مردم به نوازنده روی خوش نشان نمی‌دهند
لی‌لا رضایی مهرزاد اعظمی‌کیا آهنگساز 21 ساله‌ای است که زیر نظر استادان برجسته‌ای آموزش دیده واولین آلبومش را باعنوان «نزدیکتر از دور» که اثر قابل تاملی است روانه بازار کرده است. او با اینکه سن کمی دارد اما توانسته در زمینه نوازندگی کمانچه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. در جشنواره موسیقی جوان در رده سنی«ج» (22 تا 27 سال) رتبه سوم را در شاخه کمانچه نوازی کسب کرد. آلبوم این آهنگساز جوان با نوازندگی استادش شروین مهاجرکه یکی از چهره‌های برجسته موسیقی ایران است توسط انتشارات ماهور در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. به همین بهانه با این نوازنده جوان گفت‌وگو کرده‌ایم:
جرقه انتشار آلبوم چگونه شکل گرفت؟
علت این جرقه علاقه و اشتیاق من به ساز کمانچه بود. به نظر من وقتی علاقه باشد دیگر نیازی به هیچ چیز نیست و همین علاقه می‌تواند مسیر زندگی آدم را عوض کند.
از نکات ویژه این آلبوم همکاری شما با شروین مهاجر است. چطور شد با این چهره برجسته همکاری کردی؟
درخواست ایشان برای تعیین سطح متعارف اجرا، در اولین جلسه کلاس را به یاد دارم. ساز را دست گرفتم و قطعه‌ای را که از قبل آماده کرده بودم اجرا کردم. قطعه که تمام شد، آقای مهاجر گفت: اینهایی که زدی فقط برای خودت خوب بود. من بعد از 8 سال ساز زدن فقط دهانم باز ماند و دیگر ازآن شب چیزی به یاد ندارم و حالم خیلی بد شد. همان شب تصمیم گرفتم آنقدر کار کنم که هیچ‌کس نتواند این‌گونه با من رفتار کند.استاد مهاجر شخصیتی نبود که ازروی غرض چیزی را گوشزد کند.وقتی این موضوع را بعداز 4 سال و روزی 8 ساعت تمرین فهمیدم که درخواست همکاری در آلبوم خودم را با ایشان مطرح کردم و با کمال میل قبول کردند.
رابطه شما و شروین مهاجر رابطه استاد و شاگرد است.در واقعا دو نوازنده از دو نسل کنار هم قرار گرفتید. چگونه با این تفاوت‌ها کنار آمدید؟
راستش آقای مهاجر خیلی خیلی منظم ودقیق است و وسواس زیادی برای کارها به خرج می‌دهد ولی من همیشه سعی کردم حرف‌هایش را آویزه گوش کنم و با آسیاب خودم خرد کنم و خروجی آنها خروجی خودم باشد. این نکته را همیشه خود ایشان به من یاد داده‌اند. آزاد گذاشتن عقیده افراد فرق شروین مهاجر با بقیه معلم‌ها است. هیچ وقت حرف فقط حرف خودش نیست و همیشه یک پیشنهاد برای بهتر شدن دارد.
محوریت آلبوم شما بر چه مبنایی است؟ موسیقی محور است، نوازنده محور یا ساز محور؟
کمانچه محورو چه بسا هم نوازنده محور! من ادعایی در آهنگسازی ندارم و این آلبوم را هم تنها در حد رفع نیاز شخصی خود می‌دانم. چه بسا که قطعه‌هایی نیز از خود من نیست که فقط اجرای آنها با حال و هوایی متفاوت و با ساز کمانچه نو بوده و من فقط آنها را طبق سلیقه خودم آراسته‌ام. با این حال روی تکنیک‌های نوازندگی در این آلبوم فکر شده است. ملودی‌ها در عین سادگی با پیچیدگی‌های ویژه‌ای اجرا شده‌اند. تفکرم این بود که برای شروع قطعاتی ملموس برای این اجرا انتخاب کنم که در آلبوم‌های بعدی پا به پای نوازندگی قطعه‌ها هم پیچیده‌تر می‌شوند. در حال حاضر نیز در حال ساخت و پرداخت یک دونوازی یکپارچه 40 دقیقه‌ای هستم که با دونوازی‌هایی که تا به حال از کمانچه به یاد دارید تفاوت‌های بسیاری دارد. چه از لحاظ فرم چه تکنیک. قصد دارم مدت معینی آن را با استاد مهاجر تمرین کنیم و سپس برای اولین تجربه در یکی از بهترین استودیو‌های ایران یا در صورت امکان خارج از کشور به صورت همزمان دو کمانچه در کنار هم ضبط کنیم.
قصد دارید آلبومسازی را ادامه دهید؟
قصدم در حال حاضر فقط و فقط نوازندگی و ارتقای آن است. در دوره‌ای که آلبوم‌های بسیاری در بازار موسیقی منتشر می‌شوند قطعا انتشار آلبومی که تکرار دیگر آلبوم‌ها باشد حرفی برای گفتن ندارد و هرگز دیده نخواهد شد.
برای دیده شدن چه کرده‌اید؟
سعی کردم در این راه الگویم استاد اردشیر کامکار باشد. بی‌تردید نمی‌توانم در سن 20 سالگی پرویز مشکاتیان باشم.
برای شروع چه کردید؟
برای شروع سعی کردم از قطعه‌ها و موتیف‌های پر مایه موجود در موسیقی‌های مختلف سود ببرم تا اینکه افکار مغشوش ذهن یک جوان 20 ساله را بر روی کاغذ برده باشم. اگرچه چند قطعه‌ای نیز از نوشته‌های خودم است. سعی می‌کنم با الگو قرار دادن آنها بتوانم خودم نیز در این راه موفق باشم.
قطعا مردم نیز بخشی از دغدغه‌های یک موزیسین را هنگام تولید یک آلبوم شکل می‌دهند. شما با توجه به سلیقه مردم و در نظر گرفتن سلیقه آنها آلبوم را تولید کرده اید؟
خیر! تفکری در مورد عوام پسند بودن این آلبوم نداشته‌ام. متاسفانه مردم آنطور که باید به نوازنده ونوازندگی روی خوش نشان نمی‌دهند. آهنگساز و نوازنده بر عکس یک خواننده باید خیلی دقیق و خوب کار کنند تا بتوانند دست کم یک دهم طرفداران یک خواننده را پیدا کنند.
آیا خانواده کامکارها هم درتولید این آلبوم همکاری داشته اند؟
استاد اردشیر کامکار به‌طور غیرمستقیم نقش بسزایی در تفکر من داشته‌اند. به‌ویژه در ارائه قطعات آوازی. مهر استاد در حاشیه کنسرت شهریور 92 در اصفهان، بسیار نصیب من شد و من همواره در هر شرایطی از او راهنمایی گرفتم.
حرف آخر
استادم آقای مهاجر در میانه راه و سر کلاس از من پرسیدند هدفت از ساز زدن چیست و من جواب دارم که می‌خواهم کمانچه را از این چیزی که هست بالاتر ببرم.از دوستانم که نوازنده این ساز هستند خواهش می‌کنم این ساز پر مشکل را فقط به خاطر خودش دنبال کنند، نه شهرت و قرار گرفتن کنار فردی خاص. اینها همه گذرا هستند. کامکار همیشه می‌گوید اگر می‌خواهی از سایه کسی که کنارت روی سن ایستاده بیرون بیایی، باید سایه تو از سایه او بزرگ‌تر باشد.