دوباره؛ همه آمدند
دنیای اقتصاد، عاطفه چوپان- ساعت از هفت‌ونیم صبح جمعه هفتم اسفندماه می‌گذرد، خیابان‌ها خلوت و به‌رغم اینکه تبلیغات یک روز قبل از برگزاری انتخابات ممنوع است هنوز هیچ تراکتی از سطح شهر جمع‌‌آوری نشده است. پس از دریافت کارت ورود، به ستاد انتخاباتی استانداری خراسان رضوی وارد می‌شوم، ستاد در حال آماده شدن برای برگزاری دهمین دوره از انتخابات مجلس و پنجمین دوره از انتخابات خبرگان است.

ساعت ۸ صبح است، ستاد انتخابات کشور آغاز زمان رأی‌گیری را اعلام می‌کند، استاندار خراسان رضوی نیز طی مصاحبه‌ای در ستاد انتخابات استان در محل استانداری به ارائه آخرین آمار انتخاباتی می‌پردازد و مردم را به رأی دادن در ساعات اولیه رأی‌گیری دعوت می‌نماید.فرآیند رأی‌گیری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با سراسر کشور رأس ساعت ۸ صبح در استان خراسان رضوی آغاز می‌شود.آمار افراد واجد شرایط در استان خراسان رضوی چهار میلیون و ۴۲۰ هزار نفر اعلام می‌شود و بیش از ۶۰ هزار نفر نیروی انسانی در ۳۵۰۸ شعبه اخذ رأی برگزاری انتخابات را برعهده دارند.در ۱۲ حوزه انتخابیه ۳۹۳ کاندیدا برای ۱۸ کرسی خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی و ۱۰ کاندیدا برای ۶ کرسی استان در مجلس خبرگان رهبری با یکدیگر رقابت خواهند کرد.همچنین تعداد حوزه‌های اصلی استان خراسان رضوی در انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۲ حوزه و تعداد حوزه‌های فرعی نیز ۷۱ حوزه بوده و مشهد به‌عنوان مرکز حوزه انتخابیه استان خراسان رضوی با ۷۰ حوزه فرعی امر برگزاری انتخابات خبرگان رهبری را عهده‌دار است.ساعت از ۸:۳۰ صبح گذشته که علیرضا رشیدیان با حضور در جلوی دوربین صداوسیما با مردم استان درخصوص انتخابات صحبت می‌کند. استاندار خراسان رضوی اعلام می‌کند که ساعت رأی‌گیری در استان درصورت لزوم تمدید خواهد شد. رشیدیان با اشاره به اینکه حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سطح استان واجدشرایط رأی دادن هستند، اظهار می‌کند: ۳۹۳ نامزد برای ۱۸ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی به رقابت می‌پردازند. وی با بیان اینکه ۱۰ نامزد برای ۶ کرسی مجلس خبرگان رهبری در حال رقابت هستند، ادامه می‌دهد: امید است این رقابت که از هفته‌ها پیش آغاز شده است براساس قانون و با رأی مردم برگزار شود و پس از انتخابات این رقابت‌ها به رفاقت‌هایی برای ساختن ایران آباد تبدیل شود.