کاهش اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران
آخرین آمارها از وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد متوسط اجاره‌بهای مسکن در پایتخت روی شیب نزولی قرار گرفته است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در تازه‌ترین آمار رسمی از نوسان نرخ اجاره‌بهای مسکن شهر تهران آمده است: متوسط اجاره‌بهای یک مترمربع مسکن در پایتخت در سه ماهه سوم سال 94 با 2 درصد کاهش نسبت به فصل قبل (تابستان 94) همراه بوده است. به‌عبارت دیگر متوسط نرخ اجاره‌بهای مسکن در مناطق 22 گانه شهر تهران در پاییز با 2 درصد کاهش نسبت به تابستان امسال به مترمربعی 23 هزار و 100 تومان رسیده است. این در حالی است که میزان افزایش این شاخص در پاییز 94 نسبت به فصل مشابه سال گذشته، 8/ 10 درصد گزارش شده است.
به این ترتیب نرخ اجاره‌بهای مسکن شهر تهران در حالی هم‌اکنون و در مقایسه با فصل طلایی جابه‌جایی‌ها روی شیب منفی در حال حرکت است که اجاره آپارتمان در پایتخت، امسال در مقایسه با سال گذشته با افزایش ۸/ ۱۰ درصدی مواجه شده است. این در حالی است که براساس این گزارش بیشترین میزان تغییرات در متوسط اجاره‌بهای یک مترمربع مسکن در شهر تهران در پاییز ۹۴ نسبت به فصل مشابه سال قبل مربوط به منطقه یک است که شاهد رشد ۶/ ۱۶ درصدی نرخ اجاره‌بهای یک مترمربع مسکن در این منطقه بوده‌ایم. همچنین کمترین میزان تغییرات در نرخ اجاره‌بهای آپارتمان در میان مناطق ۲۲ گانه پایتخت مربوط به منطقه ۲۱ است که نرخ رشد اجاره در این منطقه منفی یک درصد گزارش شده است.

رشد مثبت اجاره‌بها فقط در دو منطقه
براساس این گزارش که به تازگی از طرف دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر شده است، نرخ اجاره‌بهای مسکن در پاییز امسال در مقایسه با تابستان، به جز دو منطقه، در سایر مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منفی بوده است.به این ترتیب، نرخ رشد اجاره‌بهای مسکن در سه ماهه سوم سال جاری در حالی بین ۴/ ۱ درصد تا ۹/ ۱۲ - درصد در نوسان بوده است که به جز دو منطقه ۳ و ۸، اجاره‌بها در تمام مناطق تهران شیب نزولی داشته است. نرخ رشد اجاره‌بهای آپارتمان در دو منطقه ۳ و ۸ در پاییز امسال در مقایسه با سه ماهه دوم سال - تابستان ۹۴ - به ترتیب ۴/ ۱ و ۲/ ۰ درصد گزارش شده است.

5 منطقه اول به لحاظ کاهش قیمت
به گزارش «دنیای اقتصاد»، پاییز امسال، شیب رشد اجاره‌بهای مسکن در ۵ منطقه از مناطق ۲۲ گانه پایتخت در مقایسه با میانگین قیمت مسکن در هر یک از این مناطق در تابستان، بیش از سایر مناطق پایتخت بوده است. بیشترین رشد منفی اجاره‌بها مربوط به منطقه ۱۹ بوده است. متوسط اجاره‌بهای مسکن در این منطقه، طی پاییز امسال، معادل ۹/ ۱۲ - درصد در مقایسه با فصل قبل از آن، کاهش داشته است. این در حالی است که متوسط اجاره‌بهای هر مترمربع آپارتمان در همین منطقه در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/ ۱۲ درصد افزایش داشته است. پس از منطقه ۱۹، مناطق ۲۰،۱۵،۲۱ و ۱۱ بیشترین رشد منفی اجاره‌بها را در پاییز امسال در مقایسه با فصل قبل از آن - تابستان ۹۴ - تجربه کرده‌اند. متوسط اجاره‌بهای هر مترمربع آپارتمان در این مناطق به ترتیب به میزان ۷/ ۸ -، ۷/ ۸-، ۳/ ۷ - و ۶/ ۵ - درصد در مقایسه با تابستان امسال افت کرده است.

بیشترین رشد اجاره‌بها در منطقه یک
مقایسه وضعیت اجاره‌بهای مسکن در مناطق مختلف شهر تهران طی یک‌سال گذشته نشان می‌دهد، بیشترین رشد اجاره‌بها در پاییز امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل - پاییز ۹۳ - مربوط به منطقه یک با رشد ۶/ ۱۶ درصدی بوده است. این در حالی است که پس از منطقه یک، مناطق ۱۸، ۱۶، ۲۰ و ۸ به ترتیب بیشترین نرخ رشد اجاره‌بها در این مدت را تجربه کرده‌اند. در این گزارش نرخ رشد اجاره‌بها در این مناطق به ترتیب معادل ۱/ ۱۶، ۴/ ۱۵، ۷/ ۱۴ و ۳/ ۱۴ درصد ذکر شده است. نرخ رشد اجاره‌بها در پاییز امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران تنها در یک منطقه منفی گزارش شده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، آمارها نشان می‌دهد نرخ رشد اجاره‌بهای یک مترمربع آپارتمان مسکونی در منطقه ۲۱، پاییز امسال در مقایسه با پاییز سال گذشته به میزان یک درصد کاهش داشته است. در مجموع نرخ رشد اجاره‌بها در شهر تهران در حالی به صورت میانگین در پاییز امسال به میزان ۲- درصد در مقایسه با تابستان ۹۴ کاهش داشته است که براساس این گزارش همین نرخ در پاییز امسال در مقایسه با پاییز ۹۳، رشد مثبت ۸/ ۱۰ درصدی داشته که البته این رشد از حد تورم عمومی کمتر بوده است.

به این ترتیب نمی‌توان گفت نرخ رشد اجاره‌بهای مسکن در پاییز امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نرخ رشدی غیر‌طبیعی، غیر‌معمول و غیر‌منطقی بوده است. این موضوع به‌خصوص زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که با مشاهده بیشترین رشد اجاره‌بها در مناطق شمالی پایتخت، افزایش اجاره بیشتر متوجه بازار واحدهای لوکس در پایتخت شده و آپارتمان‌های مصرفی در مناطق معمولی تهران رشد اجاره‌بهای کمتری را شاهد بوده‌اند. بعد از منطقه یک بیشترین رشد اجاره‌بهای مسکن در مناطق 22 گانه شهر تهران در پاییز امسال در مقایسه با سه ماهه سوم سال گذشته، به ترتیب مربوط به مناطق 12، 11، 3 و 13 بوده است. هر کدام از این مناطق در پاییز امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب رشد 6/ 5، 7/ 6، 7/ 7 و 9/ 7 درصدی را شاهد بوده‌اند که در نهایت اجاره‌بهای آپارتمان‌های مسکونی در این مناطق را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند. با این حال، درصد ناچیز افزایش اجاره‌بها در این مناطق در مقایسه با تورم عمومی سالانه حاکی است بازار اجاره مسکن هم‌اکنون در وضعیتی آرام و در حالت ثبات نسبی قیمت به سر می‌برد و نگرانی‌ای بابت افزایش غیر‌منطقی اجاره‌بها در پایتخت هم‌اکنون بازار اجاره در مناطق مختلف شهر تهران را تهدید نمی‌کند.کارشناسان برای بازار اجاره مسکن در روزهای پایانی سال 94 ثبات و آرامش پیش‌بینی می‌کنند.