دنیا سهرابی بوستان جوانمردان ایران به مساحت کلی 150 هکتار، یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌هایی است که در رود‌دره کن یکی از 7 روددره موجود در محدوده شمال غربی پایتخت قرار دارد. جالب‌ترین موضوع در مورد این بوستان این است؛ با بهره‌گیری از مصالح و مواد همگون با طبیعت احداث شده است. استفاده از انرژی تجدیدپذیر خورشیدی به جهت ارتقای سطح فرهنگ اجتماعی باعث استقلال کامل طرح در مواقع وقوع بحران به جهت تامین روشنایی و آب گرم مورد نیاز شهروندان شده است. در عین حال استفاده از مصالح سازگار با محیط طبیعی، کاشت پوشش گیاهی و درختی با رژیم آبیاری مناسب و حداقل استفاده از سیستم آبیاری غالب قطره‌ای و بارانی و بهره‌برداری از بوستان در شب از طریق استقرار کاربری‌ها در فواصل مناسب و ایجاد نقاط عطف تجمعی از جمله ویژگی‌های مهم بوستان جوانمردان ایران است.این پارک دل‌انگیز دارای سه ورودی اصلی در بلوار صدرا (ورودی غربی)، بلوار جوانمردان (ورودی غربی) و جنوب بزرگراه شهید همت(ورودی شمالی) است.


تماشای مفاخر از آرش کمانگیر تا امیرکبیرpic۱
یکی از قسمت‌های جالب توجه این پارک، تندیس‌های مشاهیر و جوانمردان ایران است که نام پارک را نیز از آن برداشته‌اند. این تندیس‌ها به‌منظور معرفی هویت و فرهنگ ایرانی و اسلامی به گردشگران داخلی و خارجی، طراحی شده است. بیشتر از 40 سردیس و تندیس انتزاعی و فرفورژه در این بوستان نصب شده است که در آینده به بیش از 100 عدد خواهد رسید. تندیس برنزی امیرکبیر، دهقان فداکار، آرش کمانگیر، سردیس ملاصدرا، مولانا و شهید فهمیده و همچنین تندیس ابن سینا، پهلوان تختی و مادر از جمله پیکره‌های نصب شده در این بوستان است.



فضاهای ویژه بوستانpic2
از ۱۰۲ هکتار وسعت بوستان، مساحتی بالغ بر۲۰ هکتار به فضای سبز اختصاص داده شده است. آبنمای موزیکال به مساحت ۸۱۳۰ متر مربع با نمایش‌های لیزری، برکه پرندگان به مساحت ۹۰۰ متر مربع و خانه سلامت و ورزشی به مساحت ۶۵۰ متر مربع برای ارتقای سطح دانش سلامت اجتماعی شهروندان نیز در این بوستان به چشم می‌خورد.



پیاده‌روی و درشکه سواری
در بوستانpic3
در این مجموعه محورهای پیاده گردشگری به طول ۲۴ کیلومتر، محور درشکه تفریحی به طول ۸ کیلومتر و محور دوچرخه سواری به طول ۸/۷ کیلومتر احداث شده است. بوستان جوانمردان ایران برای همه گروه‌های سنی کودک و نوجوان فضایی برای بازی و تفریح دارد و خانواده‌ها می‌توانند در این مجموعه به تفریح و گردش بپردازند. برای سنین زیر ۱۴ سال فضای بازی کودکان به مساحت ۹۲۰ متر مربع، سافت گیم به مساحت ۹۴۰ متر مربع و برای سنین بالای ۱۴ سال اسکیت پارک آموزشی و حرفه‌ای به مساحت ۴۶۰۰ متر مربع، مجموعه راپل به مساحت ۱۳۰۰ متر مربع، فضای بازی‌های فوق مدرن مکانیکی به مساحت ۸۰۰ متر مربع، زمین بازی‌های چندمنظوره به مساحت ۱۳۵۵ متر مربع، سایت شطرنج به مساحت ۸۰۰ متر مربع، تنیس روی میز و فوتبال دستی به مساحت ۵۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده است.



هیجان و تفریح از فراز هایلند پارک
pic4در ضلع جنوبی بوستان جوانمردان مجموعه‌ای با عنوان «هایلند پارک» با حدود 2300 متر مربع مساحت به‌عنوان مجموعه‌ای کامل از امکانات لازم برای ارائه بازی‌های طنابی برای مراجعه‌کنندگان بالای 14 سال، فراهم شده است. این فضای تفریحی ورزشی، مجموعه‌ای از یک سازه طنابی است که استفاده‌کنندگان از آن تا ارتفاع 7 متر از سطح زمین بالا می‌روند و سپس با بهره‌گیری از پل‌های طنابی به سرسره خواهند رسید. این پارک همچنین مجموعه‌ای به‌عنوان فضای تندرستی برای سالمندان و ناتوانان جسمی و کودکان به مساحت 550 مترمربع دارد.




فضاهایی به رنگ فرهنگ و هنرpic۵
بوستان نام‌آوران باغی مختص هنرمندان نیز دارد. در باغ هنرمندان، کوشک پذیرایی و چایخانه سنتی، کوشک فرهنگی و فضاهای سبز جنگل‌کاری موجود است. در میان بوستان جوانمردان مسجدی زیبا نوای اذان را طنین‌انداز می‌کند. همچنین در این مجموعه سکوهای اجتماعات 300 نفره ویژه اجرای مراسم فرهنگی و مذهبی، سکوهای اجتماعات 1200 نفره در شمال سایت و سکوهای 850 نفره درجنوب بوستان و غرفه‌های فرهنگی نیز پیش‌بینی شده است.



تجربه شگفت‌انگیز گیاه‌شناسیpic6
باغ گیاه شناسی و طبیعی نیز از دیگر جاذبه‌های بوستان جوانمردان است. علاوه‌بر این باغ ۲۰۰ متر مربعی در کل بوستان نیز به‌منظور افزایش دانش گیاه‌شناسی مراجعان، گیاهان و درختان استفاده شده با پلاک‌های ویژه معرفی شده‌اند. در این مجموعه با هدف ایجاد جاذبه‌های گردشگری و سیاحتی مناسب و درخور توجه نمونه‌ای کوچک از باغ گیاهان دارویی احداث شده است.