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان می‌کند: امروز بیش از ۶۰ هزار نفر در سطح استان از جمله نیروهای اجرایی، امنیتی و... در خدمت مردم شریف خراسان رضوی هستند تا حماسه‌ای در قالب یک انتخابات پرشور ثبت کنند.پس از این سخنرانی، رشیدیان ضمن حضور در جمع خبرنگاران ستاد انتخاباتی استانداری از اعلام نتایج آراء در اواخر شنبه خبر می‌دهد.علیرضا رشیدیان درخصوص زمان اعلام نتایج انتخابات، عنوان می‌کند: در حالت خوش‌بینانه شمارش آراء در شهرستان‌ها اواسط شنبه و در مشهد اواخر شنبه خواهد بود، طبق آخرین آمار ۳۹۳ نامزد برای ۱۸ کرسی نمایندگی در استان به رقابت می‌پردازند درحالی‌که این تعداد شب گذشته ۴۲۵ نفر بوده است. وی از فراهم کردن مقدمات و امکانات بسیاری برای حدود ۶۰ هزار نیروی اجرایی انتخابات خبر می‌دهد و می افزاید: حدود ۲۲ هزار نفر از این تعداد مردمی هستند که برای همکاری در انتخابات اعلام آمادگی کرده، دستورالعمل‌ها و آموزش‌های لازم را دیده‌اند.رشیدیان خاطرنشان می‌کند: سه گروه از جمله دستگاه‌های دولتی و فراهم‌کننده انتخابات، کاندیداها، گروه‌های سیاسی و جناح‌های مختلف که در عرصه انتخابات شرکت کردند و مردم سه رکن اصلی این انتخابات هستند. کسانی‌که در عرصه این رقابت سیاسی حضور پیدا کردند چه آن‌هایی که تائیدصلاحیت شدند و چه کسانی‌که صلاحیت آن‌ها احراز نشد تکلیف خود را انجام دادند. همچنین مردم که در راهپیمایی ۲۲ بهمن با حضور خود بار مسئولیتی که بر گردن مسئولین هست را سنگین‌تر کردند نیز با شرکت در این انتخابات و حضور پررنگ‌خود انسجام بین ملت و دولت را به رخ جهانیان می‌کشانند. وی در ادامه با اشاره به اینکه ۳۵۰۸ شعبه اخذ رأی در سطح استان فعال است، می‌افزاید: از این تعداد ۲۴۵۶ شعبه ثابت، ۱۰۵۲ سیار، ۱۹۴۱ شعبه شهری و ۱۵۶۷ شعبه روستایی هستند. صندوق‌ها براساس جغرافیای استان به صورت ثابت و یا سیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سطح استان واجد شرایط شرکت در دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره از انتخابات خبرگان رهبری هستند، تصریح می‌کند: در زمینه انتخابات مجلس شورای اسلامی دو حوزه انتخابیه مربوط به شهرستان فاروج جزء حوزه انتخابیه خراسان رضوی است و از تعداد افراد واجدشرایط برای شرکت در این انتخابات ۴۴ هزار نفر مربوط به فاروج بوده و مابقی از خراسان رضوی در انتخابات شرکت می‌کنند. در ادامه به همراه استاندار و هیات همراه عازم ستادهای انتخاباتی می‌شویم.

