مدت زیادی از زمان پیدایش کانال‌های تلگرام نگذشته که جای خود را در بین همه اقشار جامعه باز کرده است. تلگرام که پیش از این هم محبوبیت چشمگیری بین مردم به دست آورده بود بعد از افزودن این امکان توانست در بین شبکه‌های اجتماعی مقام نخست را به دست بیاورد.«اُپن‌سورس» بودن تلگرام و همچنین آپدیت‌های سریع و امکاناتی که در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد از ابتدای کار برای کاربران ایرانی به شدت قابل‌توجه بوده و حالا هم که این امکان جدید افزوده شده است، با ویژگی‌های منحصر به فردش توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است.


با استفاده از این ابزار که جایگزین بخش قدیمی Broadcast lists یا همان پیغام خصوصی شده، کاربران می‌توانند پیام‌های خود را بدون محدودیت در تعداد گیرنده به جمعیت‌های بسیار بزرگ ارسال کنند. در اینجا دیگر لازم نیست گروه ۲۰۰ نفری بسازید تا پیام خود را به دیگران برسانید. کافی است کانالی مانند کانال‌‌های خبری به‌صورت عمومی و اختصاصی، بدون محدودیت تعداد اعضا بسازید تا مخاطبان شما را جست‌وجو کنند و در آن عضو شوند. کانال‌‌ها می‌‌توانند عمومی یا خصوصی باشند و از سویی شما می‌‌توانید برای کانال‌‌ها مدیرهای مختلف تعیین کنید. جالب‌تر اینکه اعضای جدید هر کانال به محض ورود می‌توانند همه پست‌های ارسالی در آن را مرور کنند.اما مهم‌ترین ویژ‌گی درخور توجه کانال‌ها این است که شخص عضو شده در یک کانال نمی‌تواند ساید اعضا را ببیند و به‌دنبال آن به صفحه شخصی فرد مراجعه کند و در نتیجه از لحاظ امنیت و خصوصی بودن می‌توان گفت کاملا خیال کاربر را راحت می‌کند که هیچ فرد غریبه‌ای نمی‌تواند به صفحه شخصی‌اش دسترسی داشته باشد و ایجاد مزاحمت کند. از محتواهایی که در کانال تلگرام به آن بسیار پرداخته می شود ، محتوای مذهبی است .در همین زمان کوتاه کانال‌های بسیاری را می‌بینیم که با این نوع محتوا ساخته شده‌اند و طرفداران پر و پا قرصی هم دارند؛ از کانال شخصی افراد گرفته تا کانال مداحی. نکته جالب اینکه با توجه به محبوبیت مسائل مذهبی در بین مردم تعداد این کانال‌ها هر روز بیشتر از قبل می‌شود. این کانال‌ها کمک بسیاری به افراد جامعه می‌کنند که آموزه‌های دینی در دسترسشان باشد. همین‌طور کانال‌های شخصیت‌های مذهبی که نوعی اطلاع‌رسانی از روی سایت‌های آنها هم هست، شامل نقل‌قول‌ها یا سخنرانی‌های ایشان در تناسب با موضوعات روز است. کانال دفتر رهبر معظم انقلاب (https:/ / telegram.me/ khamenei_ir) که بیش از 60 هزار عضو دارد و هر ساعت هم به آن اضافه می‌شود شامل بیانات ایشان در محافل مختلف است که در قالب‌های تصویر و صوت است و حتی در برخی موارد هم ویدئو گذاشته می‌شود. همچنین کانال آیت الله بهجت (https:/ / telegram.me/ bahjatt) که با بیش از 16 هزار عضو شامل عکس‌ها و نقل قول‌های ایشان است. کانال شهید آوینی (https:/ / telegram.me/ aviny_com) با 8500 عضو نیز فعالیت درخور توجهی دارد. این کانال شامل معرفی آثار شهید آوینی و همچنین نقل قول‌ها به همراه تصاویر وی است. یکی از کانال‌هایی که در مدتی کوتاه اعضای بسیاری به آن رو آورده‌اند کانال حاج قاسم سلیمانی (https:/ / telegram.me/ qasem_soleimani) است. این کانال که بیش از 17 هزار عضو دارد مانند دیگر کانال‌ها که به آن اشاره شد فعالیت قابل‌توجهی دارد و روز به روز به تعداد اعضای آن افزوده می‌شود.


