سیمای رسانه ملی در ویژه برنامه‌های نوروزی امسال علاوه‌بر جدیدترین فیلم‌های سینمایی که دوبله و آماده پخش شده‌اند، ویژه برنامه‌هایی را برای سرگرم کردن مخاطبان تدارک دیده است. ویژه برنامه‌های نوروزی شبکه‌های سیما عمدتا از ۲۹ اسفند آغاز می‌شود، اما برخی از شبکه‌ها کلید پخش نوروزی را چند روز قبل از رسیدن به دقایق تحویل سال ۹۵ زده‌اند.

شبکه یک

در نوروز ۹۵ شبکه یک با ترکیبی از برنامه‌های شاد و مفرح، به استقبال بهار خواهد رفت. «یک یک» عنوان ویژه برنامه تحویل سال ۱۳۹۵ شبکه است. اجرای این برنامه که علی اکبر کریمیان آن را تهیه‌کنندگی می‌کند به عهده سیدعلی ضیا است. «یک یک» از ساعات پایانی آخرین شب سال ۹۴ آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۰صبح سال ۹۵ ادامه دارد و در آن هنرمندان و مهمانان مختلفی حضور خواهند داشت. در این برنامه به مصادیق همدلی در سال ۱۳۹۴ پرداخته می‌شود و مهمانانی نیز در این خصوص به برنامه دعوت خواهند شد.

«نشان مهربانی» به تهیه‌کنندگی حسین ربانی غریبی تولید مشترک جمعیت هلال ‌احمر و گروه اجتماعی شبکه یک سیماست که در ۱۵ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای از اول فروردین ۹۵ بعد از مجموعه شبانه روی آنتن خواهد رفت.

در نوروز ۹۵ مسابقه فینال فینالیست‌ها برنامه آشپزی «دستپخت» پخش می‌شود. در این مسابقه از بین۸۱ نفر سرآشپز که در پنج ماه گذشته با یکدیگر رقابت کرده اند ۹ سرآشپز به مرحله نهایی رسیدند که برای معرفی سرآشپز سال ۹۴ در ایام نوروز با هم مسابقه می‌دهند. مسابقه «دستپخت» به تهیه‌کنندگی شاهرخ امیرمعزی و کارگردانی سید‌وحید حسینی تولید می‌شود. سامان گلریز، کامران سروش، الهه سلامی، معین معینی و جلال زواره داوران بخش فینال مسابقه بزرگ دستپخت هستند.

برنامه «خاطره» به تهیه‌کنندگی و اجرای لعیا عباس میرزایی از ۲۷ اسفند هر شب بعد از بخش خبری ساعت ۱۹ در ۲۶ قسمت ۱۷ دقیقه‌ای روی آنتن می‌رود. در برنامه «خاطره» تصاویر نوستالژی از جمله مستندهای اواخر دهه۵۰ تا ۷۰، سریال‌های قدیمی مانند «طاق نصرت» و «ازدواج پرماجرا» و فیلم‌های سینمایی از جمله «بی‌بی چلچله» و «هارولد و اسپیدی» پخش خواهد شد. پخش تصاویر روز ۱۳ به در سال ۱۳۵۸ همراه با مصاحبه‌های مردمی، هفت‌سین شهدا، مستند ضرب سکه ۲۰ ریالی برای سفره‌های هفت‌سین و مصاحبه‌های مردمی سال ۱۳۶۰ همزمان با جنگ تحمیلی از بخش‌های برنامه «خاطره» را تشکیل می‌دهد. پخش اولین سری برنامه کلاه قرمزی، قصه قصه و نماهنگ‌های دهه ۷۰ که از شبکه یک پخش شده بود از دیگر بخش‌های برنامه زیبای «خاطره» است. جالب است که خیلی از این تصاویر را مردم در دهه‌های گذشته به‌صورت سیاه و سفید تماشا کرده بودند که در برنامه «خاطره» در ایام نوروز این تصاویر به‌صورت رنگی به نمایش در می‌آید. «خاطره» در روز مادر و ۱۲ فروردین هم تصاویر نوستالژی مرتبط با این ایام را پخش می‌کند.