ابتدا به مسجد فقیه سبزواری واقع در خیابان مفتح می‌رویم، صفوف رأی‌دهندگان به بیرون از مسجد کشیده شده و در این صفوف از رأی‌اولی می‌بینی تا رأی آخری...این را پیرمردی که در صف به انتظار ایستاده می‌گوید.مساله‌ای که بیش از همه در این ستاد توجه‌ام را به خود جلب کرد هجوم تراکت‌های تبلیغاتی تا دو قدمی محل اخذ رأی بود و مسأله دیگر توزیع لیست هوالمطلوب بین رأی‌دهندگان!ساعت هنوز به ۱۰ و نیم نرسیده که استاندار خراسان رضوی رأی خود را در این مسجد و در حضور تعداد زیادی از رأی‌اولی‌های مشهدی به صندوق می‌اندازد. وی در جشن تکلیف سیاسی رأی اولی‌های مشهد اظهار می‌کند: از اینکه مردم در حوزه‌های انتخاباتی حضور پررنگ دارند خوشحالیم. امید است که با انتخاب شایسته این عزیزان از میان نامزدهای تائید شده، مجلسی توانمند و کارآمد بیرون بیاید که در کنار سایر قوا در مسائل داخلی و خارجی ریل‌گذاری کنند.

حضور مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در جشن تکلیف سیاسی رأی اولی‌ها
سیدجواد حسینی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز اولین رویداد سیاسی رأی‌اولی‌ها با دو انتخاب بزرگ یعنی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری اتفاق می‌افتد، ادامه می‌دهد: ۲۶۸ هزار رأی‌اولی امروز این مسئولیت بزرگ را انجام می‌دهند. مسجد فقیه سبزواری را ترک می‌کنیم و عازم مسجد امام سجاد (ع) می‌شویم، در راه همچنان بر در و دیوار و درخت‌ها تراکت‌ها مشاهده می‌شود.در مسجد امام سجاد (ع) نیز صفوف نسبتا طولانی رأی‌دهندگان مشاهده می‌شود، استاندار خراسان رضوی پس از بازدید از این شعبه به صحبت با برخی از رأی‌دهندگان می‌پردازد.پس از این بازدید استاندار خراسان رضوی با بالگرد عازم شهرستان‌های فریمان و تربت‌جام شد و هیأت همراه به ستاد بازمی‌گردد.

ساعت11، مشارکت‌کنندگان در انتخابات200 هزار نفر
ساعت از ۱۱ گذشته که معاون سیاسی امنیتی فرماندار مشهد اعلام می‌کند: تا ساعت ۱۱ امروز ۲۰۰ هزار نفر از واجدین شرایط در مشهد پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. پس از این رئیس ستاد انتخابات استان در جمع خبرنگاران حاضر شده و به بیان وضعیت برگزاری انتخابات می‌پردازد. وی در حالی اعلام می‌کند که مدارس شعب اخذ رأی فردا باز خواهند بود که این وضعیت در ساعات پایانی روز شنبه با اعلام استاندار تغییر می‌کند.سیدمحسن صادقی در ستاد انتخابات خراسان رضوی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ۷۵۰ مدرسه در استان شعبه اخذ رأی هستند، اظهار می‌کند: فردا تمامی مدارس شعب اخذ رأی باز هستند و اگر شمارش آراء در مدرسه‌ای به طول انجامد این امر به یک اتاق در مدرسه هدایت شده و در آنجا ادامه خواهد یافت. وی درخصوص انتخابات مجلس خبرگان رهبری عنوان می‌کند: ۴۷ نفر برای شرکت در انتخابات خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند که ۲۷ نفر از آنان ردصلاحیت شده‌اند، ۸ نفر قبل و یک نفر پس از تائید شورای نگهبان انصراف داده‌‌اند. در حال حاضر ۱۰ نفر برای ۶ کرسی نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در استان رقابت می‌کنند.صادقی خاطرنشان می‌کند: انتخابات خبرگان رهبری دارأی یک حوزه اصلی و ۷۰ حوزه فرعی و مجلس شورای اسلامی دارای ۱۲ حوزه اصلی و ۶۱ حوزه فرعی در استان هستند. دو حوزه انتخابیه خراسان رضوی در انتخابات مجلس شورای اسلامی مربوط به شهرستان فاروج از خراسان شمالی است.رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی درخصوص تعداد نیروهای اجرایی فرأیند انتخابات تصریح می‌کند: ۱۵ هزار نفر وظیفه تامین امنیت انتخابات را برعهده دارند. ۱۰ هزار و ۵۲۴ نفر محافظ شعب اخذ رأی هستند. همچنین ۳۵۰۸ بازرس در روند اجرأی انتخابات وظیفه بازرسی را انجام می‌دهند و ۱۲ هزار و ۲۷۰ نفر از ناظرین شورای نگهبان در شعب حضور دارند، به‌طور کلی ۶۰ هزار و ۹۴ نفر مجموعه عوامل اجرایی در این انتخابات هستند. بیش از سه بالگرد، وظیفه تامین انتقال صندوق، ملزومات انتخاباتی و یا بازدید بازرسان را انجام می‌دهند، ۴۰۰۰ خودرو نیز برای این انتخابات درنظرگرفته شده است. وی با بیان اینکه امروز حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سطح استان واجد شرایط رأی دادن هستند، ادامه می‌دهد: فرایند اخذ رأی در ۳۵۰۸ شعبه با ۷۰۱۶ صندوق برای دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری انجام می‌شود.

