چرا می‌خواهید شغلتان را ترک کنید؟
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد سوال‌های بسیاری در مصاحبه‌های شغلی وجود دارند که هدف من بوده‌اند اما هیچ‌گاه این پرسش که «چرا می‌خواهید شغلتان را ترک کنید؟» یکی از آنها نبوده است. این سوال معقولانه است. آیا توانایی‌هایتان بیشتر از کاری است که انجام می‌دهید؟ آیا شغل‌تان تاثیری منفی روی سلامتی یا زندگی حرفه‌ای شما دارد؟ آیا انجام این کار، مانع از آن می‌شود که اهداف درازمدت و آرزوهای خود را دنبال کنید؟ آیا حرفه شما دیگر با سبک زندگی مورد علاقه‌تان همخوانی ندارد؟
اگر شما در حال انجام آن شغل هستید و به رها کردن آن شغل می‌اندیشید، باید هرکسی کنجکاو باشد که چرا این کار را می‌کنید. من هم به اندازه شما می‌خواهم که به یک مصاحبه شغلی دعوت شوید؛ اما اگر مکالماتتان به‌صورت زیر پیش برود، احتمال استخدام شما را ضعیف می‌بینم:
چرا می‌خواهید شغل فعلی‌تان را ترک کنید؟
می‌خواهم در مورد بسیاری مسائل حقیقت را به شما بگویم اما اگر پاسخ درست به سوال «چرا می‌خواهید شغلتان را رها کنید؟» توهین به رئیس فعلی‌تان یا محل کارتان باشد، از شما می‌خواهم آن را بازگو نکنید. در مورد مصاحبه‌های شغلی چیزهای زیادی وجود دارد اما زمانی که دلیل واقعی که می‌خواهید شغلتان را تغییر بدهید این باشد که محیط کارتان خوب نیست یا دچار سوءمدیریت است، بسیاری از آنها نمی‌توانند پاسخ درستی به سوال «چرا می‌خواهید شغلتان را ترک کنید؟» باشند.
برای برخی دلایل مثل دمدمی مزاج بودن رئیستان، مصاحبه‌کنندگان به‌جای هم‌دردی با شما با رئیس‌تان هم‌دردی خواهند کرد. شما باید پاسخی برای این پرسش که «چرا می‌خواهید شغلتان را ترک کنید؟» بیابید که واقعی باشد اما آن بخشی که نشان‌دهنده تجربیات بد شما از شغل فعلی‌تان هست را بازگو نکند.
در اینجا چندین روش برای پاسخ دادن به این سوال آورده شده است:
چرا می‌خواهید شغل فعلی‌تان را رها کنید؟
شغل من تجربه فوق‌العاده‌ای بود اما همه آنچه می‌توانستم در موقعیتی که داشتم بیاموزم، آموخته بودم و دیگر در آن شرکت جایی برای پیشرفت نمی‌دیدم و حال را زمان مناسبی برای ترک شرکت می‌بینم.
چرا می‌خواهید شغل فعلی‌تان را رها کنید؟
من عاشق کار و شرکت هستم اما مسیر استراتژیک آنها کسب‌وکار را به سمتی برد که من از چیزهایی که به آنها علاقه داشتم مثل رسانه‌های اجتماعی دور شدم.
چرا می‌خواهید شغل فعلی‌تان را رها کنید؟
من انسان علاقه‌مندی هستم (همان‌قدر که شما در اینجا علاقه‌مندانه کارتان را انجام می‌دهید) اما فرصتی برای آموختن در شرکت فعلی‌ام نمی‌بینم.
چرا می‌خواهید شغل فعلی‌تان را رها کنید؟
من عاشق شغلم هستم اما به همان اندازه که دوست داشتم، فرصتی برای استفاده از مهارت‌هایم نمی‌یافتم بنابراین به دنبال فرصت جدید می‌گردم.
همان‌طور که ملاحظه می‌کنید همه چهار مثال ما به نکات مثبت ختم می‌شود. همگی بر آینده تمرکز دارند تا اینکه بر گذشته تکیه کنند. شما شغلتان را ترک نمی‌کنید به این دلیل که شغل فعلی‌تان یک تجربه دردناک بوده است و نمی‌توانید منتظر زمان برای پاک کردن آن از حافظه‌تان باشید. شما آن را رها می‌کنید چون جهان بزرگ است و هنوز چیزهای زیادی برای آموختن وجود دارد.
اگر شما از شغل قبلی‌تان اخراج شده‌اید و با این سوال که « چرا می‌خواهید شغل فعلی‌تان را رها کنید؟» می‌توانید به این صورت به این پرسش پاسخ دهید:
چیزهای بسیاری در آن شغل آموختم اما عدم تناسب بین من و شرکت در مسیر فعلی بیشتر و بیشتر بر من آشکار شد و در نهایت تصمیم گرفتم آن شغل را ترک کنم و تمرکزم را به‌طور تمام‌وقت بر ساختن شغل جدید بگذارم.
اگر از سرزنش‌های کارفرمای قبلی‌تان نگرانید، امروز یک روز جدید است. محیط کار انسانی اینجاست. گذشته خود را آن‌طور که می‌خواهید بیان کنید و از زیر این سوالات که ناگزیر در مصاحبه از شما پرسیده می‌شود، درنروید.