ویژه برنامه نوروزی «آفتاب شرقی» به تهیه‌کنندگی سعیدعباسی شامل ۱۰ برنامه است که از روز دوم فروردین قبل از اذان ظهر پخش می‌شود. در چهار برنامه اول حجت‌الاسلام علوی درباره دعای تحویل سال صحبت خواهد کرد. سه برنامه بعدی هم با حضور ابوالفضل بهرام‌پور درخصوص آیت‌الکرسی سخن خواهد گفت. در سه برنامه منتهی به ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) با حضور خانم حاجی عبدالباقی درباره زندگی و خصوصیات این بانوی بزرگ اسلام گفت‌وگو می‌کند. ندا ملکی و علی جباری مجریان نوروزی «آفتاب شرقی» هستند.


شبکه دو

شبکه دو سیما به مناسبت آغاز سال نو و عید نوروز با ویژه برنامه‌های متعددی با اوقات فراغت مخاطبان همراه خواهد شد تا از این طریق اوقاتی دلپذیر برای آنان فراهم کند. دو مسابقه «دستپخت‌های خودمانی» و «ثانیه‌ها» از جمله تدارک‌های شبکه دو برای نوروز ۱۳۹۵ است. «دستپخت‌های خودمانی» مسابقه‌ای مفرح به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فریدالدین نیکجو و با اجرای نسرین مقانلو و آرش ظلی‌پور است که هر شب ساعت ۲۰ پخش می‌شود. این مسابقه چهره‌های عرصه‌های مختلف خوانندگی، بازیگری و فوتبال را طی یک مسابقه آشپزی در استودیو گرد هم آورده تا طی ایام نوروز برنامه‌هایی شاد و ویژه این ایام را به مخاطبان خود ارائه کند.

همچنین مسابقه «ثانیه‌ها» با رویکردی آگاهی محور و سرگرم‌کننده هر روز ساعت ۱۵ روی آنتن شبکه دو می‌رود. «محله گل و بلبل» با ساختاری نمایشی برای مخاطبان رده سنی کودک و نوجوان در شبکه دو سیما تهیه و تدارک دیده شده است. در این برنامه همه ماجراها در یک محله خیالی متشکل از خانه‌ها، خیابان‌ها، کوچه‌ها، مغازه‌ها و شهروندانی که هر کدام دغدغه‌های متفاوتی دارند، پیگیری می‌شود. «محله گل و بلبل» هر روز عصر ساعت ۱۷ برای گروه سنی کودک و نوجوان پخش خواهد شد. داریوش فرضیایی، بهنوش بختیاری، نادر سلیمانی، حدیث فولادوند، امیر نوری، امیرمحمد متقیان، امیر سهیلی، نعیمه نظام‌دوست، ابراهیم شفیعی، آرش میراحمدی، عرفان برزین و حمید کاشانی به ترتیب در نقش‌های عموپورنگ‌، خانم میوه فروش، نانوای محل، کتابفروش سیار، گل فروش محل، گلدون خان، بلبل خان، ‌مادر عموپورنگ، پدر عموپورنگ، شاگرد نانوا، بچه مردم و قلهک بازی می‌کنند. تهیه‌کننده برنامه مسلم آقاجان‌زاده، کارگردان: احمد درویش علیپور، مجری: داریوش فرضیایی، نویسنده: محمد درویش علیپور و مدیر تولید: محمدحسین خلیفه است.

همچنین «مسابقه محله» نیز در لیست برنامه‌های نوروزی شبکه دو قرار دارد. این برنامه‌ای تلویزیونی مخصوص گروه کودک و نوجوان است که با اجرای مسعود روشن‌پژوه روی آنتن می رود. پخش این برنامه که جنبه مسابقه‌ای، ورزشی و سرگرمی دارد از سال ۱۳۷۰ آغاز شد و تاکنون ادامه یافته است در ایام عید نیز هر روز ساعت ۱۳:۴۵مهمان مخاطبان خود می‌شود. «جیب جیب» عنوان تولید ویژه‌ای است که پخش آن از عید نوروز برای مخاطبان خردسال این شبکه آغاز می‌شود. این برنامه با ساختار رئال انیمیشن دو کاراکتر فانتزی دارد که به همراه یک کودک و عروسکش در هر برنامه موضوعی جدید را برای این رده سنی با نگاهی متفاوت بازگو می‌کند. هر قسمت این برنامه حدود ۸ دقیقه است و هر روز ساعت ۱۳:۳۰ به مخاطبان خردسال این شبکه ارائه می‌شود. تهیه‌کننده و سرپرست نویسندگان: آزیتا رضایی، کارگردان: مجتبی ظریفیان، آهنگساز: فرزاد ورزنده آذر، بازیگران: مجتبی ظریفیان، آزیتا رضایی و طراح بک‌ها و ابجکت‌ها: فرناز منصوری.