صادقی با اشاره به اینکه در تمام شعب اخذ رأی صفوف طولانی گزارش شده است، می‌افزاید: ۱۹۴۱ شعبه شهری، ۱۵۶۷ شعبه روستایی و ۱۰۵۲ از واجدین شرایط رأی‌گیری می‌کنند، از بین ۳۹۳ نامزد که برای ۱۸ کرسی نمایندگی در استان رقابت می‌کنند به‌طور میانگین برای هر کرسی در استان ۲۱ نفر و در مشهد برای هر کرسی ۴۲ نامزد به رقابت می‌پردازند.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه حوزه انتخابیه مشهد و کلات بزرگترین حوزه در سطح انتخابیه در استان است، یادآور می‌شود: این حوزه انتخابیه با دو میلیون و ۳۱۷ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن و ۱۱۰۹ شعبه اخذ رأی، بزرگترین حوزه رأی‌گیری استان و درگز با ۵۱ شعبه اخذ رأی با ۵۵ هزار و ۵۷۵ نفر کوچکترین حوزه انتخابیه استان است. وی با تاکید بر اینکه همه چیز نوید انتخاباتی گسترده را می‌دهد، تصریح می‌کند: براساس این برآورد که سالانه ۲۷ میلیون زائر به خراسان رضوی مشرف می‌شوند با میانگین روزانه ۳۰۰ هزار زائر در خراسان تمهیداتی برای تعداد تعرفه نیز درنظرگرفته شده و اکنون کمبودی در زمینه تعرفه وجود ندارد. برای شرکت در انتخابات وجود شناسنامه الزامی بوده اما به همراه داشتن شماره ملی به جای کارت ملی کافی است.صادقی در خصوص روش اخذ رأی در شعب مختلف استان یادآور ‌می‌شود: تا این لحظه در روند رأی‌گیری مشکلی پیش نیامده و اخذ رأی به روش سنتی در کنار تمهدیدات الکترونیکی انجام می‌شود. تاکنون در حدود ۶ شعبه اخذ رأی مشکلات فنی به‌وجود آمده اما در روند اخذ رأی توقفی پیش نیامده است.

توقف خودروهای متخلف در اطراف شعب اخذ رأی
بلافاصله پس از مصاحبه رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی، مسئول کمیته امنیتی انتظامی ستاد انتخابات خراسان رضوی در جمع خبرنگاران ستاد حاضر می‌شود و به ارائه وضعیت امنیتی برگزاری انتخابات می‌پردازد.سرهنگ محمدحسین احمدی عنوان می‌کند: خوشبختانه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر تخلفی در اطراف حوزه‌های اخذ رأی تا شعاع مطمئنه گزارش نشده است. وی درخصوص تخلف سر صندوق‌ها تصریح می‌کند: تخلف سر صندوق‌های اخذ رأی به عهده ما نبوده و تنها برقراری امنیت حوزه‌ها برعهده ماست و ماشین‌های متخلفی که با عکس کاندیداها در نزدیکی حوزه‌ها تردد می‌کردند، متوقف شده‌اند.احمدی می‌افزاید: سه نفر برای هر شعبه و در موقعیت‌هایی که احتمال تهدیدی وجود داشت تا ۵ نفر پیش‌بینی شده است که تعداد کمی از صندوق‌ها را شامل می‌شود.مسئول کمیته امنیتی انتظامی ستاد انتخابات خراسان رضوی با بیان اینکه ۳۵۰۸ شعبه اخذ رأی در استان آماده اجرای فرایند رأی‌گیری است، ادامه می‌دهد: طبق سنوات گذشته برآورد کرده بودیم بیش از ۳۵۰۰ شعبه اخذ تدارک ببینیم، اقدامات گسترده‌ای توسط ۱۱ دستگاه مختلف از جمله صداوسیما انجام شده است و حدود ۱۵ هزار نفر نیرو به‌طور مستقیم در امر تأمین امنیت انتخابات دخیل هستند.پس از صحبت‌های احمدی، پای مصاحبه فرمانده نیروی انتظامی خراسان رضوی می‌نشینیم.

