رشد بین‌المللی؛ کلید استراتژی رشد شاتر استوک

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

Shutterstock در سال ۲۰۰۳ توسط جان اورینگر تاسیس شد. شاتر استوک بیش از ۶۰ هزار کاربر در ۱۵۰ کشور جهان دارد که روزانه بیش از ۴۰ هزار عکس و تصویر جدید را به این سایت اضافه می‌کنند. شاتر استوک یک شرکت ارائه‌دهنده عکس، کلیپ‌های ویدئویی و آهنگ‌های موسیقی آرشیوی است. دفتر اصلی آن در نیویورک قرار دارد. شاتر استوک کتابخانه‌ای متشکل از میلیون‌ها عکس آرشیوی با حق امتیاز آزاد و کلیپ‌های ویدئویی و آهنگ است. حق امتیاز آزاد به این معنی است که یک بار هزینه آن را پرداخت می‌کنید، ولی می‌توانید چندین بار از آن استفاده کنید. او با آپلود حدود ۳۰ هزار عکس آرشیوی در این سایت و اشتراک آنها این شرکت را تاسیس کرد.

توجه شاتر استوک به مشتریانش، در مالکیت‌هایی که در چند سال گذشته اخذ کرده، منعکس شده است. در ژانویه ۲۰۱۵، شاتر استوک بزرگترین نمایندگی مستقل عکس در اروپا به نام REX Features را به قیمت ۳۳ میلیون دلار تصاحب کرد و PremiumBeat را که در دانلود موسیقی و صداسازی فعال است به قیمت ۳۲ میلیون دلار خریداری کرد. اورینگر می‌گوید «اولین مالکیت بزرگ ما WebDAM بود که به مشتریان ما ابزار بهتری برای استفاده از دارایی‌هایی که از ما خریداری کرده بودند می‌داد. وقتی به مقیاس کسب و کارمان طی سال‌های اخیر نگاه می‌کنم، نواحی خاصی را که می‌‌خواستیم دنبال کنیم شناسایی کردیم و زمانی که چشم‌اندازها را ارزیابی کردیم شرکت‌هایی بودند که در این زمینه می‌درخشیدند. ما REX Features و PremiumBeat را خریدیم چرا که آنها در کار خود(ویرایش موسیقی و عکس) بهترین بودند.

REX (که اکنون REX Shutterstock نام دارد) و مشارکت ما با PMC، به سرعت به ما اجازه داد تا محتوای ویرایشی که می‌توانیم به مشتریان‌مان ارائه دهیم را بهتر کنیم». ضمنا شاتر استوک به نوآوری در شرکتش ادامه می‌دهد. اورینگر می‌گوید: « با حرکت رو به جلو، ما همواره در حال رشد دادن شاتر استوک هستیم تا ابزارهای جریان کار برای بازاریابی و افراد حرفه‌‌ای خلاق را در کارمان وارد کنیم. در ماه دسامبر، ما Shutterstock Editor را به‌عنوان راهی سریع و ساده برای ویرایش عکس‌ها، روانه بازار کردیم. استقبال از آن فوق‌العاده بود. ما با ابزارها کارهایی انجام دادیم که می‌تواند به مشتریان ما کمک کند تا تجربه بهتری داشته باشند». با توجه به حضور شاتر استوک در سراسر جهان، اورینگر می‌گوید «رشد بین‌المللی کلید استراتژی رشد شاتر استوک بوده است. ما می‌خواهیم برای همه مردم در همه جا در دسترس باشیم. این هدف زمان‌بر است. اما ما در مسیر درستی قرار داریم. ۷۰ درصد کسب و کار ما در خارج از ایالات متحده است. این روزها وقتی صحبت از ابزار بازاریابی و ارائه برندتان به میان می‌آید، اعتبار نقش مهمی ایفا می‌کند.