برنامه «شهر به شهر» به بررسی آداب و رسوم مناطق مختلف ایران با حضور نوجوانان هر منطقه خواهد پرداخت. در این برنامه که ساعت ۱۴:۱۵ از شبکه دو سیما پخش می‌شود، یک نوجوان به‌عنوان نماینده یک شهرستان انتخاب می‌شود و آداب و رسوم شهر محل سکونتش را به‌منظور آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با منطقه مورد بحث برخواهد شمرد. تهیه‌کننده این برنامه جواد خانی است. همچنین «کوی محبت» در این ایام دو برنامه مناسبتی ویژه ولادت حضرت زهرا (س) را به همراه ارائه گزارشی از افتتاح فاز اول صحن حضرت فاطمه زهرا (س) در نجف اشرف تهیه کرده است. سری جدید برنامه‌های «نما دو» و «راهیان نور» نیز از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده ویژه ایام نوروز است که مهمان خانه‌های مخاطبان خود خواهد شد.


شبکه سه


احسان علیخانی امسال نیز در لحظه تحویل سال با دعوت از مهمانان به مدت ۵ ساعت مهمان خانه‌های مردم کشورمان است. در کنار ویژه برنامه‌سال تحویل شبکه سه، هر روز برنامه‌ای تفریحی را روی آنتن خواهد برد که در آن پخش قطعات شاد و مفرح در نظر گرفته شده است. شبکه سه همچنین برای ایام نوروز برنامه‌ای ترکیبی با عنوان «دست انداز» را روی آنتن می‌برد. در این برنامه دو مجری بازیگر در گفت‌وگویی طنز و با استفاده از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات شیرین فارسی بر اصالت فرهنگ و ادب فارسی تاکید می‌کنند. سیده معصومه پورحسینی، تهیه‌کننده برنامه‌ای با عنوان «مهمان ما باشید» است که با حضور تمام نمایندگان استان‌های کشور مخاطبان خود را با فرهنگ مناطق بکر گردشگری در سراسر ایران آشنا می‌کند. برنامه «دوربین مخفی» نیز در ایام نوروز روی آنتن می‌رود. در این برنامه دو تن از بازیگران کشورمان با ایجاد شرایطی خاص عکس العمل شهروندان را به تصویر می‌کشند. مسابقه «آقای گزارشگر» از پرطرفدارترین مسابقه‌های چند سال اخیر است که با هدف استعدادیابی و تربیت گزارشگران ورزشی به خصوص در رشته‌های والیبال و کشتی تهیه و پخش می‌شود و توانسته مخاطبان بسیاری را مجذوب کند.

همچنین با هدف آشنایی بینندگان شبکه سه با مناطق جذاب گردشگری برنامه «اقلیم» به تهیه‌کنندگی موسی جابری تولید و پخش می‌شود. در این مستند تلاش شده تا با نمایش جذابیت‌های گردشگری کشورمان در مخاطبان شبکه که عموما جوان هستند، حس غرور و افتخار به سرزمین زیبای مان به‌وجود آید. همچنین «اقلیم» به فرهنگ‌سازی بهبود اوضاع زیست محیطی گوشه چشمی دارد.

برنامه «سه شو» در رویکرد نوروزی خود مسائل و موضوعات عیدانه را مورد تاکید قرار می‌دهد و مجریان آن در آیتم‌های کوتاه از موضوعات مبتلا به در این ایام با مردم سخن می‌گویند. بیان خاطرات خلبانان نیروی انتظامی درخصوص عملیات‌ها و نحوه کمک‌رسانی به آسیب دیدگان در برنامه «مستند هواناجا» به تصویر در می‌آید. «هواناجا» به تهیه‌کنندگی کاظمی کلجاهی در هر قسمت از عملکرد نیروی هوایی و ماموریت‌های آنان حین خدمت‌رسانی و اورژانس گزارشی به بینندگان ارائه می‌کند. برنامه «مشتاق دیدار» اعضای خانواده چهره‌های فرهنگی را به تلویزیون آورده تا ویژگی‌های شخصیتی آنها را از زبان اعضای خانواده شان بشنویم. این برنامه با هدف ترویج سبک زندگی و آداب و رسوم ایرانی اسلامی در عید نوروز روی آنتن می‌رود.


