲۳ با تولید بسیار محدود خود که در سال به ۴ هزار دستگاه می‌رسید و برای خودرویی در این کلاس رقم کمی محسوب می‌شود در کنار قیمت زیاد تیپ‌های مختلف خود که از ۲۱ میلیون تومان برای مدل پایه آغاز و تا ۲۵ میلیون تومان برای تیپ‌های پنج می‌رسید موفقیت زیادی کسب نکرد. اما مزدا ۳۲۳ دارای محاسنی بود که خریداران را باز هم به سوی خود می‌کشید، سواری نرم، هندلینگ عالی و امکانات مناسب از دلایل جذب افراد به سمت این خودروی اقتصادی بود. مزدا ۳۲۳ در رنگ‌های مختلفی به بازار عرضه شد و به دلیل ظاهر خوب خودرو فروش آن در همه رنگ‌ها مناسب بود. این خودرو دارای موتور ۶/ ۱ لیتری با ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت است که با ۲ نوع گیربکس اتوماتیک و دستی عرضه می‌شد. مزدا ۳۲۳ دارای تجهیزات رفاهی مناسبی همچون شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، سیستم برقی تا کردن آینه‌های جانبی، قفل شیشه‌های برقی، پرژکتورهای جلو، دو عدد چراغ مطالعه، صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم پنج‌گانه، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، اهرم بازکننده در صندوق بار و مخزن سوخت، کمربندهای جلو و عقب با سیستم پیش‌کشنده، ترمزهای ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، صندلی‌های عقب دو تکه با قابلیت جمع‌شدن است.

معایب و محاسن
مزدا ۳۲۳ یک خودروی اقتصادی محسوب می‌شود. این امر،از استهلاک کم قطعات آن نشأت می‌گیرد. شتاب مناسب و کابینی با کیفیت و راحت از دیگر خصیصه‌های مزدا ۳۲۳ است. این خودرو در حال حاضر تولید آن متوقف شده است و نمونه صفر کیلومتر آن در بازار موجود نیست و آخرین مدل‌های آن به سال ۱۳۸۵باز می‌گردد، اما همچنان بازار خوبی دارد. اکثر افرادی که ۳۲۳ دارند مایل به فروش آن نیستند که این موضوع حائز اهمیت است.مزدا طراحی بسیار خوبی دارد و با سلیقه اکثر افراد مغایرت ندارد. همچنین در کابین صندلی‌های راحت و داشبوردی با طراحی مناسب‌تر را تجربه می‌کند. کیفیت تجهیزات داخل کابین مناسب است و کلیدها آرگونومی خوبی دارند، البته ایرادی که به کابین وارد است به صدا افتادن زودهنگام آن است که صاحبان این خودرو را کمی آزرده است. کابین این خودرو بی‌صدا است و هنگام بالا بودن شیشه‌ها صدایی از بیرون به کابین راه پیدا نمی‌کند. مزدا ۳۲۳ در زمانی که تولید می‌شد خودروی گران قیمتی محسوب می‌شد اما لوازم یدکی آن به نسبت رقبایی مانند زانتیا از قیمت کمتری برخوردار بود. همچنین استهلاک قطعات پایین است و دیر به دیر دچار خرابی می‌شود. تعمیر‌کاران از سواری دلپذیر و همراه با خشکی مزدا سخن می‌گویند: همچنین فرمان‌پذیری خوب و تعویض دنده‌ها با کمترین تاخیر را نیز نباید فراموش کرد. گیربکس اتوماتیک آن تا وقتی سالم است از عملکرد مناسبی برخوردار بوده، اما هنگامی که دچار مشکل می‌شود باید به فکر تعویض گیربکس بود یا با آزار و اذیت آن ساخت. همچنین قطعات متفرقه در بازار بسیار زیاد است و افراد را با سردرگمی مواجه می‌کند.قیمت این قطعات نیز بسیار متفاوت است و انتخاب را مشکل می‌سازد، ولی در کل قیمت مناسبی دارد. موضوعی که دارندگان مزدا باید توجه کنند تعویض روغن و فیلتر گیربکس در هر ۲۰ هزار کیلومتر است که موجب بروز مشکل در گیربکس شده و عمر گیربکس را افزایش می‌دهد.نمونه‌های کارکرده این خودرو را می‌توان در بازار در مدل‌های بالا و کارکرد کم را با حدود ۳۵تا ۴۰میلیون تومان خریداری کرد.

