عیب‌هایی که خودرو را تابوت متحرک می‌کند
هرچند عوامل انسانی در تصادفات نقش پررنگی دارند؛ اما در بسیاری موارد متهمان تصادفات از انسان‌ها فراتر می‌روند. در واقع در بسیاری از موارد این خودرو است که به دلیل داشتن نقص فنی منجر به ایجاد تصادفات جاده‌ای می‌شود تا آنجا که در برخی مواقع خودروها به تابوت‌های متحرک بدل می‌شوند.
هر چند اصولا مراکز معاینه فنی باید توانایی شناسایی نقص‌های فنی خودروها را داشته باشند؛ اما از نگاه کارشناسان دو مشکل عمده باعث می‌شود تا این عیوب در بسیاری از مواقع ناشناس باقی بمانند. یکی از مشکلات مراجعه نکردن صاحبان خودرو به مراکز معاینه فنی است، رونق گرفتن فروش برگه‌های معاینه فنی جعلی نشانه‌ای از علاقه‌مند نبودن برخی صاحبان خودرو برای مراجعه به مراکز معاینه فنی است از طرفی، دوره بازدید مراکز فنی از خودروها در کشورمان بسیار طولانی است. این دوره در ایران پنج ساله است (پیش از پنج ساله شدن دوره معاینه فنی این دوره ۲ ساله بوده) در حالی که در بسیاری از کشورها این دوره دو ساله است، اما مشکل دیگری که از نگاه داود اسماعیلی، کارشناس خودرو در رابطه با مراکز معاینه فنی وجود دارد این است که تمرکز این مراکز بیشتر بر کلیاتی مانند میزان آلایندگی خودروها است. اسماعیلی در رابطه با این موضوع می‌گوید: مراکز معاینه فنی بخش‌های مختلف یک خودرو را تست می‌کنند، اما این تست در این حد است که آیا این خودرو ترمز دارد یا خیر؟ او در ادامه می‌گوید: این مدل تست در حالی است که شرایط تست جاده‌ای برای خودروها وجود ندارد تا مشخص شود در جاده و در سرعت‌های بالا عملکرد ترمز چگونه است.اسماعیلی همچنین عقیده دارد به دلیل انجام شدن تست‌ها توسط دستگاه‌های مکانیکی، دقت لازم در این تست‌ها رعایت نمی‌شوند؛ زیرا در بسیاری موارد این تست‌ها باید توسط یک فرد خبره انجام شود. او می‌گوید: در مراکز معاینه فنی تنها کلیاتی توسط دستگاه‌های مکانیکی سنجیده می‌شوند، دستگاه‌هایی که هیچ حسی ندارند و صرفا کاری را انجام می‌دهند که به آنها دستور داده شده است. به عقیده اسماعیلی از آنجایی که برخی از این تست‌ها حسی است بهتر است توسط یک فرد خبره انجام شود تا اگر مشکلی وجود دارد فرد متوجه آن شود، کاری که از دست دستگاه بر نمی‌آید.
از عیب‌های خودروی‌تان با خبرید؟
اما عیب‌هایی که می‌توانند خودرو را به تابوتی متحرک تبدیل کنند، از نظر کارشناسان دو دسته هستند، عیوب قابل‌رویت و عیوب غیر‌قابل‌رویت. عیوب قابل‌رویت عیب‌هایی مثل ایراد چراغ ترمز، معیوب بودن لاستیک‌ها، عملکرد نامناسب کمربند ایمنی، خرابی چراغ‌های جلو یا شکستگی شیشه هستند. بسیاری از صاحبان خودروها تصور می‌کنند ترک‌های شیشه مهم نیست، اما شیشه خودرو در واقع حفاظ ایمنی است که اگر ترک داشته باشد، در هنگام تصادف با کوچک‌ترین ضربه‌ای پودر می‌شود و همین خطرات بسیار زیادی دارد. عیوب غیر‌قابل‌رویت نیز شامل عیب‌هایی مانند همراستا نبودن محور خودروها می‌شوند. حتما دیده‌اید برخی خودروها در هنگام ترمز شدید به سمت راست یا چپ منحرف می‌شوند. این به دلیل همراستا نبودن محورها است که احتمال واژگونی و تصادف را بالا می‌برد. همراستا نبودن محور خودرو در واقع به این معنا است که چرخ‌ها به دور یک محور مشترک نمی‌چرخند، بلکه به دور دو محور ناهمسان می‌چرخند، همین موضوع نیز باعث می‌شود تا بر سر پیچ‌ها خودرو از جاده جدا شده و چپ شود. دلیل اصلی همراستا نبودن محور خودرو این است که چرخ‌های خودرو در یک مسیر حرکت نمی‌کنند، یکی از چرخ‌ها مسیر بیشتری را می‌پیماید و دیگری مسیر کمتری را و همین موضوع است که حادثه‌آفرین می‌شود.کارشناسان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از چنین نقصی بهتر است حتما از رینگ‌های هماهنگی برای خودرو استفاده کنید. آنها تاکید دارند از رینگ‌هایی استفاده کنید که توسط کمپانی برای خودروی‌تان پیشنهاد شده است، زیرا در بسیاری از موارد رینگ‌هایی که استفاده می‌کنید با مهندسی خودرو همخوانی ندارد و حادثه می‌آفریند.نازک شدن بیش از حد دیسک چرخ‌ها نیز می‌تواند حادثه‌آفرین شود. بر این اساس گرمایی که در این قسمت ایجاد می‌شود، باعث می‌شود دیسک خودرو تاب بردارد و همین موضوع نیز در نهایت باعث قفل شدن لاستیک هنگام ترمز گرفتن می‌شود. در خودروهایی هم که لنت کاسه‌ای دارند تمام شدن بیش از حد لنت باعث قفل شدن چرخ‌ها و انحراف خودرو از جاده می‌شود. استفاده از تایرهای بی‌کیفیت نیز خیلی وقت‌ها باعث ترکیدن لاستیک می‌شوند که این موضوع نیز بسیار حادثه‌آفرین است. در بسیاری از موارد زمانی که ماموران بیمه برای بازدید از صحنه تصادف می‌آیند، اصلا فکرش را هم نمی‌کنند که لاستیک خودرو، قبل از تصادف ترکیده باشد در حالی که در واقع ترکیدن لاستیک باعث ایجاد تصادف شده است. خراب بودن کمک یا رمپ فرمان نیز یکی دیگر از عیب‌های شایع در خودروهاست. این عیب در واقع باعث می‌شود بر سر دست‌اندازها، فرمان با ضربه‌ای از دست راننده خارج شود فرقی هم ندارد فرمان خودرو هیدرولیک باشد یا غیر‌هیدرولیک. این عیب مانند گرگی است که در کمین راننده‌ها نشسته و هر روز حادثه می‌آفریند. برای اصلاح یا با خبر شدن از این عیب باید به تعمیرگاه‌هایی که خدمات جلوبندی را ارائه می‌کنند مراجعه کنید.