تعویض موفقیت آمیز پره توربین نیروگاه فولاد مبارکه
دنیای اقتصاد- سید علی بشاتیان کارشناس تعمیرات مکانیک نیروگاه از تعویض توربین واحد شماره یک نیروگاه فولاد مبارکه خبرداد و گفت: با اجرای این پروژه علاوه بر بالا بردن دانش فنی کارکنان، بیش از 3 میلیارد ریال برای فولاد مبارکه صرفه جویی اقتصادی بدست آمد. وی با بیان اینکه نیروگاه فولاد مبارکه دارای سه توربین بخار 67 مگاواتی است، افزود: بر اساس تعمیرات برنامه ریزی شده، مقرر بود تعمیرات اساسی توربوژنراتور واحد شماره یک از ابتدای آبان ماه 94 انجام و در این تعمیرات روتور توربین دمونتاژ و تستهای NDT بر روی آن انجام شود که طی مراحل اجرا مشاهده شد بر روی دو عدد از پره های ردیف 18 توربین ترک و شکستگی وجود دارد. وی در خصوص ویژگیهای این پره ها یادآور شد: تعویض این پره ها دارای پیچیدگی فنی بالایی می باشد زیرا معمولاً باعث ایجاد نابالانسی و در نتیجه ضرورت بالانس مجدد روتور در دور 3000 می شود که این امر مستلزم ارسال روتور به کارگاه بیرون از شرکت بود، بنابراین براساس اظهار نظر بسیاری از کارشناسان نیروگاههای مختلف توانیر، پیشنهاد ارسال روتور به کارگاه های مذکور جهت تعمیر و بالانس مجدد به علت هزینه حدود 3میلیارد ریال و توقفی حداقل شش ماهه و همچنین ریسک های بسیاری از قبیل مشکلات حمل و نقل مقرون به صرفه نبود ضمن اینکه قبلاً در دهه هفتاد عملیات تعویض پره در نیروگاه فولاد مبارکه برروی هر سه واحد بخار توسط شرکت سازنده توربین (آنسالدو) و بدون نیاز به بالانس مجدد انجام شده بود ، به همین دلیل درخواست استفاده از کارشناس خارجی بعمل آمد که میسر نشد.

کارشناس تعمیرات مکانیک نیروگاه در ادامه درخصوص مشکلات اجرای این پروژه گفت: انجام تعویض پره توربین در محل نیروگاه، دارای ریسک بالایی بود که احتمال دمونتاژ مجدد توربین را به همراه داشت. با این حال با توجه به سوابق قبلی و پیگیری واحد نیروگاه و حمایت مدیر ناحیه انرژی و سیالات و همچنین مدیرارشد خدمات فنی و پشتیبانی، با ارزیابی همه ریسکها و احتمالات، تعویض پره در محل نیروگاه در دستورکار گروه های تعمیراتی قرار گرفت.

بشاتیان تصریح کرد: در این خصوص از ابتدا با انجام کار گروهی و اخذ نظرهای کارشناسی گروههای مختلف از جمله دفتر فنی تعمیرات ناحیه انرژی و سیالات و بازرسی فنی ماشینهای دوار، عملیات تعویض پره توسط مجموعه شرکت تابان نیرو به گونه ای انجام شود که در مراحل برشکاری شرود رینگها و دمونتاژ پره ها و تایرادها، انتخاب پره های جایگزین و مونتاژ مجدد، سوراخکاری و تراشکاری شرودرینگها و نهایتاً مونتاژ توربین حداقل تغییر جرم برروی روتور توربین به وجود آید. وی با اشاره به نظارت فولاد مبارکه در کلیه عملیات اجرای این پروژه، افزود: این پروژه طی مدت حدود یک ماه به انجام رسید و خوشبختانه پس از دور دادن توربین تا دور ۳۰۰۰، و انجام آنالیز ارتعاشات در دوره های مختلف، شرایط ارتعاشی توربین به گونه ای بود که نیازی به اضافه کردن وزنه بالانس برروی روتور توربین نبود و تعمیرات روتو ر توربین با موفقیت به پایان رسید. انجام این فرآیند علاوه بر افزایش دانش فنی نیروی انسانی، بیش از ۳ میلیارد ریال کاهش هزینه تعمیراتی و پنج ماه کاهش زمان توقف تجهیز را نیز به همراه داشت.