هیوندای آوانته

گران ترین خودرو در میان گروه هیوندای آوانته است. خودرویی که مدل‌های آخر آن به سال ۹۱باز‌می‌گردد. آوانته خودرویی کم استهلاک و کم هزینه است. این خودرو با قدرت مناسب موتور و وزن متناسب دارای سواری قابل قبولی است. کم‌بودن وزن در خودروهای کره‌ای و البته طراحی ساده آنها باعث شده که گذر این خودروها دیر به دیر به تعمیرگاه‌ها بیفتد. آوانته از مصرف سوخت پایینی برخوردار است طراحی ظاهری خودرو کاملا محتاطانه است که خیلی‌ها آن را نمی‌پسندند. ظاهر این خودرو در ابتدا جذاب نیست، ولی بعد از مدتی که به آن عادت کردید لذت‌بخش می‌شود و به زودی دلتان را نخواهد زد. قیمت قطعات آوانته مناسب بوده و به دلیل کره‌ای‌بودن قطعات از عمر بالایی برخوردارند. گیربکس اتوماتیک از عملکرد مناسبی برخوردار است. آوانته در میان دیگر محصولات هیوندایی جزو نرم‌ترین‌ها محسوب می‌شود. عمده ایرادهایی که به آوانته وارد است تاب برداشتن زود به زود دیسک ترمز است. کیفیت قطعات کابین از جمله ‌فرمان و زیر‌آرنجی پایین است به‌صورتی که خیلی زود از بین می‌رود. جنس داشبورد از پلاستیک خشک است و احساس بی‌صدا بودن داشبورد چرمی را ندارد. همچنین در تماس با اشیای نوک تیز مانند کلید خیلی زود آسیب می‌بیند. اما بارزترین نکته‌ای که در طراحی کابین آوانته به چشم می‌خورد فراهم آوردن حداکثر کاربری در فضای محدود است.به‌عنوان مثال داشبورد چندمنظوره در زیر فرمان، جا عینکی روی سقف، دو جا لیوانی برای سرنشینان جلو و دو جا لیوانی برای سرنشینان عقب که در زیر صندلی عقب جاسازی شده است. زیر آرنجی وسط که خود به دو محفظه تقسیم می‌شود. خروجی برق ۱۲ ولت، گیره نگه‌دارنده کیسه بار و... این امکانات در نگاه اول خیلی ساده و پیش‌‌پا افتاده، ولی بسیار کاربردی هستند. آوانته از بازار دست‌دوم خوبی برخوردار است، به‌طوری که نمونه‌های سالم آن را در بازار می‌توان با قیمتی در حدود ۶۵میلیون تومان خریداری کرد. آوانته با حجم دو لیتری ۱۴۰ اسب‌بخار قدرت گیربکس ۴سرعته اتوماتیک این خودرو از عملکرد خوبی برخوردار بوده و البته ازاستهلاک پایینی نیز برخوردار است تمامی مدل‌ها به دو کیسه هوا در جلو و میله آهنی در درهای خودرو مجهز هستند. کیسه هوای کمک راننده به یک سنسور وزن مجهز شده است که با وزن بالای ۱۰ کیلوگرم فعال می‌شود تا اگر بر اثر بی‌احتیاطی والدین، کودکان خردسال در صندلی جلو قرار گرفتند بازشدن کیسه هوا باعث خفه‌شدن کودک نشود این خودرو انتخاب مناسبی در بازار دست دوم خواهد بود، چراکه خودرویی خانوادگی و کم استهلاک است همچنین آوانته همچنان در بازار در بورس خرید و فروش بوده و می‌توان به راحتی آن را به فروش رساند.

پروتون ایمپیان

بازار ایران با حضور شرکت زاگرس خودرو و البته برند پروتون می‌رفت تا به مشتری امکان انتخاب بیشتری را بدهد انتخاب‌هایی که حداقل چینی نبودند. پروتون با توجه به اینکه در خودروهای خود از تکنولوژی میتسوبیشی و لوتوس بهره برده بود به راحتی توانست در بازار ایران به موفقیت برسد چراکه به هر حال این دو برند شناخته شده و البته محبوب مهر تاییدی بر خودروهای ساخت دست پروتن می‌زدند.از پروتن ویرا گرفته تا ایمپیان و جنتو همه‌و‌همه را می‌توان به نوعی موفق دانست هر‌چند که در اواخر حضور در بازار داستان به گونه‌ای دیگر رقم خورده بود و به دلیل بالا رفتن بیش از حد قیمت‌هایشان خیلی زود به خاطره‌ها پیوستند اما به هر حال نمی‌توان از کیفیت بالای آنها چشم‌پوشی کرد.این کیفیت بالا بیش از هر خودرو دیگری در ایمپیان نمایان بود، به‌طوری که می‌شد در داخل کابین به وضوح کیفیت بالاتر آن را نسبت به ویرا و جنتو مشاهده کرد.

