بزرگداشت روز صنعت  و معدن متفاوت با سالهای گذشته
نوزدهمین بزرگداشت روز صنعت و معدن در حالی برگزار می‌شود که قرار است برای نخستین بار در دولت یازدهم گزارش عملکردی در حوزه صنعت و معدن به صورت رسمی اعلام شود. به گفته یزدانی مراسم امسال چند شاخصه نسبت به سالهای گذشته دارد یکی از این شاخصه‌ها توجه ویژه به توصیه مقام معظم رهبری در ارتباط با نقشه راه ترسیم شده برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است . معاون توسعه،مدیریت و منابع امور استانهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه در سال جاری عمده محوریت مراسم به عهده تشکل‌ها بوده گفت: در مراسم امسال محوریت با تشکل‌ها بوده و قصد داریم فاصله ای را که بین تشکل‌ها و دولت افتاده جبران کرده و زمینه رابرای اعتماد بیشتر مهیا کنیم ودور نمای روشنی را از تولید وسرمایه گذاری به نمایش بگذاریم.
وی در خصوص موضوعات مورد توجه در مراسم صنعت و معدن، اظهار کرد: برای برگزاری مراسم امسال به سه نکته توجه شده یکی موضوعات مورد بحث و دیگری ابداعات و ابتکاراتی که باعث وجه تمایز و برتری نسبت به سال‌های قبل باشد و همچنین تشکیل کارگروه‌های ویژه برای هر چه بهتر برگزار شدن مراسم است.
وی موضوعات مورد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت را برشمرد و عنوان کرد: مهمترین موضوعات،تاکید به امربهره وری ضمن توجه به حمایت از تولید داخل و تولید محصولات قابل صدور و توصیه به همه مردم برای مصرف تولیدات داخلی وتاکید بر تولیدات با کیفیت جهت رقابت و حضور در عرصه‌های جهانی است .
یزدانی در خصوص اقداماتی که باعث تمایز و برتری مراسم امسال با سالهای گذشته است گفت:نکته تمایز امسال با سالهای قبل جذب توجه آحاد مردم به اهمیت نقش صنعت و معدن و به عبارتی تولید،هدایت سرمایه‌گذاری‌ها به این سمت است که راه نجات کشورو برون رفت از رکود و رونق اقتصادی معطوف به توجه همگانی به امر تولید بوده و هدایت سرمایه گذاری‌ها به این سمت است .
وی ادامه داد: انتخاب واحد‌ها و پیشکسوتان حوزه معدن و صنعت به خانه صنعت و معدن و خانه معدن واگذار شده که این وجه تمایز امسال با سال‌های قبل بوده،همچنین یکی دیگر از ویژگی‌ها و تفاوت و تمایز امسال نسبت به سال قبل تشکیل کارگروه در صنوف مختلف تولیدی بوده که به نوعی پشتیبانی کننده بخش صنعت ( بخش تعمیرات و نگهداری )هستند و به محوریت اتاق اصناف و حمایت مرکز اصناف وزارتخانه انجام می‌شود.
وی از دیگر وجوه برتری مراسم امسال نسبت به سالهای گذشته را حضور هنرمندان و ورزشکاران موفق در عرصه تولید برشمرد و گفت: یکی دیگر از مسائلی که در سال جاری توجه ما معطوف به آن شده تقدیر از اقشار نخبه جامعه است که در کار دیگری مشغول هستند اما به تولید هم معطوفند مثل ورزشکاران قهرمان ملی و هنرمندان تولیدکننده در بخش صنعت .همچنین از ایثار گران که در حال حاضر در امر تولید مشغولند و موفق هستند، تجلیل می‌شود.
رییس ستاد بزرگداشت روز صنعت و معدن همچنین از تشکیل شش کارگروه ویژه برای برگذاری مراسم روز صنعت و معدن در سال جاری خبر داد و گفت: شش کارگروه قرار است برای برگزاری این روز فعالیت کند . کارگروه فرهنگی وروابط عمومی ،کارگروه ارتباطات و تبلیغات،کارگروه انتخاب واحد‌های نمونه صنعتی که این انتخاب از بین واحد‌های صنعتی نمونه و طرح‌های صنعتی در دست اجرا و همچنین پیشکسوتان حوزه صنعت انجام می‌شود و کارگروه دیگری نیز در خصوص انتخاب واحد‌های نمونه معدنی که از بین واحد‌های در حال بهره برداری و یا مکتشف نمونه معدنی و یا طرح‌های در حال اجرای معدنی و انتخاب پیشکسوت نمونه معدنی فعالیت می‌کند که تمام این انتخاب‌ها با محوریت خانه صنعت و معدن ایران و خانه معدن ایران انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: در کارگروه چهارم که کارگروه انتخاب طرح‌های نمونه است، به محوریت خود وزارت صنعت و معدن و تجارت صورت می‌گیرد و از صدورجوایز تاسیس گرفته تا حمایت‌های مالی از نظر تسهیلات ارزی و ریالی ازسوی واحد برنامه ریزی و اداره کل طرح‌ها و تامین مالی وزارت خانه وبا همکاری تشکل‌ها انجام می‌شود.
وی ادامه داد: کارگروه پنجم کارگروه اجرایی است و دعوت از افراد و آماده کردن محل برگزاری و حمایت مالی و پشتیبانی و اجرای مراسم را که در سومین روز ماه مبارک رمضان است، به عهده دارد. این مراسم در سالن اجلاس سران و بعد از ظهر برگزار می‌شود.
یزدانی از تشکیل دبیر خانه دائمی در محل وزارت خانه خبر داد و گفت : تفاوت دیگر امسال نسبت به سالهای قبل، داشتن دبیر خانه دائمی برای برگزاری این روزو به منظور پیگیری پیشنهادها و انتقادات صنعتگران و برنامه ریزی و استمرار حرکت تا سال آتی است.
وی تصریح کرد: در برنامه ریزی امسال که با حضور مقامات عالیرتبه برگزار می‌شود،خانه‌های صنعت و معدن،خانه صنعت و معدن جوانان ایران،خانه معدن ایران،کنفدراسیون صنعت ایران،نظام مهندسی معدن کشور،انجمن مدیران صنایع ایران، خانه صنعت و معدن استان تهران،نظام مهندسی استان تهران،اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و ایران و اتاق اصناف ایران در برگزاری مراسم این روز با وزارت صنعت،معدن و تجارت و سازمان‌های تابعه مثل ایدرو و ایمیدرو مشارکت دارند.
وی از حضور ۱۵۰۰ فعال حوزه صنعت و معدن در مراسم امسال خبر داد و گفت: این مراسم با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر از نخبگان و فعالان حوزه صنعت و معدن در سالن اجلاس برگزار می‌شود.
معاون توسعه،مدیریت و منابع امور استانهای وزارت صنعت،معدن و تجارت از برگزاری مراسم مشابه روز صنعت و معدن در تمام استانها خبر داد و گفت: با توجه به نگاه ویژه دولت یازدهم به تولید کنندگان قرار است مشابه این مراسم در تمام استانهای کشور برگزار شود و در کنار آن طرح‌هایی نیز که به بهره برداری رسیده‌اند رونمایی می‌شود.