کانال رحیم‌پور ازغدی (https:/ / telegram.me/ rahimpourazghadi) با بیش از ۱۱ هزار عضو، کانال حاج علیرضا پناهیان (https:/ / telegram.me/ panahian_com) با ۱۳ هزار عضو، کانال وحید جلیلی (https:/ / telegram.me/ jalili_ir) با بیش از دو هزار عضو، کانال سعید قاسمی (https:/ / telegram.me/ saeed_ghasemi) با ۳۵۰۰ عضو، کانال دکتر سعید جلیلی با حدود ۵ هزار عضو، علی اکبر رائفی‌پور (https:/ / telegram.me/ maasaf) با ۱۸ هزار و ۵۰۰ عضو، کانال تلگرام وحید یامین‌پور (https:/ / telegram.me/ yaminpour) با بیش از ۸ هزار عضو و کانال دکتر حسن عباسی (https:/ / telegram.me/ h_abbasi) با ۱۱ هزار عضو نمونه‌هایی از این کانال‌ها هستند که البته این نکته را فراموش نکنیم که تقدم و تاخر زمان تشکیل این کانال‌ها باعث این شده است که برخی با توجه به داشتن قدمت بیشتر تعداد اعضای بیشتری نیز داشته باشند.


یکی دیگر از کانال‌هایی که ذکر آن خالی از لطف نیست کانال رسمی حجاب پورتال (Telegram.me/ hejabportal) است که با هدف معرفی و تبلیغ حجاب و پوشش اسلامی راه‌اندازی شده است. اعضای این گروه می‌توانند از آخرین اخبار جبهه فرهنگی حجاب و عفاف مطلع شوند. این کانال صد عضو بیشتر ندارد، ولی قطعا با تبلیغ و اطلاع‌رسانی بیشتر در فرصت کوتاهی می‌تواند تعداد اعضایش را افزایش دهد. کانال پای درس اخلاق (https:/ / telegram.me/ paye_darse_akhlagh) از دیگر کانال‌هایی است که می‌تواند نقش چشمگیری در آموزش اخلاق به اعضای جامعه داشته باشد و در رشد و شکوفایی کشور تاثیر درخوری بگذارد.


یکی از موضوعاتی که اخیرا توجه بسیاری را به خود جلب کرد و تحسین‌برانگیز بود تشکیل کانال‌هایی در رابطه با ایام محرم و شهادت امام حسین (ع) بود. کانال امام حسین (ع) (https:/ / telegram.me/ imam_hossein) با ۲۲ هزار عضو و کانال تلگرام اربعین (https:/ / telegram.me/ arbaeen_ir) با بیش از ۱۲ هزار عضو نشان‌دهنده علاقه و کشش بخش قابل توجهی از کاربران اینترنت و فضای مجازی به موضوعات مربوط به رخداد غم‌انگیز عاشورا است. همچنین در این ایام کانال‌های بسیاری تشکیل شده‌اند که شامل مداحی‌ها و سوگنامه‌های مشهور و محبوب در رابطه ایام عزاداری است. از جمله این کانال‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


حاج منصور ارضی @hajmansourarzi

حجت الاسلام شهاب مرادی @moradishahab

حجت‌الاسلام پناهیان @panahian_com

حجت‌الاسلام علوی تهرانی @fares_ir

حجت‌الاسلام قاسمیان @qasemian_ir

حجت‌الاسلام سید مهدی میرباقری @ostadmirbaqeri

هیات موج‌الحسین (ع) (حاج حسین سازور) @hajhoseinsazvar

هیات مکتب الزهرا (س) (حاج محمدرضا طاهری) @hajmohamadtaheri

هیات رایه العباس (ع) (حاج محمود کریمی) @fotros_ir

هیات ریحانه الحسین (ع) (سید مجید بنی‌فاطمه) @reyhanatolhossein_channel

هیات فاطمیون قم (مهدی سلحشور) @mahdisalahshur

هیات میثاق با شهدا (میثم مطیعی) @meysammotiee_ir

هیات روضه العباس (ع) (حسین سیب سرخی) @maheharaminfo

هیات عشاق العباس (ع) (روح الله بهمنی) @oshagholabas

هیات عبدالله بن حسن (ع) (حنیف طاهری) @ghorb

هیات ریحانه النبی (ص) (محمدحسین پویانفر) @reyhane_channel