استقبال گرم از شهرآورد شرق
دنیای اقتصاد، علیرضا هاشمی- هفته بیست‌ویکم لیگ برتر فوتبال ایران یک شهرآورد حساس در خود داشت، شهرآورد بزرگ مشهدی بین تیم‌های سیاه‌جامگان و پدیده، دیداری که علاقه‌مندان فوتبال در مشهد، تاکنون تنها سه بار آن را در تاریخ لیگ برتر تجربه کرده بودند، دو بار در لیگ هشتم و یک‌بار هم در بازی رفت لیگ پانزدهم و روز جمعه برای چهارمین مرتبه حساسیت این بازی مهم را در لیگ برتر حس می‌کردند. نکته جالب در رابطه با چهار شهرآورد مشهدی‌ها در لیگ برتر این است که این چهار بازی با چهار تیم مختلف برگزار شد، دو بازی در لیگ هشتم با حضور تیم‌های ابومسلم و پیام مشهد و دو بازی در لیگ پانزدهم با حضور تیم‌های سیاه‌جامگان و پدیده مشهد. به همین بهانه نگاهی می‌اندازیم به چهار شهرآورد شهر مشهد در دوره‌های مختلف لیگ برتر و به دلیل برگزاری بازی برگشت تیم‌های پدیده و سیاه‌جامگان در روز جمعه، از این دیدار مطلب را آغاز می‌کنیم و به عقب می‌رویم. شهرآورد چهارم؛ سیاه‌جامگان یک- پدیده یک؛ مشهدی‌ها می‌خواهند در لیگ بمانند
دو تیم مشهدی حاضر در لیگ برتر با توجه به جایگاه خود، تمایل زیادی به ماندن در لیگ برتر دارند و به همین دلیل در دور برگشت رقابت‌های لیگ پانزدهم توانستند امتیازات خوبی از بازی‌های خود جمع کنند، آن‌ها در دیدار هفته بیست و یکم به مصاف یکدیگر رفتند، دیداری که در راستای نباختن این دو تیم در بازی‌های اخیر، برنده‌ای نداشت و هر دو گروه با تقسیم امتیازات از زمین خارج شدند. این بازی درحالی‌که هنوز دقیقه دوم را پشت سر نگذاشته بود اولین گل را در خود دید، ارسال پدیده‌ای‌ها با گذر از بازیکنان مختلف به رضا ناصحی رسید و او توانست تنها گل پدیده را به ثمر برساند، پس‌از این گل بازیکنان دو تیم حملات گاه‌ و بیگاهی روی دروازه‌های یکدیگر داشتند و هرازگاهی دروازه‌های یکدیگر را با تهدید مواجه می‌کردند تا اینکه درنهایت باتجربه‌ترین بازیکن میدان بازی را به‌تساوی کشاند، رضا عنایتی در حالی در دقیقه ۶۰ بازی را به‌تساوی کشاند که چند بار دیگر نیز با ضربات خود می‌توانست برای سیاه‌جامگان گلزنی کند. درنهایت این بازی با همین نتیجه تساوی یک‌بریک به پایان رسید تا شاگردان فرهاد کاظمی و رضا مهاجری امتیازات یکسانی را از این بازی به حساب خود واریز کنند، این دیدار از بازی‌های پربرخورد هفته بیست‌ویکم نیز محسوب می‌شد، دیداری که خطاهای انجام‌شده در آن، ۵ کارت زرد داور را به همراه داشت، دو بار پدیده‌ای‌ها و سه مرتبه نیز بازیکنان سیاه‌جامگان توسط قاضی میدان جریمه شدند. پدیده با تنها امتیاز این بازی ۲۶ امتیازی شد و بالاتر از تیم‌هایی همچون سپاهان و فولاد خوزستان و ملوان بندرانزلی در جایگاه دهم جدول رده‌بندی ایستاد و سیاه‌جامگان نیز ۱۴ امتیازی شد تا در رده چهاردهم جا خوش کند.