مشخصات فنی
ایمپیان دارای موتور ۱۶۰۰ سی سی است که به واسطه آن می‌تواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند.این همان موتوری است که روی جنتو هم نصب شده است.موتوری کم‌مصرف که در زمان خود قدرت زیادی را ارائه می‌کرد. این خودرو با دو نوع گیربکس ۵سرعته دستی و ۴سرعته اتوماتیک به بازار ایران عرضه می‌شد.که در آن زمان نمونه اتوماتیک این خودرو در حدود ۲میلیون تومان گران‌تر از نمونه دستی بود. شتاب صفر تا ۱۰۰این خودرو در سایت‌های رسمی ۵/ ۱۱ ثانیه درج شده بود که البته در آب و هوای تهران رسیدن به چنین رکوردی غیر ممکن بود اما این عدد در شمال کشور دور از دسترس نبود. ایمپیان می‌تواند تا ۱۷۵کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد هندلینگ بالا و استهلاک کم نیز از خصیصه‌های این خودرو است.

معایب و محاسن
ایمپیان از آن دسته خودروهایی است که چهره‌ای نه چندان زیبا دارد و شاید یکی از دلایل شکست این خودرو نیز همین ظاهرش باشد.این خودرو را کمتر از دیگر محصولات پروتون در خیابان‌ها می‌بینیم چراکه خریداران کمتر به سمت این ایمپیان رفتند و شاید تاکسی شدن این خودرو هم مزید بر علت شد تا کمتر از آن برای نمونه‌های شخصی استفاده شود. ایمپیان را می‌توان مناسب برای خانواده‌های پرجمعیت دانست؛ چراکه هم در فضای کابین و هم در فضای صندوق بار چیزی کم نگذاشته است و صندلی‌های راحت آن را نیز نمی‌توان فراموش کرد. طراحی کابین آن نیز به گونه‌ای است که حس لوکس بودن و البته وقار را القا می‌کند.دارندگان این خودرو با مشکلاتی از قبیل گرانی قطعات و در برخی از موارد هم کمیاب بودن آنها مواجه‌اند این خودرو در سیکل ترکیبی شهر و جاده در حدود ۸ لیتر در ۱۰۰کیلومتر بنزین مصرف می‌کند و البته این مصرف سوخت برای نمونه‌های دستی است؛ چراکه در نمونه اتوماتیک مصرف سوخت بیش از اینهاست به خصوص اینکه یکی از نقاط ضعف ایمپیان تاخیر در تعویض دنده‌های این خودرو در نمونه اتوماتیک است که خود در افزایش مصرف سوخت نقشی موثر دارد، دارندگان خودرو بر این موضوع اذعان دارند که ایمپیان از نظر موتور و گیربکس تا چند سال هیچ مشکلی ندارد به خصوص اینکه کمتر دیده شده تا این خودرو تعمیر موتور شود در مورد گیربکس هم داستان به همین منوال است. ایمپیان را نسبت به قدرت موتورش باید کمی تنبل دانست، چراکه به دلیل وزن زیاد انتظار شتاب‌گیری خوبی از آن نمی‌توان داشت این نکته را نباید فراموش کرد که ایمپیان یک خودرو خانوادگی است این موضوع را زمانی به خوبی لمس خواهید کرد که با آن به مسافرت بروید کابین جادار صندوق بار بزرگ همه و همه اثبات‌کننده این موضوع هستند. ایمپیان انتخاب خوبی در این گرانی خودرو است به خصوص اینکه می‌توان به دلیل نداشتن اقبال در بازار با قیمت‌های کمتری این خودرو را خریداری کرد.شاید چهره چندان جذابی نداشته باشد اما از راندن با آن مسرور خواهید شد.نمونه‌های موجود در بازار ایمپیان حدود ۳۰تا۳۵میلیون تومان در بازار وجود دارند.