داده‌های ما نشان می‌دهد که سال به سال تقاضای مردم خاورمیانه برای تصاویر دچار تغییراتی سریع می‌شود. مجموعه شاتر استوک دائما در حال تعدیل است تا تنوع در جهانی را که امروزه در آن زندگی می‌کنیم را منعکس کند. ما نیاز به ارائه محتوای داخلی به مشتریان‌مان بدون توجه به محل زندگی آنها داریم. ما همواره شرکت‌کننده‌های جدید استخدام می‌کنیم تا به ما کمک کنند؛ ما از آنها می‌خواهیم تا از دوستان و خانواده و زندگی عادی خود عکس بگیرند. ما با شناخت سنت‌های محلی و ترجیحات خلاقانه در حال پیشرفت هستیم. این هنرمندان مهارت خود و منطقه را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسند و ما هم دوربین در دست‌های آنها می‌گذاریم. شغل ما این است که آنها را بیابیم، و هنر عکاسی زیبای آنها را نمایش دهیم. به‌عنوان مثال ما با دنیل چنگ که یک عکاس مستقر در دبی است کار کردیم؛ او عکاسی است که عکس‌های معماری فوق‌العاده‌ او از دبی و شهرهای اطراف آن را می‌توان در Offset یافت».

اصرار اورینگر برای نوآوری مستمر در شاتر استوک و موفقیت او در این زمینه، بسیار قابل‌توجه است. بنابراین نکته‌ شگفت‌انگیز این است که اورینگر برای دستیابی به این طرزفکر کارآفرینانه که شرکت او را در جایگاه بالایی قرار داده چه کرده است؟ پاسخ این است که اینها همه به لطف افرادی است که در شاتر استوک هستند. اورینگر می‌گوید: «من همیشه می‌گویم که می‌خواهم کارآفرینان را استخدام کنم. آنها حلال مشکلات و مبتکر و آغازگر هستند. ما در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفتیم تا Offset را خلق کنیم. این تیم ۱۰ نفره بین ما قرار گرفت، منابع را به اشتراک گذاشت و از جانب شاتر استوک حمایت شد و به ما کمک کرد تا به یاد آوریم که اگر همه با هم کار کنیم موفق می‌شویم. Offset از برخی لحاظ، مانند سال‌های اولیه شاتر استوک است. به علاوه، هر تابستان ما میزبان یک هاکاتون سالانه برای کارمندان‌مان هستیم؛ که در واقع رویدادی یک روزه تا یک هفته‌ای است که برنامه‌نویسان و افرادی که در زمینه تولید برنامه‌های تحت وب یا موبایلی فعال هستند در آن شرکت می‌کنند تا در توسعه پروژه‌هایی که در قالب چالش‌های متفاوت عرضه می‌شوند شرکت کنند. من به‌عنوان داور هاکاتون انتخاب شدم؛ گرچه واقعا دوست داشتم تا آن بیرون با سایر مردم کار کنم. این رخدادها فرصت بی‌نظیری برای یادگیری است. امسال ما محصولی را با نام Shutterstock Tab شروع کردیم که نتیجه مستقیم یکی از همین هاکاتون‌های ماست». در مورد رقابت شاتر استوک در این فضا چه فکری می‌کنید؟ اورینگر به نظر نمی‌رسد چندان نگران باشد و آن را به فرهنگ شاتر استوک ارجاع می‌دهد. او می‌گوید: «اگر ما استراتژی درست و نوآوری را به‌کار ببریم، نیازی به هیچ گونه توجه‌ای به عملکرد رقابتی سایرین نداریم. ما تنها بر اجرای برنامه خود و حرکت رو به جلو تمرکز می‌کنیم».

جان اورینگر برای کارآفرینان چه پندهایی دارد؟

چه شما یک مهندس باشید که وب‌سایت طراحی می‌کنید یا یک عکاس، هیچ بهانه‌ای وجود ندارد که همین حالا کارتان را شروع نکنید. این را بدانید که شما در شروع پروژه نسبت به هر زمان دیگر نکات بسیار زیادی را خواهید آموخت. بهترین ایده‌های کسب و کار از کمبودها ناشی می‌شود. به این فکر کنید که چرا این مورد در بازار موجود نیست. واقعا غیرممکن است یا اینکه هنوز به ذهن کسی خطور نکرده است و این پرسش کلیدی برای رسیدن به موفقیت است.