الزامات سفر با خودرو شخصی
بنا بر آمارهای رسمی، سال گذشته پنج هزار نفر از هموطنان‌مان در جاده‌های کشور دچار سانحه شدند؛ افرادی که فکر نمی‌کردند سال 95 را نخواهند دید. شاید آنها نیز مانند خیلی دیگر از رانندگان فکر می‌کردند که حادثه برای دیگران است و برای آنها اتفاقی نخواهد افتاد، اما این‌طور نیست حادثه در کمین همه شهروندان به‌خصوص در ایام تعطیلات نوروزی است. در این بین بسیاری از کارشناسان راهنمایی و رانندگی واژگونی، تخطی از سرعت مجاز و همچنین انحراف به چپ را سه دلیل عمده در بروز تصادفات جاده‌ای می‌خوانند. اما این دلایل در حالی عنوان می‌شود که بی‌توجهی به خودرویی که قرار است با آن مسافرت کنیم خود می‌تواند عامل مهمی در تصادفات جاده باشد. بنابراین معاینات فنی قبل از سفر مقوله مهمی است که رانندگان باید به آن توجه کنند. در این گزارش نیز قصد داریم که به الزامات سفر با خودروهای شخصی بپردازیم. بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازبینی خودرو از جمله الزامات اولیه یک سفر چند روزه است؛ به‌طوری‌که بازدید از لاستیک‌ها، بازدید سیستم خنک‌کننده موتور، تنظیم موتور، سیستم ترمز، شیشه‌شور و برف‌پاک‌کن مهم و اساسی به‌نظر می‌رسد.

ابزارهای مورد نیاز در خودرو

برای اینکه در طول سفر بر اثر ایراد فنی خودرو دچار دردسر نشوید علاوه‌بر ابزار و لوازم معمولی خودرو از قبیل انواع آچار، انبردست و پیچ گوشتی، اشیای زیر را همیشه همراه داشته باشید:

۱- یک جفت کابل برای اتصال باتری به‌طور موازی با گیره‌های سوسماری

۲- یک ظرف ۵ لیتری برای بنزین، یک ظرف ۵ لیتری برای آب و ظرف یک لیتری برای روغن

۳- انواع فیوز ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ آمپر

۴- کپسول آتش‌نشانی مخصوص خودرو

۵- چاقوی جیبی

۶- سوهان تخت دو یا سه لبه

۷- تلنبه

۸- چراغ قوه

۹- فندک

۱۰- مثلث خطر

۱۱- ملزومات خودرو مانند آچار

اقداماتی که یک راننده قبل از سفر باید انجام دهد

انجام یک بازدید کوتاه قبل از سفر به شما کمک می‌کند که سفر بی‌خطر و مطبوعی داشته باشید که لازمه آن فقط داشتن یک سری اطلاعات اساسی در مورد خودروتان و یک چشم دقیق برای بازرسی است.

قبل از روشن کردن موتور:

خارج خودرو ‌

۱- لاستیک‌ها (شامل زاپاس): فشار باد لاستیک‌ها را اندازه گرفته، آنها را بازدید کنید که ترک، خرابی یا ساییدگی نداشته باشند.

۲- نشت مایعات: نشت بنزین، روغن، آب و مایعات دیگر را به دقت بازدید کنید . (آبی که از دستگاه تهویه بعد از استفاده نشت می‌کند طبیعی است.)

۳- چراغ‌ها: از کار کردن کلیه چراغ‌ها اطمینان حاصل کنید.

داخل خودرو ‌

میزان بودن آب باتری، روغن ترمز، تسمه دینام و لوله‌های بنزین را از نظر شل بودن و نشت لوله‌ها را بازدید کنید. بعد از روشن کردن موتور: میزان روغن ترمز، روغن هیدرولیک فرمان، میزان روغن موتور، و همچنین در هنگام رانندگی از علائم جلوی داشبورد مطمئن شوید. از صحت کار سرعت‌سنج و سایر وسایل اندازه‌گیری اطمینان حاصل کنید. از ترمزها و از صحت کار آنها در محل امنی مطمئن شوید. شل بودن یا نشت قسمت‌های مختلف همچنین صداهای غیرعادی و اضافی را بازدید کنید؛ درصورتی‌که قسمت‌ها درست کار می‌کنند با آسودگی خیال از سفر لذت ببرید.

