موفقیت روی سه چرخ

در طول تاریخ خودروسازی بوده‌اند شرکت‌هایی که تلاش کرده‌اند ماشین‌هایی با سه چرخ بسازند. ماشین‌هایی که مشهورترین آنها ریلاینت رابین انگلیسی بوده است. اما هیچ‌کدام از خودروهای سه‌چرخ نتوانستند در عمل موفق از کار در‌بیایند. محدودیت‌های ذاتی داشتن یک چرخ کمتر باعث می‌شد تا بخش زیادی از توانایی‌های خودرو از دست برود. اما سازندگان دست از این ایده برنداشته و کار را با شکل و شمایلی شبیه به موتورسیکلت یا خودروهای چهارچرخ معروف به AVT ادامه داده‌اند.

یکی از این محصولات Can-Am نام دارد که محصول شرکت بومباردیه کانادا است. شرکتی که بیشتر با هواپیماهایش در جهان شناخته می‌شود. اما از سال ۲۰۰۵ به این‌سو در زمینه تولید وسایل نقلیه زمینی نیز فعالیت می‌کند.

خودرو Can-Am برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۷ معرفی شد. در همان سال اول بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه از آن به فروش رسید و ظرف دو سال فروش آن از ۱۲ هزار دستگاه در سال گذشت. این وسیله نقلیه سه چرخ ضمن آنکه حس و حال موتورسیکلت را داشت از ایمنی بالاتری هم برخوردار بود. برای همین در منطقه آمریکای شمالی استقبال خوبی از آن به عمل آمد. طراحی سه چرخ در شکل و شمایل موتورسیکلت، برخلاف خودرو محاسن خود را نشان داد. یکی از این محاسن این بود که قدرت مانور بیشتری در مقایسه با کوادهای چهار‌چرخ داشت. از نظر ایمنی نیز برخلاف خودروهای سه چرخ که به‌راحتی چپ می‌شدند، به دلیل قرار گرفتن گرانیگاه پایین، این خطر تقریبا به صفر رسیده است. مگر آنکه راننده با آن حرکات نمایشی انجام دهد که از توان این وسیله نقلیه خارج است.

شرکت مومباردیه به تازگی نسل جدید این خودرو را برای مدل ۲۰۱۷ آماده کرده است. خودرویی که هم در بخش فنی و هم در طراحی با تحولاتی رو‌به‌رو شده است. در طراحی این خودرو دیگر از دماغه نوک‌تیز خبری نیست و جای آن را یک جلو پنجره بزرگ گرفته است. این طراحی هم به دلیل تغییرات استانداردهای ایمنی است و هم برگرفته از زبان طراحی خودروهای آفرود. در استانداردهای جدید خودروهایی که جلو پنجره صاف دارند به دلیل آسیب کمتری که در تصادف به عابر پیاده وارد می‌کنند، از امتیاز ایمنی بالاتری برخوردار می‌شوند. همچنین استفاده از این الگو اگر‌چه از روح طراحی اسپرت آن کاسته است اما بر القای حس قدرت در طراحی آن افزوده است. با این طراحی جدید به نظر می‌رسد طراحان قصد دارند روی قابلیت‌های غیرمتعارف و آفرود Can-Am بیشتر از گذشته تکیه کنند.

در نسل قبل برای موتور از انجین ۹۹۰ سی‌سی با آرایش V شکل سیلندرها استفاده شده بود اما در نسل جدید سیلندرها آرایش خطی دارند. اگر‌چه حجم موتور تغییری نکرده است اما با بهسازی قطعات توانسته‌اند قدرت موتور را به ۱۱۵ اسب بخار برسانند که تقریبا ۱۵ درصد بیشتر از نسل قبل است. به نظر می‌رسد خودرو Can-Am به این افزایش قدرت نیاز داشته باشد چرا‌که با تغییر طراحی دماغه آن مقاومت هوا در این قسمت بیشتر از گذشته خواهد بود. گشتاور این موتور هم ۱۳۰ نیوتن متر است که در دور موتور ۵۰۰۰ دور در دقیقه به‌دست می‌آید. البته جای نگرانی وجود ندارد که حداکثر گشتاور چرا در دور بالا به‌دست می‌آید چرا‌که طراحی این موتور به‌گونه‌ای است که اساسا دور موتور در آن بالا است و در حالت درجا روی ۲ هزار و ۲۰۰ دور قرار می‌گیرد. این یعنی با اندک فشاری به دسته گاز کل گشتاور در اختیار راکب قرار خواهد گرفت. این موتور در یک مسیر معمولی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸/ ۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند و ظرفیت باک آن نیز ۲۵ لیتر است.

در طراحی قسمت بالای این خودرو سه‌چرخ برخلاف قسمت جلو، روی طراحی اسپرت تاکید شده است. در نسل قبل نحوه قرار گرفتن راکب روی این خودرو به شیوه موتورهای شهری بود و نیاز نبود راکب خیلی روی Can-Am خم شود اما اکنون شیوه قرارگیری راکب شباهت زیادی به خودروهای سوپربایک پیدا کرده است. این طراحی اگر‌چه به زیباتر شدن Can-Am کمک کرده است اما باید توجه داشت که چنین فرم قرارگیری برای مسیرهای شهری و آسفالته مناسب است. در زمان راندن در مسیرهای غیر‌هموار که نیاز به تسلط بیشتر راکب روی فرمان و کل خودرو دارد، این نحوه قرارگیری ممکن است دشواری‌هایی را به‌‌وجود بیاورد.

در نسل جدید Can-Am به امکانات رفاهی هم توجه ویژه‌ای شده است. سیستم رهیاب ماهواره‌ای (GPS) به‌طور کامل با نمونه‌های جدیدتر تعویض شده است و شرکت بمباردیه تا پنج سال به روزرسانی رایگان نقشه‌ها را برای این خودرو تعهد کرده است. همچنین یک سیستم صوتی قدرتمند با چهار بلندگو برای آن در نظر گرفته‌اند اما شاید جالب ترین بخش در نظر گرفتن گرمکن برای زیر آن باشد که در زمستان‌های سرد کانادا احتمالا بیشتر از هر آپشن دیگری کاربرد خواهد داشت. آخرین تغییر مهمی که به آن اشاره شده این است که روی سیستم ایمنی این خودرو یک بازطراحی انجام شده و در جریان آن اندازه دیسک‌های ترمز جلو بزرگتر شده است.

موفقیت روی سه چرخ

موفقیت روی سه چرخ