سیدامیر تقی‌آبادی
به تعبیری می‌توان گفت دارایی‌های شما همان چیزی است که پیام برند شما را به مخاطبان هدف می‌رساند. اولین برداشت این تعریف را می‌توان به وب‌سایت یا وبلاگ شما منتسب کرد، اما همچنین می‌توان به چیزهایی نظیر نام کاربری شما در توییتر و پروفایل لینکدین شما نیز تعمیم داد. از سویی کارت ویزیت را می‌توان در گروه دارایی‌های آفلاین قرار داد. در این فصل، ما به شما نشان می‌دهیم چگونه‌ دارایی‌های موردنظر خود را ایجاد کنید، آنها را مدیریت و اصلاح کنید و امنیت آنان را نیز بالاتر ببرید. ساختن شبکه‌های مجازی
برای اولین دارایی به سراغ نام کاربری می‌رویم. شاید بی‌اهمیت به‌نظر برسد، اما داشتن یک نام کاربری یکتا و یکسان در تمامی شبکه‌های اجتماعی مزایای بسیاری دارد. به‌دلیل وسعت شبکه‌های اجتماعی مختلف پیدا کردن یک نام کاربری مناسب و قابل دسترس کاری طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد.
مرحله اول: دسترسی نام کاربری خود را بررسی کنید
دو ابزار شناخته‌شده برای بررسی دسترس‌پذیری نام کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف شامل NameChk و knowem است. ایده‌آل‌ترین حالت این است که بتوانید نام کاربری یکتایی برای تمامی شبکه‌های اجتماعی هدف خود بیابید، اما چرا این یکتایی تا این اندازه اهمیت دارد. فرض کنید نام کاربری شما در لینکدین amir.taghiabadi و در توییتر amir.ta باشد. اگر فردی که جزو مخاطبان هدف شما نیز هست بخواهد با شما در هر دو این شبکه‌ها ارتباط برقرار کند نمی تواند به راحتی شما را بیابد و شما یک مشتری خوب را از دست داده‌اید. این ماجرا زمانی بدتر می‌شود که فردی با نام کاربری مشابه شما فعالیت‌هایی انجام دهد که برای برند شما مخرب باشد و به اشتباه دیگران این‌گونه برداشت کنند که این حساب نیز متعلق به شماست.
مرحله دوم: نام کاربری مناسبی انتخاب کنید
یک قانون کلی است که سعی کنید تا حد امکان نام کاربری کوتاه‌تری انتخاب کنید. نام کاربری کوتاه‌تر راحت‌تر به‌خاطر سپرده می‌شود، سریع‌تر تایپ می‌شود و امکان قرارگیری بیشتری در دارایی‌هایی همچون کارت ویزیت را دارد. همچنین باید توجه داشت که نام کاربری شما امکان رشد شما را فراهم کند. یک نام شبیه «BrandingAmir» هرچند ممکن است پیشنهاد خوبی باشد، اما اگر بخواهید در آینده در شاخه‌های دیگری فعالیت کنید شما را محدود می‌کند.
مرحله سوم: با مهم‌ترین‌ها شروع کنید
صدها شبکه اجتماعی مختلف وجود دارد که محبوب‌ترین آنها را در NameChk دیدید. شما می‌توانید از سرویس پریمیوم knowem استفاده کنید و یکباره همه آنها را برای خود رزرو کنید، اما اگر می‌خواهید به روش دستی در آنها ثبت‌نام کنید مطمئن شوید که اول از مهم‌ترین آنها شروع کنید.لینکدین گزینه خوبی برای شروع است. این بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی مورد توجه حرفه‌ای‌ها است. جامعه در حال رشد است و اگر به فکر ارتقای شغلی خود یا یافتن مشتری هستید اولین پروفایل کاربری خود را در آن ایجاد کنید.توییتر و اینستاگرام و تا حدودی فیس‌بوک اسامی بزرگ بعدی هستند که باید با نام کاربری منحصربه‌فرد خود در آن ثبت‌نام کنید. در این مرحله ضرورت ندارد حتما از آنها استفاده کنید، اما مهم است که نام کاربری مورد بحث را در این شبکه‌ها تصاحب کنید و در اولین فرصت به سراغ تکمیل پروفایل خود در آنها بروید.هرچند تا این مرحله اقدامات خوبی انجام شده است، اما بهتر است هر چه بیشتر در سایر شبکه‌های اجتماعی ثبت‌نام کنید. این موضوع به حفاظت برند شخصی شما کمک می‌کند و این امکان همیشه برای شما وجود خواهد داشت که هر زمان صلاح دانستید در این جامعه‌های مجازی اختصاصی فعالیت کنید و به نتیجه مطلوب برسید.