بازدیدهای ضروری از خودرو

بازدید و سرویس‌های روزانه، هفتگی و ماهانه از خودرو، قبل از راه‌اندازی یا پس از کارکرد ضروری است؛ زیرا ضریب ایمنی، عمر متوسط خودرو، قطعات و بازدهی و راندمان وسیله نقلیه را افزایش می‌دهد و از وارد شدن خسارت مالی و جانی احتمالی جلوگیری می‌کند. همچنین مخارج و هزینه‌های خودرو کاهش یافته و باعث صرفه‌جویی در مصرف بنزین و روغن موتور خواهد شد.

بازدید روغن موتور و آب رادیاتور

چون میزان و کیفیت آب و روغن در وسیله نقلیه بسیار مهم بوده و جنبه حیاتی دارد. بنابراین بازدید آنها باید روزانه و قبل از روشن کردن موتور و رانندگی باشد و درصورتی‌که میزان روغن موتور یا آب رادیاتور نرمال و فول نباشد باید حتما اندازه آنها را به میزان استاندارد آن موتور برسانید تا در هنگام رانندگی مشکلی به‌وجود نیاید.درصورتی‌که خواص و کیفیت مطلوب روغن موتور از بین رفته باشد یا آب رادیاتور کثیف شده باشد باید حتما نسبت به تعویض آنها اقدام شود. فاصله تعویض روغن بستگی به جنس روغن، فیلتر، نحوه و شرایط رانندگی دارد و میزان آن در دفترچه هر خودرو آمده است.

بازدید روغن مخصوص گیربکس و جعبه فرمان

پس از بررسی در صورت کاهش، روغن مخصوص آنها به میزان استاندارد آن خودرو اضافه شود و درصورتی‌که خواص و کیفیت مطلوب روغن آنها کاهش یافته باشد حتما روغن تخلیه و با روغن جدید پر شود.

بازدید چرخ‌ها، فرمان، ترمز، چراغ‌ها و آب باتری

بازدید چرخ‌ها، میزان باد و کیفیت لاستیک، روان و دقیق بودن فرمان، کارآیی مطلوب ترمزها، وضعیت چراغ‌ها، تنظیم نور پایین و بالای چراغ‌های جلو و کیفیت و کمیت آب باتری باید هر روز قبل از رانندگی انجام شود تا اگر ایرادی دیده شد هرچه سریع‌تر رفع شود.

بازدید فیلتر هوا و صافی بنزین

فیلتر هوا و صافی بنزین خودرو پس از مدت زمان و کارکرد معینی کثیف و خراب شده و کارآیی خود را از دست می‌دهد؛ در حالت عادی فیلتر هوا باید حداکثر هر پنج هزار کیلومتر تعویض یا تمیز شود و صافی بنزین هر ۲۰ هزار کیلومتر تعویض شود تا بازدهی و راندمان موتور مطلوب باشد.

بازدید شمع‌ها

در صورت کثیف بودن یا تنظیم نبودن شمع‌ها نسبت به تمیز و تنظیم کردن اقدام شود و اگر خراب بود تعویض شود.

بازدید لنت‌های ترمز

حداکثر پس از طی مسافت ۲۰ هزار کیلومتر انجام و در صورت تمام شدن لنت(نازک شدن) نسبت به تعویض آن اقدام شود. بازدید برف پاک کن، مخزن آب و شیشه شوی این بازدیدها باید حداکثر هر ماه یک‌بار انجام شود تا کارآیی لازم را مواقع مورد نیاز داشته باشند. در صورت کاهش آب مخزن، آن را پر کرده و برای بهتر تمیز شدن شیشه دو الی پنج قطره مایع ظرفشویی به داخل مخزن اضافه کنید.

بازدید کابل‌های اتصال برق مثبت و منفی باتری

این بازدیدها حداکثر هر ماه یکبار انجام و در صورت پاره یا زخمی شدن یا سولفاته آنها به‌سرعت نسبت به تعمیر یا تعویض آنها اقدام شود تا باعث اتصالی سیم‌ها و حریق نشود.