گزارش 5 تخلف انتخاباتی در اواسط روز

بهمن امیری‌مقدم بر امنیت موجود در سطح استان تاکید کرده و می‌گوید: خوشبختانه مشکل خاص امنیتی در شعب مختلف اخذ رأی استان وجود ندارد. وی درخصوص گزارشات تخلفات انتخاباتی تصریح می‌کند: از صبح امروز ۵ مورد تخلف انتخاباتی گزارش شده که شامل تبلیغ پس از موعد، ارسال پیام کوتاه تبلیغاتی و برپایی نشست‌هایی پیرامون این ‌موضوع بوده که تذکرات لازم داده شده است. سعی شده تا با تذکر از این تخلفات جلوگیری شود و به اصل انتخابات خدشه‌ای وارد نشود. امیری‌مقدم با اشاره به اینکه حضور گسترده مردم در انتخابات نشان از شعور بالای آن‎ها دارد، اظهار می‌کند: مردم شعور انقلابی خود را و اینکه ضرورت انقلاب را درک کرده‌اند با این حضور نشان دادند، حضور تیپ‌های مختلف در عرصه انتخابات نشان می‌دهد مشارکت عمومی مردم بالاست. فرمانده نیروی انتظامی خراسان رضوی از نبود مشکل خاص امنیتی در استان خبر داده و می‌افزاید: حدود ۱۲ هزار نفر از نیروهای انتظامی مسئولیت مستقیم در کنار صندوق‌های اخذ رأی دارند و این مسئولیت که پیش از شروع فرآیند رأی‌گیری آغاز شده تا پس از آن نیز ادامه خواهد داشت. وی با بیان اینکه در مرزها مشکل خاصی وجود ندارد، ادامه می‌دهد: پوشش کامل و آماده‌باش صد درصدی نیروهای انتظامی در این حوزه‌ها وجود دارد. فرمانده نیروی انتظامی خراسان رضوی زیبایی ظاهری محل‌های اخذ رأی را ضروری دانسته و می‌گوید: متاسفانه ضعف‌هایی در برخی از شعب اخذ رأی از جمله میز و صندلی‌های نامناسب به چشم می‌خورد که این ضعف‌ها باید برطرف شود.امیری‌مقدم خاطرنشان می‌کند: امید است نفراتی که از صندوق‌ها بیرون می‌آیند برای کشور و نظام مفید و خدمت‌گزار مردم باشند.

ساعت 16، آمار رأی‌دهندگان از مرز یک میلیون نفر می‌گذرد
سخنگوی ستاد انتخابات خراسان رضوی عنوان می‌کند: تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند.امیر پورمهدی در جمع خبرنگاران اظهار می‌کند: پس از هشت ساعت از آغازانتخابات حدود ۳۰ درصد از واجدین شرایط در انتخابات مشارکت داشتند. وی ادامه می‎‌دهد: تمامی مدارس شعب اخذ رأی در استان فردا باز بوده و آغاز شمارش آراء بلافاصله بعد از اتمام رأی‌گیری آغاز خواهد شد.سخنگوی ستاد انتخابات خراسان رضوی از مردم درخواست می‌کند با توجه به تشابه اسمی برخی از کاندیداها مردم سعی کنند اسامی را خوانا و کامل بنویسند. به ساعات پایانی اخذ رأی نزدیک می‌شویم که خبر تمدید مهلت رأی‌گیری تا ساعت ۲۰:۰۰ اعلام می‌شود و این تمدید سپس تا ساعت ۲۳ و در نهایت ۲۴ ادامه می‌یابد.