مرحله چهار: از نام کاربری خود در شبکه‌های مجازی تازه‌تاسیس حفاظت کنید
در نهایت باید اخبار تکنولوژی را دنبال کنید. می‌توانید مشترک ایمیلی اخبار سایت‌های انگلیسی‌زبانی چون TechCruch و Mashable یا سایت‌های فارسی‌زبانی چون Zoomit و Digiato شوید یا از طریق RSS آنها را دنبال کنید تا همیشه از جدیدترین شبکه‌های مجازی باخبر شوید. مطمئنا هر شبکه اجتماعی تازه‌واردی نمی‌تواند موفق شود. در حقیقت بسیاری از آنها محکوم به شکست‌اند، اما هیچ کسی نمی‌داند فیس‌بوک یا پینترست بعدی ممکن است چه زمانی معرفی شود پس بهتر است حفاظت از نام کاربری خود در شبکه‌های جدید را به یک عادت تبدیل کنید.
استراتژی خرید دامین
وب‌سایت شخصی شما مهم‌ترین بخش استراتژی برندسازی شماست. ساخت پروفایل در شبکه‌های اجتماعی و سایر چیزهایی که در این بخش بیان شد مهم است، اما ثبت دامین وب‌سایت شما بالاترین اولویت را داراست. دلیل این موضوع نیز ساده است. این رسانه تنها بستری است که مشخصا تمامی محتوای آن در اختیار شماست و روی همه آن کنترل کامل دارید.اگر تمام برند شخصی آنلاین شما را به یک درخت تشبیه کنیم مطمئنا وب‌سایت شخصی تنه آن محسوب می‌شود. این مرکزیت تمام استراتژی برند است. می‌توانید برای آن وقت صرف کنید و مطمئن باشید برای مدت زیادی پشتیبان سایر بخش‌ها خواهد بود.توصیه می‌شود از دامینی استفاده کنید که دقیقا دربرگیرنده نام شما باشد. معمولا افراد به URL که مطابق نام فرد است بیشتر اعتماد می‌کنند. در ادامه مراحل خرید موثر یک دامین مناسب برند شخصی را خواهیم گفت.
مرحله اول در دسترس بودن دامین انتخابی را بررسی کنید
هر چند پسوند .com یکی از پرکاربردترین و بهترین گزینه‌ها است، اما اگر هیچ کدام از نام‌های موردنظر شما در دسترس نیست پیشنهاد می‌شود از پسوندهای .ir، .net و به‌خصوص .me استفاده کنید. پسوند .me برای کشور مونته‌نگرو است، اما به‌واسطه تشابه آن با ضمیر اول شخص در زبان انگلیسی برای وب‌سایت‌های شخصی بسیار پر کاربرد است.اگر هر چهار گزینه این پسوندها در دسترس است حتما مالکیت همه آنها را تصاحب کنید. حتی اگر توسط فرد دیگری خریداری شده، اما از آن استفاده نمی‌شود برای خرید با وی مذاکره کنید. به هر حال داشتن تمام این موارد خیلی بهتر است، اما اگر مجبور شدید بین این موارد انتخاب کنید .me در اولویت بالاتری قرار دارد. اگر اسم چندقسمتی دارید می‌توانید از زیردامنه نیز استفاده کنید.
• Amir.taghiabadi.me• Seyyed.amirtaghiabadi.me
مرحله دوم از دامین‌های خود محافظت کنید
:فراموش نکنید به خرید یکساله آنها قناعت نکنید و اگر نسبت به مراحل طی شده طراحی برند شخصی خود مطمئن هستید به صورت ۵ ساله یا ۱۰ ساله خرید کنید. این کار هم هزینه‌های بلندمدت شما را کاهش می‌دهد هم ریسک از دست دادن دامین به علت سهل‌انگاری در تمدید دامین را کاهش می‌دهد. همچنین از افراد مختلف بخواهید بعد از شنیدن آدرس اینترنتی وب‌سایت شما آن را بنویسند و تمام مدل‌هایی را که ممکن است توسط افراد استفاده شود نیز خریداری و به دامین اصلی خود متصل کنید.
• Taghiabadi.me• Taqiabadi.me
اگر تجربه خرید دامین را ندارید از کسی کمک بگیرید که به‌طور کامل به او اعتماد دارید. به کرات دیده‌ایم که طراحی سایت و خرید دامین به فردی واگذار شده است که بعد از ظهور اولین اختلافات ایجاد شده تمام سایت را از دسترس خارج کرده یا به فرد دیگری فروخته است. این موضوع برای مهم‌ترین بخش توسعه برند شخصی بسیار آسیب‌زننده است.