شبکه چـهار

شبکه چهار سیما با ویژه برنامه‌های متفاوتی به استقبال عید نوروز می‌رود. «دلشدگان» عنوان برنامه ترکیبی ویژه تحویل سال ۱۳۹۵ گروه دانش شبکه چهار سیماست که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیاوش صفاریان پور تقدیم بینندگان می‌شود. مستندهای کوتاه از زندگی عکاسی که در جست‌وجوی بهار است و مجموعه واگویه‌هایی که ما را به لحظه لحظه تحویل سال نزدیک می‌کند، به همراه موسیقی و تصویر و حضور مهمانان و کارشناسان عرصه‌های مختلف فرهنگی، علمی، هنری و.... روی آنتن خواهد رفت. «صد برگ» عنوان برنامه‌ای ترکیبی است که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد صوفی و منصور ضابطیان پخش می‌شود. اجرای این برنامه را رشید کاکاوند، منصور ضابطیان، امیرعلی نبویان و شاهین شرافتی با رویکرد فرهنگی بر عهده دارند که هرشب به یک موضوع خواهند پرداخت. برنامه گفت‌وگو محور ۱۴ قسمتی «سیم و زر» به تهیه‌کنندگی سید‌محسن مناجاتی، کاری از گروه فرهنگ و اندیشه چهار سیما است. موضوعاتی درخصوص لذت و شادی در معنای زندگی انسان معاصر و هنر دینی و... با رویکرد پرسش و پاسخ با اجرای علی درستکار روی آنتن می‌رود. «چهارنما» عنوان برنامه ترکیبی گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمیدرضا مسعودی است. فیلم‌های کوتاه مستند و داستانی برگزیده از کارگردان‌های برجسته و قدیمی مانند خسرو سینایی، منوچهر طیاب، فرشاد فدائیان، احمد ضابطی جهرمی و... از این برنامه به مدت۶۰ دقیقه پخش می‌شود.


شبکه پـنج

پنج ساعت برنامه «ویژه سال تحویل» اولین عیدی برنامه‌سازان این شبکه به مخاطبان خود است که در آن تلاش می‌شود همراه با هنرمندان، ورزشکاران، خانواده شهدا و ایثارگران لحظات سال تحویل برای بینندگان شبکه خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی شود. شبکه پنج با محوریت اقتصاد و گذر در پسابرجام در جنگ شبانه «سالی نو» از کارآفرینان و نخبگان اقتصادی دعوت کرده است تا اندیشه‌های پویای خود را در اختیار عموم قرار دهند. در مسابقه «آتش‌نشان» علاقه‌مندان به حرفه آتش‌نشانی می‌توانند مهارت‌های خود را در مورد این شغل پرخطر به رقابت گذارند. «ساعت ۲۵»، «هم‌خانواده»، «من او» و «اقتصاد ۹۴» از جمله برنامه‌های جذابی است که بینندگان شبکه پنج در ایام نوروز می‌توانند در این شبکه پربیننده دنبال کنند. «حرفه‌ای‌ها» به تهیه‌کنندگی علی هشامی عنوان مسابقه‌ای از گروه اقتصاد و جامعه شبکه پنج سیما است که با رویکرد کارورزی و معرفی قهرمانان مهارتی کشور در ایام نوروز پخش می‌شود. این مسابقه در ۱۳ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای تولید می‌شود که در هر قسمت ۱۲ شرکت‌کننده در قالب دو گروه ۶ نفره حضور دارند. مبنای این مسابقه بر پایه مسابقات ملی مهارت است. در واقع برگزیدگان که در مسابقات ملی مهارت مدال طلا دریافت کرده‌اند، در این مسابقه به‌عنوان شرکت‌کننده حضور دارند.