شهرآورد سوم؛ پدیده یک- سیاه‌جامگان صفر؛ در گذر از مربیان مختلف
بازی رفت این دو تیم مشهدی در لیگ پانزدهم، در هفته ششم برگزار شد، شهرآوردی که هواداران فوتبال مشهد بعد از سال‌ها در لیگ برتر آن را می‌دیدند و درنهایت نیز با یک گل به سود پدیده‌ای‌ها به اتمام رسید، آن روزها سیاه‌جامگان دیگر رسول خطیبی را به‌عنوان سرمربی روی نیمکت خود نمی‌دید و سعید رمضانی هدایت این تیم را بر عهده داشت، سرمربی که پیشتر مدیر ورزشی مشهدی‌ها بود و بعدها هم از آنها جدا شد و به‌عنوان سرپرست راه‌آهن به کار خود ادامه داد.تنها گل بازی رفت این دو تیم را مهدی خیری در دقیقه ۱۸ به ثمر رسانده بود، گلی که درنهایت سه امتیاز مهم برای تیمش در برداشت و باعث شد تا مشهدی‌ها یک فوتبال جذاب در لیگ برتر از همشهری‌های خود ببینند. دیداری که اتفاقاً بسیار پربرخورد هم انجام شد و مشخص بود که هر دو تیم شدیداً به دنبال برتری در آن بودند.

شهرآورد دوم؛ پیام مشهدیک- ابومسلم یک؛ دوران اوج مشهدی‌ها در لیگ برتر
اگر لیگ پانزدهم را در نظر نگیریم آخرین باری که این شهر و درمجموع استان خراسان در اوج به‌سر می‌برد و دو نماینده در لیگ برتر داشت به لیگ هشتم بازمی‌گشت، جایی که بعد از سال‌ها سلطه ابومسلمی‌ها، پیام نیز به لیگ برتر آمده بود و البته همان یک سال را نیز در لیگ حضور داشت و بعدازآن به دسته‌های پایین‌تر سقوط کرد، بماند که ابومسلمی‌ها نیز بعدها به لیگ‌های پایین‌تر رفتند تا دیگر فوتبال دوستان مشهدی انتظار حضور تیم‌هایی از خود در لیگ برتر را نداشته باشند و لذت تماشای شهرآورد را نچشند تا اینکه تیم‌های جدید این خطه توانستند خود را به بالاترین سطح فوتبال ایران برسانند. اما، در لیگ هشتم، این دو تیم در دو بازی به سراغ یکدیگر رفتند و جالب اینجاست که دقیقا مانند لیگ پانزدهم، یک پیروزی یک ‌بر صفر و یک تساوی یک بر یک نیز حاصل شهرآوردهای آن سال بود. در بازی برگشت لیگ هشتم که در هفته بیست‌وهشتم برگزار می‌شد، تیم‌های پیام و ابومسلم به‌تساوی یک‌بریک رضایت دادند، در آن بازی ابتدا مهدی آقامحمدی در دقیقه ۱۲ برای ابومسلمی‌ها گلزنی کرد و پس از آن نیز حسین کوشکی در دقیقه ۶۰ بازی را به تساوی کشاند.

شهرآورد اول؛ پیام مشهد یک- ابومسلم صفر؛ گل دقایق پایانی بازی پربرخورد
آن شهرآورد که یک اخراجی هم داشت (سیروس سنگچولی، دروازه‌بان پیام)، مانند تمام بازی‌های جذاب لیگ، بسیار پربرخورد و تماشایی از آب درآمد، با اینکه تنها یک گل دربرداشت اما بازیکنان دو تیم نهایت تلاش خود را برای باز کردن دروازه حریف به کار بستند تا اینکه در نهایت اشپیتیم آرفی توانست در دقیقه ۸۵ تنها گل بازی را به ثمر برساند تا سه امتیاز به حساب پیام واریز شود، تیمی که علی‌رغم شایستگی در نهایت پس از بازی لیگ هشتم راهی دسته اول شد و این روزها دیگر نامی از آن نمی‌شنویم. نکته جالب این دو تیم در آن سال بازیکنانی بودند که مشغول بازی در مشهد بودند، همان‌طورکه این سال‌ها بازیکنان بزرگی همچون رضا عنایتی، حسین بادامکی، محسن یوسفی و ... در تیم‌های پدیده و سیاه‌جامگان بازی می‌کنند در لیگ هشتم نیز بازیکنانی همچون مهدی هاشمی‌نسب، محمد غلامی، اشپیتیم آرفی در تیم پیام و رضا ناصحی، میثم بائو، عرفان اولروم، داود سیدعباسی و شهاب گردان در تیم ابومسلم توپ می‌زدند.