تخلفات اندک بوده است
دبیر ستاد انتخابات خراسان رضوی می‌گوید: تاکنون فقط تعداد اندکی تخلف در فرآیند انتخابات در سطح استان رخ داده است.مسعود محولاتی اظهار می‌کند: در بعضی شهرها در نزدیکی برخی از شعب اخذ رأی افرادی مشاهده شده بودند که در میان رأی‌‌دهندگان مبادرت به تبلیغات می‌کردند. وی ادامه می‌دهد: به این افراد تذکر لسانی داده شد و آنان را از اطراف شعب اخذ رأی دور کردند
.
بازگشت استاندارخراسان رضوی به ستاد انتخابات خراسان رضوی
استاندار خراسان رضوی که عصر جمعه از تربت‌جام بازگشت در جمع خبرنگاران حاضر شده و می‌گوید: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد مردم استان در انتخابات امروز یک رکورد به‌جا بگذارند.علیرضا رشیدیان در محل ستاد انتخابات خراسان رضوی عنوان می‌کند: از صبح امروز شاهد حضور بانشاط و شاداب مردم بودیم و اگر شرایط هم با همین روند پیش برود، یک رکورد در زمینه حضور مردم در انتخابات ثبت خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: تا این لحظه در شعبه‌های ثابت اخذ رأی در خراسان رضوی دو میلیون و ۲۱۴ هزار و ۷۲ تعرفه صادر شده که این رقم در حوزه انتخابیه مشهد ۸۵۰ هزار و ۹۹۸ تعرفه است. رشیدیان تاکید می‌کند: این آمار تنها مربوط به شعب ثابت است و همانطورکه قبلا اعلام شده ۱۰۵۲ شعبه سیار در انتخابات امروز مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری فعال بودند.استاندار خراسان رضوی تصریح می‌کند: تاکنون انتخابات با آرامش طبق ضوابط و به دور از هرگونه انحرافی بوده است.

گزارش‌ها حاکی از حضور فوق‌العاده مردم پای صندوق‌های رأی است

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی نیز ضمن حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ستاد انتخابات به‌طور مستمر از شهرستان گزارش میزان حضور رأی‌دهندگان را بررسی می‌کند، اظهار می‌کند: گزارش‌ها حاکی از حضور فوق‌العاده مردم پای صندوق‌های رأی است.سید محسن صادقی ادامه می‌دهد: متناسب با میزان حضور باید تصمیماتی در خصوص تمدید زمان رأی‌گیری اخذ شود. در تمام ۱۲ حوزه اصلی انتخابیه فرآیند اخذ رأی تا ساعت ۲۲ تمدید شد و پس از آن نیز ارزیابی‌هایی صورت می‌گیرد و اگر همچنان مردم در شعب حضور داشته باشند، درخواست تمدید زمان از وزارت کشور در دستور کار خواهد بود.صادقی می‌افزاید: تقریبا تمام شهرستان‌ها، بخش‌ها و حوزه‌های مختلف از مرکز شهرستان درخواست تعرفه می‌کنند و به هر بخش به میزان نیاز تعرفه ارسال می‌شود و روند اخذ رأی با توقف روبه‌رو نشده است. وی تصریح می‌کند: تعرفه به میزان کافی پیش‌بینی شده و در مخازن ۱۲ حوزه انتخابیه توزیع شده است.رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی با اشاره به اینکه اکثر حوزه‌های فرعی درخواست تعرفه کردند، خاطرنشان می‌کند: این مساله نشان می‌دهد که استقبال مردم از صندوق‌های رأی پرشور بوده و حضور پررنگی داشتند. وی درخصوص میزان مشارکت مردم در عرصه انتخابات عنوان می‌کند: میزان مشارکت در دوره قبل حدود ۶۷ درصد بوده و در این دوره بیش از ۵۵ درصد بوده که پیش‌بینی می‌شود میزان مشارکت نسبت به دوره قبل نیز بیشتر شود.گزارشات و اخبار واصله خبر از مراجعه مردم به شعب اخذ رأی تا ساعات پایانی می‌دهد و عقربه‌های ساعت با نشان دادن ساعت ۲۴ هفتم اسفندماه خبر از به اتمام رسیدن مهم‌ترین روز سیاسی سال ۹۴ می‌دهد.و صبح فردا خبری از تبلیغات و تراکت‌ها در خیابان‌ها نبود، امروز رفتگرها وعده‌ها را از خیابان‌ها جمع کردند.